Mikä saa oman Facebook-yleisösi liekkeihin? Vakiovastaus on kaksi sanaa: kiinnostava sisältö. Käytännössä tarvitset kuitenkin enemmän eväitä ja muutaman kikkakolmosen, joilla päihität Facebookin ilkeän algoritmi-velhon.

Facebookin alituiset algoritmin muutokset ajavat jo monet markkinoijat miettimään, mihin seuraavaksi pelimerkkinsä siirtäisi. Varsinkin rapakon takaa kantautuu kaikuja, jotka kehottavat jo erityisesti isompia brändejä himmaamaan Facebookissa.

Minä en kehottaisi luovuttamaan, vaan päinvastoin! Hyviä Facebook-esimerkkejä pompahtelee nimittäin pinnalle jatkuvasti. Kesän lopulla bloggasin Jounin Kaupan yrittäjästä Sampo Kaulasesta, joka on keksinyt keinot sytyttää oma Facebook-yleisönsä. Tämä FB:n sisältökunkku muuten nappasi marraskuussa Some Awards-kisan The Some -pääpalkinnon.

Siinä missä isommat brändit saavat Facebookissa yhä vähemmän ei-maksettua näkyvyyttä, niin pienemmät yhä porskuttavat. Ainakin kaksi avainta kannattaa ottaa käyttöön ja kokeilla josko niillä avautuisi ovi yleisön suosioon: a) opi tuntemaan oma yleisösi eli kokeile millaista sisältöä eniten peukutetaan, kommentoidaan ja jaetaan ja b) valjasta algoritmi omaan hyötykäyttöön eli seuraa millaisia sisältötyyppejä tai päivityksiä algoritmi tällä hetkellä suosii ja käytä niitä.

Sitten itse asiaan eli niihin eväisiin ja kikkakolmosiin, joita voit muuten myös kurkata muutaman viikon takaisesta blogikirjoituksesta: 5 viimeisintä kysymystä Facebook-sivusta . Parhaat esimerkit ovat tulleet tällä viikolla asiakkailta, jotka ovat oman Facebook-polkunsa alkutaipaleella. Eli katsotaanpa mikä ainakin pelittää:

1. Lemmikit toimii!

Tämän esimerkin eli Puutoimen Nella-koira markkinoi tehokkaasti kakkosnelosia ja muuta puutavaraa. Eli: lemmikkien, kuten kissojen ja koirien kuvien käyttö markkinoinnissa ei ole siis vain vitsi. Se voi oikeasti toimia kun sidot sen jollain tavalla kontekstiin eli omaan (liike)toimintaasi, kuten tässä esimerkissä on tehty. Kuvat toimivat muutenkin lähes aina paremmin kuin pelkkä teksti. Tämä päivitys on tavoittanut lähes 800 ihmistä, vaikka sivun tykkääjämäärä on julkaisuhetkellä ollut vain muutaman kymmenen luokkaa!

 

2. Linkittäminen (erityisesti mediaan) ja tägääminen toimii!

Greenheat julkaisi tilapäivityksen, josta lähti linkki mediaan ja tägäsi* (@-merkin avulla) toisen FB-sivun. Päivitystä höystettiin vielä hashtageilla. Sivulla oli alle 20 tykkääjää, ja tämän kyseisen päivityksen näki n. 650 ihmistä. Ei huono eli suorastaan tähtitieteellinen tavoitettavuusprosentti!

 

3. Jakaminen toimii kuin häkä!

Erityisesti, jos tilapäivityksen jakaa joku omaan ystäväjoukkoosi kuuluva henkilö. Tämän hyvän esimerkin kaappasin nyt Zenton omalta FB-sivulta. Kysymys on Mikko Hyppösestä kertovasta blogikirjoituksesta, joka on linkitetty tilapäivitykseen ja jaettu heti julkaisun jälkeen. Tässä tulos, josta osa on maksettua näkyvyyttä, mutta ilman rahaakin päivitys tavoitti tuhatkunta ihmistä, mikä on hyvin näinä aikoina!

 

Hyvistä esimerkeistä kannattaa luonnollisesti ottaa oppia. Mene ja kokeile mikä toimii sinun FB-sivullasi, aloita vaikka näistä kikoista. Ihan parasta olisi, jos vielä kertoisit omat kokemukset eli mikä sinun ylläpitämällä sivulla on pelittänyt ja mikä ei.

*Tägääminen: mainitse omassa päivityksessä jokin toinen FB-sivu tai henkilö, käytä @-merkkiä ennen kuin alat kirjoittaa nimeä. Maininnasta syntyy @-merkin avulla FB:n sisäinen ”linkki”

 


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.