Miten voimaannuttaa työntekijä oikea-aikaiseen viestintään?

Miten voimaannuttaa työntekijä oikea-aikaiseen viestintään?

Jos nyt rehellinen olen, niin oikea-aikainen viestintä on se mitä yrityksiltä sosiaalisessa mediassa odotan. Käytännössä tarkoitan siis ketterää asiakaspalvelua, mutta myös oivaltavia vastasivalluksia.

Löysin elämääni uusia sankareita Nexterday Northissa. Strategi David Meerman Scott ja Zapposin kulttuurievankelista Jon Wolske puhuivat asiakaspalvelusta ja viestinnän oikea-aikaisuudesta. Jon Wolske toi keskustelussa esiin sen, että oikea-aikainen viestintä vaatii onnistuakseen työntekijöiden valtuuttamista ja voimaannuttamista.

Koska työntekijöiden viestinnän vahvistaminen on juuri se mitä minä haluan tehdä, pureudutaanpa hieman asiaan. Miten työntekijä valtuutetaan ja voimaannutetaan oikea-aikaiseen viestintään ja markkinointiin?

Mitä oikea-aikainen viestintä tarkoittaa?

Oikea-aikainen markkinointi (real-time marketing) tarkoittaa käytännössä reagoimista tässä hetkessä saapuvaan informaatioon. Tuo informaatio voi olla esimerkiksi asiakkaan viestintää tai aikalailla enemmän ennakoitavissa olevampi bränditapahtuma. Altimeter listasi 2013 6 erilaista käyttötapausta näin:

Mitä on oikea-aikainen viestintä ja markkinointi?

Viraaleiksikin päätyneet oikea-aikaiset markkinointireaktiot on pääasiassa tehty yritysten bränditileiltä, esimerkiksi Oreon reaktiosta vuoden 2013 Super Bowlissa tapahtuneeseen sähkökatkoon puhutaan vielä tänäkin päivänä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö reagoija voisi olla yksittäinen työntekijälähettiläs, asiantuntijabrändi. Scott esitteli Nexterdayssa myös Eloquan toimitusjohtaja Joe Paynen blogireaktion kilpailijan ostosta. Molemmat näistä ovat reaktioita tuoreeseen uutiseen tai voihan olla, että jälkimmäinen on ollut jollain tasolla odotettavissakin oleva tapahtuma.

Oikeaoppista oikea-aikaisuutta eivät ole vain miljoonien näyttöjen ja ehkä myös miljoonien dollareiden viraalihitit, vaan esimerkiksi ketterä ja personoitu vastaus yksittäiselle asiakkaalle. Tai sitten oman organisaation tapahtumasta heitetyt hieman esikeitetyt livetweetit.

Tilanne voi tulla yllättäen, mutta se ei tarkoita sitä etteikö asiaan voisi jotenkin valmistautua.

Miten oikea-aikaisuuteen voi valmistautua?

Oleellista on tietysti se, että pohjatyöt kaikkea muutakin viestintää varten ovat kunnossa. Niin yrityksen tilejä kuin työntekijöiden henkilötason viestintää ajatellen. Seuraavien asioiden pitäisi saavuttaa kaikki organisaatiostasi viestivät:

  1. Tunne yleisösi: kaikkien käytössä on ostajapersoonat ja tieto siitä mikä ideaalisia ostajia kiinnostaa
  2. Ohjeista selkeästi: kaikilla on tiedossa tavoitteet ja minkälaisilla sisällöillä niihin milläkin kanavalla pyritään siis someohjeet ja viestintästrategia
  3. Kehitä osaamista: jokaisen läsnäoloa pidetään ajantasaisena valmennuksilla ja tuella
  4. Kerro saavutetuista tuloksista: jokainen saa tietoa siitä miten ponnistelut tuottavat niin pieniä kuin suuriakin tuloksia

Tietysti asiaa auttaa kummasti se, että organisaation kulttuuri on kunnossa ja työntekijä viihtyy. Oikea-aikainen viestintä on vauhdikasta riskinottoa, joten työntekijän perusfiiliksen pitäisi olla turvallinen. Uskallatko itse ottaa riskin, jos mahdollista mokaa ei pidetä teillä lahjana?

Varmista, että työntekijät välittävät siitä mistä sinäkin välität, tee reitti selväksi ja tule tieltä pois.

Miten työntekijä voi osallistua omalla henkilöbrändillään oikea-aikaisesti?

Harvemmassa organisaatiossa jokaisella työntekijällä on pääsyä esimerkiksi organisaation Twitter-tiliin tai Facebook-sivun ylläpitoon. Useimmiten heillä on käytössä omat sosiaalisen median tilinsä — työkäytössä useimmiten ehkä LinkedIn ja Twitter — ja kenties blogi.

Mitä hän voi siis tehdä, kun hänen tekee mieli vastata johonkin nyt? Hän voi tyynen rauhallisesti vastata.

Kynnyksen madaltamiseksi kannattaa antaa pienet peliohjeet. Esimerkiksi Symantecin eväät ovat tässä itselle esitettävässä kysymyspatterissa:

  • Luonko tarpeettoman riskin brändille?
  • Voiko tämä vaikuttaa brändiin ja/tai minuun negatiivisesti?
  • Haluaisinko isoäitini lukevan tämän?

Näytä kaikille onnistumisia, joita saatte aikaiseksi. Esimerkit rohkaisevat ja pienentävät kynnystä.

Mutta kuten sanottua, monet oikea-aikaisuudet helmet tapahtuvat juuri bränditileillä ja niitäkin varten olisi hyvä saada työntekijöiden ideat kiinni! Brändikanavissa osallistumista varten täytyykin sitten rakentaa jonkinlainen työnkulku.

Miten kelpuutetaan työntekijän idea oikea-aikaiseen viestintään?

Näkisin, että asiassa auttaa avoin kommunikaatio organisaation sisällä.

Keskustelun kulttuurin tueksi virittäisin työkalun, jolla kootaan teidän kannaltanne oikeaa dataa ja tietoa suoraan työntekijän taskuun automaattisesti. Käytännössä se sisältäisi siis jatkuvasti päällä olevia hakulausekkeita ideaaleja ostajia kiinnostavista asioista jne. Tarjoa kontekstiä heidän viestintänsä tueksi!

Tämän lisäksi tarvitaan jonkin väylä, jota pitkin työntekijä voi heti heittää sen oman sisältöehdotuksensa sisälle vaikkapa markkinointi- tai viestintäosastojen hyödynnettäväksi. Minusta tuon väylän pitäisi mahdollistaa eri sisältöformaatit, sillä ei ikinä tiedä miten valmis se asiantuntijan idea onkaan. Brändikanavien päätoimittajien elämää tietysti helpottaa, mikäli tuo väylä mahdollistaa sekä idean käyttämisen sellaisenaan että lisäkysymysten esittämisen ketterästi.

Tietysti olisi hyvä, että ponnisteluja arvostettaisiin näkyvästi ja itsenäinen ideointi sekä kehitys palkittaisiin. Ehkä joku aktiivinen ideoija esimerkiksi arvostaisi ihan jo sitäkin, että pääsisi osaksi bränditilien tiimiä ja niiden säännöllisiä sosiaalisen median ideantointipalavereita? Tai sitten järjestetään juhlat onnistumisten kunniaksi, niin kuin Pauliina Mäkelä #blogietkot-lähetyksessäni ehdotti!

Miten työntekijä — oman työnsä brändilähettiläs — siis voimautetaan oikea-aikaiseen viestintään? Tukemalla hänen viestintäänsä ja avaamalla keskusteluyhteys.

Miten hyödyntää live-videot Instagramissa?

Miten hyödyntää live-videot Instagramissa?

Olen tänä vuonna kouluttanut useille ryhmille live-videopalveluiden käyttöä. Kuluneen vuoden aikana suorat lähetykset ovat selvästi olleet viestijöitä kiinnostavin sisältömuoto, ainakin minun nähdäkseni. Ihan viimeaikoina näihin koulutuksiin on ilmaantunut kuitenkin kysymys ”Entä live-video Instagramissa?”

Vielä viime viikolla saatoin sanoa, että huhuja Instagram-live-videosta on, mutta katsotaan mitä tapahtuu ja että mikään ei estä muualla livessä tehtyjen videopätkien hyödyntämistä uudelleen Instagramissa. Tällä viikolla voin sanoa, että Instagram Stories sisältää pian live-videota.

Live-video Instagramissa lähetetään siis pian Instagram Storiesin kautta. Kuvausnäkymään tulee Tavallisen ja Bumerangin rinnalle Live, jossa painetaan lähetysnappia. Sen kummallisempaa suoralähetys ei ole.

On kuitenkin muutamia asioita, jotka kannattaa huomioida:

Live-video Instagramissa, mitä kannattaa ottaa huomioon?

Kaikki eivät ole olleet varauksettoman innoissaan Instagram Storiesista, joka kaiken kaikkiaan on aika uusi Instagram-ominaisuus. Itseasiassa iso osa aktiivikäyttäjistä vain rullaa tarinoiden ohi.

Ehkä heidän silmänsä kuitenkin osuu ”LIVE”-tunnukseen, joka esiintyy livelähetystarinoiden kohdalla lähettäjän profiilikuvan alareunassa. Olen ymmärtänyt, että livetilaan mentäessä on myös mahdollista lähettää omille seuraajilleen ilmoitus lähetyksen alkamisesta.

Ilmoitusta kannattaa hyödyntää, sillä lähetykset ovat katoavaa sorttia! Facebook Live ja Periscope tallentavat tätä nykyä livelähetyksen automaattisesti sen lopputtua, mutta live-video Instagramissa katoaa lähetyksen päätyttyä. Uudelleenkatselut eivät siis ainakaan aluksi ole mahdollisia.

Suoralähetyksen aika on rajattu tuntiin. Lähetyksen aikana katsojat voivat reagoida samaan tapaan kuin muissakin live-videopalveluissa: tykkäämällä ja kommentoimalla. Sinä voit ”pinnata” erikseen jonkun tietyn kommentin esille halutessasi.

Toki kommentit voi ottaa myös pois käytöstä, mutta huomioi kaiken positiivisen sosiaalisuuden apu levikin kannalta. Mitä jos sinun lähetyksesi pääsisikin Explore-välilehdellä ”Top Live” -valinnaksi?

Miten livelähetyksiä voisi Instagramissa lähestyä?

Mitä Instagram Stories Livellä sitten voi tehdä? Epäilemättä aikalailla samoja asioita kuin mitä Periscopella voi tehdä, mutta koska käsillä ei ole mitään ”karttaa” jolta livet sattumalta löytäisi eikä lähetyksiä voi ilmeisesti otsikoidakaan, oma panostaminen saattaa tuntua.. no, turhalta.

Siksipä ehdotankin, että yrityksenne kokeilee lähestyä tätä asiaa Instagram-vaikuttajien kautta! Tarkoitan siis sitä, että sponsoroitte livelähetyksen.

Moisessa tilanteessa tietysti pitää keskustella vaikuttajan kanssa mitä olet häneltä ostamassa. Tilannehan on totta kai tärkeää pitää aitona, mutta tietyt asiat voidaan varmasti lähetyksen ”käsikirjoitukseen” sopia, ettet osta sikaa säkissä.

Mitä organisaatio ainakin teoriassa voi saada livelähetystä sponsoroidessaan?

  • Tuotesijoittelua
  • Sponsorimaininta lähetyksen alussa ja/tai lopussa (”Tämän lähetyksen mahdollistaa…”)
  • Shout-outit lähetyksen aikana
  • Maininta lähetystä mainostavissa somepostauksissa (tweetit, Facebook-postaukset jne. joita ennen lähetystä tehdään)

Mikäli lähetys uudelleenjulkaistaisiin esimerkiksi YouTubeen, niin kuin omille Periscope- ja Facebook Live -lähetyksille voi tehdä, voisi vaikuttaja myydä myös esimerkiksi logosijoittelua sekä mahdollisuuden mainospätkään.

Oleellista on tietysti miettiä, että mikä tässä on tavoitteena. Halutaanko esimerkiksi vaikuttajan yleisöstä seuraajia sille organisaation tilille? Silloin shout-outit tilin tunnukselle ovat tarpeen. Livelähetyksen sponssaaminen vain siksi, että oltaisiin mukana jossain uudessa, olisi hiukan hoopoa.

PS. Kun nyt kuitenkin sille yrityksen Instagram-tilillekin tulee tehtyä niitä livelähetyksiä, niin muista kyseessä olevan sosiaalisen myynnin kannalta oleellisen suhteiden luonnin. Kiinnitä huomiota katsojiisi, kysele jne.

3 vinkkiä parempaan sosiaalisen median profiiliin

3 vinkkiä parempaan sosiaalisen median profiiliin

Millainen on hyvä profiili esimerkiksi Twitterissä tai LinkedInissä? Lyhyesti ja ytimekkäästi: palvelevalla tiedolla täydennetty ja aktiivisesti vuorovaikuttava.

Olet saattanut huomata, että bloggaan myös Viestijät.fi:ssä. Päivitin taannoin profiilini kuvaustekstiä, joka nousee esille jokaisessa julkaistussa artikkelissani. Profiilien päivittäminen on tietysti ollut pinnalla myös väline- ja viestintäkoulutuksissa, joten ajattelin nostaa esille muutaman luotettavan vinkin profiilien hiomiseen.

Millainen on hyvä profiili?

Törmään sosiaalisen median kouluttajana profiileissa tietynlaisiin epäkohtiin. Ne on kuitenkin varsin helppo korjata, vaikka samalta istumalta:

1. Varmista nimen esiintyminen

Twitterissä käyttäjänimi voi olla vain 15 merkkiä pitkä eikä käyttäjän oikealle nimellekään ole kuin 20 merkkiä saatavilla. Tästä johtuen pitkiä nimiä omaavien organisaatioiden ja henkilöiden kannattaa toimia tietyllä tavalla: avata se pitkä nimi kuvauskentässä.

Katso esimerkiksi Lahden kaupunginteatteri. 24 merkkinen varsinainen nimi on kirjoitettuna kuvauskenttään, kun se ei muualle kokonaisena mahdu. Samaa toimintatapaa kannattaa tietysti harjoittaa muuallakin, jos merkkimäärät tulevat vastaan. Yritetään näin varmistella löydettävyyttä.

Lahden kaupunginteatteri eli @lahdenkt Twitter-profiili

Kun mietit millainen on hyvä profiili, suhtaudu ihmisten tietämykseen epäolettavaisesti. Esimerkiksi ei voida olettaa, että jonkin nichetilin taustataho on kaikkien tiedossa. Siispä esittele se mahdollinen taustataho ristiinlinkkaamalla.

Siitä esimerkkinä alussa mainitsemani Viestijät, jolla on myös Twitter-tili @Viestijat. Kaikki eivät tiedä Viestijöiden olevan nimenomaan ProComin pyörittämä yhteisö. Se on siis hyvä tuoda profiilissa vähintään kuvauskentässä esille. Viittaamalla @ProComRy-tiliin kuvan mukaisella tavalla, Viestijat-tililtä varmistetaan helppo ohjautuminen: nimi on myös linkki.

ProComin Viestijät-sivuston Twitter-tili

2. Ohjaa muuhun tarjontaasi

Esimerkiksi Periscope on luonteeltaan sellainen palvelu, että ollaan helposti aika tiukassa ekologisessa lokerossa sisällöllisesti. Silloin kannattaa profiilissa yrittää varmistaa, että myös muualla tuottamasi arvokas sisältö on myös Periscope-käyttäjien löydettävissä.

Livevideota koskevissa koulutustilanteissa nostan usein esimerkiksi Katri Mannisen. Hän tuottaa aktiivisesti linjakasta sisältöä ja on keskusteluyhteydessä seuraajiensa kanssa, mutta on myös täydentänyt profiilinsa niin pitkälti kuin se Periscopessa on mahdollista. Kiinnitä huomiota miten hän ristiinmarkkinoi muita someprofiilejaan! Kun käyttäjänimi on sama läpi palveluiden, asiaan ei kulu juuri lainkaan merkkejä.

Hän antaa pienessä tilassa mielestäni esimerkillisesti myös muuta informaatiota. Millainen on hyvä profiili? Sellainen joka kertoo mitä siltä voi odottaa juuri tässä kyseisessä kanavassa ja mihin aikaan.

Katri Manninen eli @kutrinet ja hyvä profiili Periscopessa

3. Käytä avainsanoja

LinkedIn-profiilista löytyy nimesi alta headline, johon mahtuu 120 merkkiä informaatiota. Hyödynnä kyseinen merkkimäärä niin, että yrität mahduttaa sinne osaamistasi ja palvelujasi kuvaavia avainsanoja. Hyvä profiili osuu hakutuloksiin!

Esimerkiksi Sani Leinon LinkedIn-profiili nousee esille, kun haetaan ”social selling” avainsanalla (profiiliin hakutuloksista klikattaessa osuneet avainsanat merkitään keltaisella taustavärillä). Tuon mainitun avainsanan lisäksi hän on saanut mahtumaan mukaan niin tittelinsä, edustamansa yrityksen sekä vielä muutakin informaatiota.

Sani Leinon hyvä profiili LinkedInissä sisältää avainsanoja kuten "social selling"

Avainsanojen kohdalla kannattaa tietysti miettiä mitä se tavoittelemasi kohderyhmä tulee tässä kyseisessä palvelussa todennäköisesti etsineeksi. LinkedInissä useimmat taitavat hakea englanniksi, vaikka hakisivatkin suomenkielistä palvelua. Twitterissä sen sijaan tällainen kiinnostavien aiheiden haku saattaa tapahtua hashtagilla, joten ei ole poissuljettua työntää pari puheenaiheisiisi viittaavaa häsää sinne omaan kuvaustekstiin.

Älä myöskään unohda työntää niitä avainsanoja vaikkapa siellä LinkedInissä muuallekin kuin headlineen!

Näiden lisäksi on tietysti myös muita juttuja joihin kiinnittää huomiota. Esimerkiksi hyvä, edukseen erottuva käyttäjäkuva, mahdollisen kansikuvan pinta-alan hyödyntäminen sekä ylipäätään informaation ajantasaisuus.

PS. Jos olet ”sokeutunut” oman profiilisi suhteen, kysy apua vaikka kaverilta tai minulta!

Näin otat hetkessä helposti haltuun Twitter Hetket

Näin otat hetkessä helposti haltuun Twitter Hetket

”Mitä uutta Twitterissä?” Aika ajoin tämäkin kysymys kantaa korviini ja juuri nyt yksi vastaus tähän kysymykseen on Twitter Hetket.

Silloin tällöin minua pyydetään organisaatioon kertomaan nimenomaan ”sosiaalisen median uusimmista tuulista”. Käytännössä siis annan katsauksen mahdollisiin uusiin palveluihin, vanhojen palveluiden uusiin välineisiin sekä muutoksiin viestinnän optimoinnissa.

Valmistaudun parhaillaan yhteen tällaiseen keikkaan ja vanhojen palveluiden uusien välineiden joukosta löytyy siis Twitter Hetket eli Twitter Moments. Oletko sinä jo ehtinyt lisännyt Hetken Twitteriin? Olisipa kiva nähdä se!

Minun mielestäni kyseessä on Twitterin oma versio Storifysta, vaikka jotkut kokevatkin Hetkien olevan Twitterin vastaus Snapchatille ja Instagram Storiesille. Hetket eivät kuitenkaan ole katoavaa aikasensitiivistä sisältöä ja niissä voi hyödyntää myös muiden tuottamaa tweettisisältöä, toisin kuin Snäpissä tai Instassa.

Miten Twitter Hetket toimii?

1. Suuntaa Moments/Hetket-välilehteen Twitter-profiilissasi

Omalla Twitter-profiilisivullasi (jota kannattaisi muuten aika ajoin päivittää) kansikuvan alta pitäisi löytyä kohta Moments tai Hetket suomeksi. Jos sellaista ei näy, voit kokeilla suoraa osoitetta: https://twitter.com/KÄYTTÄJÄNIMI/moments (korvaa KÄYTTÄJÄNIMI omalla Twitter-käyttäjänimelläsi). Jos sekään ei onnistu, ei auta kuin odottaa ominaisuuden rantautumista tilillesi.

Twitter Hetket

Toistaiseksi Hetkiä voi luoda vain desktopilta, mutta eiköhän tämä pikapuoliin onnistu mobiililaitteiltakin.

2. Klikkaa ”Luo uusi hetki”

Oikeasta palstasta löydät laatikon, jossa kannustetaan kertomaan tarina tweettejä käyttäen. Sen sisällä on nappi, josta pääset uuden Hetken luomiseen.

Luo uusi Twitter Hetki

3. Anna Hetkelle otsikko, kuvaus ja kansi

Olet nyt Hetki-työkalussa. Ensimmäiseksi työkalu kehoittaa sinua antamaan Hetkellesi otsikon, joka kannattaa pitää lyhyenä mutta kuvailevana.

Anna Twitter Hetkelle otsikko, kuvaus sekä kansi

Sen jälkeen voit vielä tekstillä hieman kuvailla kyseistä Hetkeä, ennen kuin lataat sille joko kuvan tai videon kanneksi. Ota kantta valittaessa huomioon, että mobiililaitteella Hetkiä katsellessa otsikko ja kuvausteksti sijoitetaan kannen päälle.

4. Lisää vielä tweettisisältöä Hetken tueksi

Voit hakea tweettejä Hetkeesi useammalla eri tavalla, voit valikoida mukaan sisältöä:

  • Tykkäämiesi tweettien joukosta
  • Tietyn tilin tweeteistä
  • Tietyn avainsanahaun tweeteistä (esim. haku ”#mainontapäivä from:hannatakala” toimii)
  • Suoralla tweetin osoitteella

Sopivan viestin osuessa kohdalle napsauta ruksia sen vasemmalla puolella ja tweetti siirtyy ylös Hetkeesi. Siellä tweettien vasemmasta laidasta löytyy ylös/alas-siirtomahdollisuus sekä mahdollisuus poistaa viesti Hetkestä.

Valitse tweettejä Twitter Hetken mausteeksi

Suositus mukaan valittavien tweettien määrälle on noin 10 tweettiä. Mukaan kannattaa valita eri muotoisia viestejä, jos vain suinkin mahdollista eli tekstitweettien ohella etsi myös kuvia, videoita ja GIFfejä Hetkeä maustamaan.

Kun olet valintasi tehnyt ja järjestellyt valikoimasi tweetit otolliseen järjestykseen, voit painaa yläoikealta Publish-nappia.

Julkaise Twitter Hetket Publish-napilla

Mitä Twitter Hetket voisi sisältää?

Jos kaipaat inspiraatiota, sinun kannattaa suunnata tutkimaan @TwitterMoments-tiliä. Se antaa hyvää suuntaa sille millaisia Hetkiä voisit julkaista.

Itse näkisin, että Twitter Hetket antaa mahdollisuuden tehdä kokoelma vaikka suosikkiajatuksistasi seminaarista johon osallistuit. Esimerkiksi kun minä seuraavan kerran osallistun livetweettaajana tapahtumaan, saatanpa ottaa Twitter Hetket huomioon jo valmistautuessani.

Organisaation tilillä olisi hienoa nähdä huippuhetkiä järjestämästänne tapahtumasta. Tai mitäpä jos esittelisitte uuden tuotteen tai palvelun koostamalla eri työntekijöiden tweeteistä kokoelman aiheesta? Mukavaa olisi saada vaikkapa kokoelmia esimerkiksi johtajien parhaista tweeteistä (niiden hahmottamisessa auttaa MyTopTweet). Tässä esimerkiksi kooste Jill Steinin parhaista tweeteistä.

Kokoelma tietyn tweettaajan suosituimmista tweeteistä

Kyseessä on kokoelman kuratoiminen tietyn aiheen ympärille. Millainen kokoelma aiheesta olisi arvokas tavoittelemallesi henkilölle? Millainen Twitter Moments -sisältö säästää esimerkiksi hänen aikaansa?

Koska Twitter Hetket -tarina on upotettavissa vaikka verkkosivuille, voit uudelleenhyödyntää tätäkin sisältöpanostasi! Muista, että tweetit ”vanhenevat” paljon nopeammin kuin esimerkiksi blogiartikkeli, joten Twitter Hetket -upotus blogiin antaa tweettien elämälle jatkoa.

Mitä sinun täytyy ymmärtää uudesta LinkedIn-yrityssivusta

Mitä sinun täytyy ymmärtää uudesta LinkedIn-yrityssivusta

LinkedIn yrityskäytössä ei rajaudu pelkästään siihen yrityssivuun, vaan johtajien, asiantuntijoiden, myyjien ja kaikkien muidenkin työntekijöiden LinkedIn-profiileilla sekä -viestinnällä on merkitystä. Tämä on syytä muistaa nyt kun uudistukset tekevät tuloaan.

LinkedIn on pian uudistamassa verkkosivujensa ulkoasun. Kasvojenkohotuksen myötä esimerkiksi etusivun sisältövirta muuttuu ja toimintoihin on ilmeisesti tulossa chattibotti. Tähän uudistukseen kuuluu myös uusi LinkedIn-yrityssivu. Se mitä LinkedIn yrityksille uudistetuilla sivuilla mahdollistaa, on tällä hetkellä nähtävissä esimerkiksi GE:n sivulla.

Oili Sivula toivoi minun blogia uudistuvasta LinkedInin yrityssivusta, joten tässä tulee. Artikkelin kuvat ovat klikkailtavissa suuremmaksi.

Mitä uusi LinkedIn-yritysprofiili pitää sisällään?

Merkittävimmät muutokset tapahtuvat minusta sivun tunnelmassa. Käyttöön tulee massiivinen kansikuva (suositeltu koko tätä kirjoittaessa on 1536 x 768 pikseliä). Sisältö esitetään osittain kansikuvan päällekin yltävissä mittavissa laatikoissa, jotka ovat lähinnä aikaisempaa ilmavampia. Kokonaistunnelma on raikkaampi.

Uusi LinkedIn-yrityssivu on ilmavampi

Kun vanhat sivut siirretään uuteen muotoon, Overview-osioon siirtyvät vanhalta sivulta tiedot sekä tehdyt tilapäivitykset. Tilapäivitykset ovat edelleen tuettavissa rahalla. Omista laatikoistaan löytyvät sivun katsojan yhteys yritykseen sen työntekijöiden kautta, sivuun yhdistetyt ryhmät ja mahdolliset Showcase-sivut. Showcase-sivujen ulkoasu uudistuu tietysti myös.

Premium-käyttäjille näytetään Overview-sivulla myös Premium Insightseja, kuten ”Notable company alumni” ja ”Employee Distribution by Function”. Kaikista yrityksistä kyseisiä tietoja ei ole saatavilla: tilastojen näyttämiseksi yrityksestä on oltava yli 30 täydennettyä työntekijäprofiilia liitettynä yrityssivuun.

ge-empoyee-distribution ge-notable-alumni

Näyttää siltä, että vanha Careers-osio korvautuu Jobs-osiolla, jossa käytännössä listataan organisaation LinkedIniin syöttämät avoimet työpaikat. Nähtävästi ns. brändäysmahdollisuudet on riisuttu pois ja jäljellä on yksinkertaisesti avoimet työpaikat sekä hieman työntekijöitä koskevaa tilastoa.

employee-insights

GE:n sivuilla on nähtävissä myös Life-osio. Life-osio on ymmärtääkseni saatavilla, mikäli yrityssivuja on tehostettu hankkimalla Jobs-osio. Eli käytännössä Careersista riisuttu brändäys voidaan nyt hoitaa Lifessa. Osiossa rakennetaan yritys- ja työnantajakuvaa mm. videoilla ja valokuvilla.

Käytännössä se olennaisin asia pysyy silti samana: viestintä ja vuorovaikutus ovat merkittävin työkalusi yrityssivulla. Merkittävää yrityksen LinkedIn-toiminnan kannalta on myös se, mitä tapahtuu työntekijöiden profiileissa ja heidän viestinnässään.

Mitä LinkedIn yrityskäytössä oikeasti vaatii organisaatiolta?

Minusta ehkä kiinnostavinta mitä LinkedIn yrityskäytössä uusilla sivuilla (siitä maksaville) tarjoaa, ovat etenkin Life-osiossa esiintyvät johtajanostot sekä ”Employee perspectives”. Molemmat ovat hyvä esimerkki siitä, että yrityssivua vahvistavat nimenomaan henkilöprofiileissa tehtävät toimet.

Life-osiossa nostetaan esille johtajia

Johtaja- ja muut henkilönostot vievät suoraan kyseisten henkilöiden LinkedIn-profiileihin. Tämä tarkoittaa sitä, että on erityisen tärkeää kannustaa omassa organisaatiossa niiden henkilökohtaisten profiilien kunnossapitoon. Profiilien viilaus tuottaa Life-osioon myös tilastoja organisaation kulttuurista, esille nousee esimerkiksi asiat joista työntekijät erityisesti kertovat välittävänsä.

LinkedIn yrityskäytössä on myös työntekijöiden näkökulmia esille nostamista

”Employee perspectives” sen sijaan nostaa esille organisaation työntekijöiden LinkedIniin kirjoittamia artikkeleita. Selkeä merkki siitä, että profiilin lisäksi pitää viestiä erityisesti blogimaisilla sisällöillä LinkedIn Pulsessa.

Vaikka Life-osiota ei koskaan ottaisi käyttöön omalla yrityssivulla, ovat nämä molemmat asiat kaikille LinkedInissä toimille organisaatioille oleellisia. Overview-osiossa nimittäin nousee esille työntekijöitä, joihin sivua katsovalla on yhteys. Mikään ei myöskään estä yritystä tekemästä tilapäivityksiä, joissa linkitetään työntekijöiden LinkedInissä julkaisemiin artikkeleihin.

LinkedIn yrityskäytössä vaatii siis ihan sitä henkilötason kannustusta ja opastusta. Minä olen mielelläni se, joka sinua ja organisaatiotasi auttaa asiassa, joten ota yhteyttä.

PS. Taannoin yksi organisaatio, jossa olin kannustamassa työntekijöitä LinkedIn-profiilien ja -viestinnän paranteluun innostui mittaamaan noita parannuksia LinkedIn Social Selling Index -luvun kehitystä tarkkailemalla. Leikkimielisessä skabailussa ideana ei siis ole korkein luku, vaan paras parannus.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273