Nyt voi luvalla hieman hehkuttaa Facebookia, sillä palvelu täytti juuri pyöreät 10 vuotta! Siinä ajassa FB:sta on paisunut maailman 3. suurin “valtio”, jossa virtuaalisesti hengailee jo yli miljardi ihmistä.


CC BY 2.0 Kevin Krejci

Asian voi kiteyttää myös näin: Jenkeissä ja muualla läntisessä maailmassa useimmille ihmisille sosiaalinen media = Facebook. Palvelun perustajan Mark Zuckerbergin unelma/visio on, että Facebook = internet. Suomalainen kommentti siihen voisi kuulua, että ei luoja kiellä hullua haaveilemasta.

Palveluna Facebook elää jatkuvassa muutoksessa, niin teknisesti kuin yleisön suhteen. Ehkä juuri se pitää palvelun hengissä ja edelleen ykkösenä vaikka nuorin käyttäjäjoukko liukuu Instagramiin, WhatsAppiin, Snapchatiin ja muihin uudempiin palveluihin.

Uusimmat tutkimukset kertovat, että FB jatkaa kasvuaan. Palveluun virtaa enemmän käyttäjiä, jotka viettävät palvelussa yhä enemmän aikaa. Yhdysvalloissa jo yli 70 prosenttia internetiä käyttävistä aikuisista on Facebookissa.

Nuorison määrä vähenee, mutta +45- vuotiaiden käyttäjien määrä jatkaa kasvuaan. Tutkimus on tehty Yhdysvalloissa, mutta sama trendi näkyy jo Suomessakin.

Mitä kaikkea muuta 10-vuotiaalle mammuttiyhteisölle kuuluu? Keräsin päällimmäiset kuulumiset ja valitsin niistä 10 tuoretta faktaa liittyen Facebookiin:

1. Valokuvat ja videot ovat yhä tärkeämpää sisältöä.

Lähes puolet Facebookin käyttäjistä kertoo käyttävänsä palvelua vain siksi että siellä voi helposti jakaa ja nähdä kavereiden valokuvia ja videoita. Valtaosa pitää myös huumoria tärkeänä sisältötyyppinä.

2. Tykkäys ja kommentointi on yleisempää kuin omat tilapäivitykset.

Yli 40 prosenttia FB:n käyttäjistä tykkää ja yli 30 prosenttia kommentoi kavereidensa tilapäivityksiä päivittäin. Kymmenen sadasta käyttäjästä kirjoittaa päivittäin oman tilapäivityksen ja neljännes käyttäjistä ei tee koskaan omia tilapäivityksiä!

3. Facebookin käyttäjistä joka toisella on enemmän kuin 200 kaveria.

Nuorilla käyttäjillä on useimmiten satoja kavereita kun taas ikäryhmällä +70 on yleensä korkeintaan 100 kaveria. Kaikista käyttäjistä noin 40 prosentilla on alle 100 kaveria.

4. FB-sivut tavoittavat keskimäärin 11% tykkääjistään.

Organisaatioille tämä tarkoittaa uutta ajattelutapaa: Facebook ei ole enää ilmainen somekanava. Kannattaa opetella boostaamaan tilapäivityksiä rahalla, jos haluaa tavoittaa isomman yleisöjoukon.

5. Yleisö reagoi FB-sivujen päivityksiin eniten tykkäämällä – ja sittenkin heikosti.

Sivujen tilapäivityksiä peukuttaa keskimäärin vain kolme prosenttia koko tykkääjäjoukosta. Vielä harvempi jakaa tai kommentoi. Toisin sanoen yleisön huomion saaminen vaatii paitsi rahaa, niin myös someviestinnän/sisältömarkkinoinnin osaamista.

6. Kommenteilla saavutetaan nyt enemmän yleisöä kuin jaoilla.

FB-sivujen ylläpitäjän tavoitteena on saada yleisö kommentoimaan. Tilapäivitykset kommenttien kera leviävät nyt laajemmalle yleisölle kuin jaetut päivitykset.

7. Facebook muuttaa algoritminsa toimintaa jatkuvasti

Vielä äskettäin FB-sivulta tykkääjien uutisvirtaan lähtivät parhaiten tekstipäivitykset, mutta nyt on taas tilanne muuttunut. FB ohjeistaa nyt sivujen ylläpitäjiä kokeilemaan vaihtelevasti eri sisältötyyppejä.

8. FB:n henkilöprofiilien ja sivujen uutisvirta toimii eri tavoin.

Henkilöiden tilapäivitykset lähtevät kavereiden uutisvirtaan laajemmin kuin sivujen tilapäivitykset tykkääjille. Facebook rajoittaa sivujen uutisvirtaa ja perustelee päätöstään sillä, että haluaa tarjota yhä relevantimpaa sisältöä tykkääjille.

9. Facebook haluaa Googleksi Googlen tilalle.

Facebookin suuriin suunnitelmiin kuuluu hakutoiminnon kehittäminen. FB:n tavoitteena on tulevaisuudessa olla Googlen hakukoneen suora kilpailija. Totuuden nimissä täytyy todeta, että siihen on vielä matkaa…

10. Mark Zuckerbergin vuosipalkka: 1 dollari.

Loppukevennykseksi kerrottakoon, että Facebookin nokkamiehen tienestit ovat dollarin verran vuodessa. Tosin Forbesin mukaan Zuckerbergin omaisuuden arvoksi on laskettu 19 miljardia taalaa.

Lähteet:
http://newsroom.fb.com/
http://www.pewresearch.org/fact-tank/2014/02/03/6-new-facts-about-facebook/
http://www.marketo.com/ebooks/contagious-content-what-people-share-on-facebook-and-why-they-share-it/

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.