3 Facebook Timelinen mahdollisuutta ja yksityisyysvinkit

Syyskuun 2011 lopulla Facebook kertoi päivittävänsä henkilöprofiilit henkilökohtaisiksi Aikajanoiksi lähitulevaisuudessa. Siitä eteenpäin näistä Timelineista on lietsottu mediassa pelkoa ja inhoa. Aikajanat ovat tulossa todennäköisesti pikapuoliin kaikkien käyttöön, joten ajattelin käsitellä asiaa teille.

 

Toki aikajanalla kannattaa käydä vähän tsekkailemassa mitä sitä on tullut tehtyä, mutta mitä jos kuitenkin suhtautuisit tähän mahdollisuutena etkä uhkana?

Aikajana on ammatillinen mahdollisuus

Kuten sanoin, tähänkin Facebook-uutuuteen voi suhtautua mahdollisuutena. Siinä missä LinkedIn on hyvä paikka CV:lle ja ammattikontakteille, aikajana on asiantuntijalle näytön paikka.

A. Lisää merkkipaaluja historiaasi
Timeline eli Aikajana on ihan todella aikajana, jossa pääset aina syntymääsi asti. Tämä tarkoittaa sitä, että pystyt myös täydentämään elämäsi tähtihetkiä ajalle ennen Facebookia!

Lisää historiaasi merkkipaaluja

Jos menneisyyteesi kuuluu huimia mainitsemisen arvoisia juttuja, niin suosittelisin täydentämään noita elämän merkkipaaluja ja tähtihetkiä aikajanalle. Ehkä julkaisit 80-luvulla kirjan, josta edelleen olet ylpeä? Pyöritkö 90-luvulla poikabändissä, josta opit vaikka mitä hyödyllistä nykyistä ammattiasi ajatellen? Puhumattakaan kaikesta hyväntekeväisyys- ja vapaaehtoistyöstä jota olet aikojen saatossa tehnyt!

Kaiva esille vanhat valokuvat menestyksestäsi ja skannaa ne aikajanalle.

B. Ota hyöty irti kansikuvastasi
Aikajana tuo mukanaan myös suuren kansikuvan, cover photon. Se on käyttäjäkuvasi yhteydessä ja edelläkävijät ovat ehtineet tehdä huikeita kokeiluja kansikuvan ja käyttäjäkuvan yhteydessä.

Tutustu näihin juttuihin ja inspiroidu:
Facebook Timeline: 10 Stunning Designs [PICS]
10 Facebook Timeline Designs That Will Blow You Away [PICS]

Mitä jos lähestyisit kuvaa kuin oman aikakaus- tai sanomalehden kanttasi?

C. Sovella sovelluksilla
F8-tapahtuma, jossa Aikajanasta kerrottiin oli nimetty ”Read. Watch. Listen.” Niillä kerrottiin siitä, kuinka Facebookiin tuodaan tulevaisuudessa tieto siitä mitä luet, mitä katsot, mitä kuuntelet jne.

Jo nyt Facebookiin voi tuoda julki esimerkiksi Spotify-kuuntelunsa.

Tulevaisuudessa näkisin, että sovelluksilla tuo itselleen edullisesti esille kuinka on vaikkapa lukenut ammatillista kirjallisuutta ekirjana. Sovella tulevia mahdollisuuksia omaksi hyödyksesi, ei tässäkään asiassa kaikkea tarvitse jakaa.

Pidä järki päässä ja yksityisyytesi kunnossa

Tietysti on syytä pitää huolta siitä omasta yksityisyydestä.

Muokkaa menneiden päivitysten julkisuutta tai poista pahimmat möläytykset
  • Palaa nyt ja säännöllisin väliajoin tarkastamaan omat yksityisyysasetuksesi Facebookissa, käy huolellisesti läpi kaikki asetukset yhteydenotosta estettyihin henkilöihin ja sovelluksiin
  • Palaa ajassa takaisin päin ja muokkaa haluamiesi tilapäivitysten julkisuutta tai poista epäedulliset päivitykset ja pahimmat mokat
  • Käytä julkaistessasi sekä uusia Smart listejä että itse tekemiäsi ystävälistoja, valitsemasi asetus on oletuksena päällä myös seuraavalla päivityskerralla
  • Kokeile ”Näytä henkilönä” -toiminnolla miten joku tietty henkilö näkee profiilisi
  • Älä itse kerro kenellekään liian paljastavia tietoja itsestäsi tai esimerkiksi lapsistasi
Tarkasta miten joku tietty henkilö näkee Aikajanasi

Älä kuitenkaan turhaan panikoi ja pelkää. Kun päivität järki päässäsi, ei ylilyöntejä tule vaikka Facebook muuttuisikin.

Muista myös
Etenkin omaa ammatti- ja asiantuntijaosaamista Facebookissa esitellessä on hyvä muistaa kaveruuden ohelle tullut tilaaminen. Sinun osaamisestasi kiinnostuneiden ihmisten ei välttämättä tarvitse pyrkiä kaveriksesi, jos sallit tilaamisen ja myös silloin tällöin päivität jotain julkista osaamaltasi alalta.

Henkilökohtaiseen Facebook-viestintään pätevät samat lainalaisuudet kuin Facebook-sivuilta tapahtuvaan viestintäänkin. Jos haluat viestisi paremmin etusivun uutisvirtaan, toimi tietyllä tavalla.

Koska se Facebook-uudistus tulee? Tänään, huomenna, kuka tietää?

Julkaistu: | Kategoriat:

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste