Michael Stelzner ja Social Media Examiner ovat jälleen (jo 4. vuosi!) julkaisseet raportin sosiaalisen median markkinointikäytöstä: 2012 Social Media Marketing Industry Report. Lähes 4000 markkinoijaa paljasti kyselyssä mihin he markkinoinnissaan sosiaalisessa mediassa keskittyvät.

Kysyttävää sosiaalisesta mediasta

SME antoi markkinoijille myös mahdollisuuden kysyä avoimen kysymyksen. Niistä kysymyksistä koostui TOP 10 -kysymysten lista ja ennen kaikkea 10 avainsanaa: mittaaminen, kohdistaminen, sitouttaminen, myyminen, ajankäyttö, strategia, taktiikka, työkalut, käyttö ja valikoima.

Kysymykset markkinoijien mielessä ovat seuraavat:

  1. MITTAAMINEN: Miten mittaan sosiaalisessa mediassa markkinoinnin vaikutusta liiketoimintaani?
  2. KOHDISTAMINEN: Miten löydän kohderyhmäni sosiaalisessa mediassa?
  3. SITOUTTAMINEN: Mitkä ovat parhaita tapoja sitouttaa yleisöni?
  4. MYYMINEN: Miten myyn sosiaalisella medialla?
  5. AJANKÄYTTÖ: Miten käytän aikani parhaiten maksimoidakseni sosiaalisen median tulokset?
  6. STRATEGIA: Miten luon sosiaalisen median strategian?
  7. TAKTIIKKA: Mitkä sosiaalisen median taktiikat ovat tehokkaimpia?
  8. TYÖKALUT: Mitkä ovat parhaita työkaluja sosiaalisen median hallitsemiseen?
  9. KÄYTTÖ: Miten käytän eri sosiaalisen median alustoja?
  10. VALIKOIMA: Miten valitsen oikean sosiaalisen alustan liiketoiminnalleni?

Mittaaminen on päällimmäisenä mielessä jo kolmatta vuotta – se ei liene kenellekään yllätys?

Sen sijaan ajankäyttö on noussut sijalta 10 sijalle 5, mikä kielii todennäköisesti niin uusien työkalujen (Google+, Pinterest jne.) tulosta kuin perinteisemmistä kanavista (lehti, radio jne.) luopumisesta. Merkittävästi ovat nousseet myös kohdistaminen ja sitouttaminen.

Löytyykö sinun kysymyksesi joukosta?

Vastauksissa on sisältöä – toivottavasti

Avainsana “sisältö” loistaa sellaisenaan poissaolollaan, mutta toisaalta esimerkiksi sanaan “sitouttaminen” sisältö liittyy varsin olennaisesti. Sitouttamiseen liittyivätkin raportissa esimerkiksi seuraavanlaisia kysymyksiä:

  • Miten luon sitouttavaa sisältöä, joka pitää ihmiset seuraamassa sosiaalisen median kanaviani?
  • Miten saan Facebook-fanit osallistumaan enemmän sivullamme?
  • Miten osallistan seuraajia rajallisilla resursseilla?

Tosiasiassahan sisältö, sosiaalinen sellainen, liittyy jokaiseen kysymykseen. Mittareihin vaikuttaa sisältö, kohdistamisessa paino on sisällöllä, myymisessä merkityksellistä on sisältö… jopa alustan ja käyttötapojen valintaan vaikuttaa olennaisesti sisältö.

Jos nyt tokaisit, että “TOTTAKAI! Kerro jotain mitä mä en tiedä!” niin anna anteeksi nämä itsestäänselvyydet. Haluan vain muistuttaa, ettei sosiaalisen median palveluissa vieläkään ole mitään taikanappia, jolla onni korjataan.

Korostuneisiin ajankäyttöongelmiin

Jos sinulla siellä on haasteena nimenomaan tuo merkityksellisesti noussut ajankäyttö, haluaisin muistuttaa sinua viestien ajastamisen mahdollisuudesta. Uskoakseni myös Google+-palveluun on mahdollista ajastaa viestejä, jos siis kuulut niihin 67 % markkinoijista, jotka aikovat Google+:n käyttöä kuluvana vuonna lisätä.

Ja Hanna Puro varmasti tässä kohtaa haluaisi muistutettavan toimituskalenterista sisältöjen suhteen: hyvin organisoitu sisältökalenteri auttaa varmasti maksimoimaan tuloksia sekin.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.