Facebook-sivun saattaminen käyttökelpoiseksi ei ole ollenkaan niin pitkällinen prosessi kuin mitä virallisen kotisivun rakentaminen voi olla. Se ei ole salatiedettä eikä minkään valtakunnan salaisuus, joten kerron teille nyt mitkä 4 asiaa sivulla tulee olla kohdallaan ennen julkaisua.

Gemilolta blogattiin ohjeet “Näin tehdään oma Facebook-sivu yritykselle” lähinnä räätälöidyt välilehdet mielessä, mutta sen listan kohdassa 2. ennen Gemilon Fanisivukoneeseen siirtymistä sanotaan tärkeät sanat “olet täyttänyt perustiedot sivullesi”. Fanisivukone on erittäin jees kun haluatte tehdä erilaisia kynnysmattosivuja FB-sivuillenne, mutta perustiedot pitää olla kohdallaan. Perehdytään siis nyt yhdessä niihin perustietoihin:

  1. Logo
    Logo on organisaationne kasvokuva Facebookissa, haluat varmasti sen näyttävän hyvältä! Logokuvan kanssa tehdään harmittavan usein se virhe, ettei siihen valita koko tilan hyödyntävää logokuvaa eikä sitä synkata pikkukuvan kanssa kunnolla kohdalleen. Logokuvan kannattaa olla vähintään 180 x 180px, vaikka varsinainen logo ei koko kuva-aluetta peittäisikään. Suosittelen varaamaan kuvasta 200 x 200px logolle ja mahdollisesti lisäämään korkeutta kuvalle niin, että kirjoitatte sinne kannaltanne relevantteja asioita, kuten vaikka puhelinnumeron. Kohdista pikkukuva tuohon logo-osioon kuvasta. Hyvä profiilikuva on selkeä, erottuva ja edukseen! Alla on esimerkiksi Zenton oman profiilikuvan anatomia:
    Facebook-profiilikuvan anatomia
  2. Markkinointilaatikko eli blurb box
    Logokuvan alla on laatikko, jota kutsumme markkinointilaatikoksi tai blurb boxiksi. Siihen mahtuu 250 merkkiä ja se on erityisen merkityksellinen hakukoneiden kannalta. Siihen kannattaa järkeviin lauseisiin kirjoittaa toimintanne kannalta olennaisia avainsanoja eli niitä sanoja joilla oletatte asiakkaiden teitä etsivän. Pyri sisällyttämään myös virallisten sivujenne linkki http:// -alulla, jotta se on klikattava.
  3. Tiedot-välilehden sisältö
    Älä missään nimessä unohda Tiedot-välilehden täydentämistä! Osoite oikein, puhelinnumero, aukioloajat ja kaikki mahdollinen tarkempi tieto osoittaa, että organisaatiosi on oikea ja siten luotettava. Toimialasta riippuen tiedot-välilehden kentät hieman vaihtelevat, mutta pyri siitä huolimatta antamaan kaikki tieto rehellisesti ja selvästi. Tämä välilehti on myös hakukoneiden kannalta merkityksellinen sivu, joten siitäkin syystä se kannattaa huoltaa kuntoon.
  4. Sisältöä myös seinälle
    On varsin epäilyttävää, jos seinälle ei ole julkaistu ainoatakaan merkintää. Siitä syystä jo julkaisuvaiheessa sinne kannattaa muutama relevantti merkintä heittää ja sitten pyrkiä säännöllisesti tekemään lisää erilaisia merkintöjä eri välineillä (kuvat, linkit, videot jne.). Älä kuitenkaan tuhlaa heti kaikkia ideoitasi ennen julkaisua, haluathan sinulla olevan asiaa julkaisun jälkeenkin.

Tämän jälkeen ei muuta kuin tieto sivusta ilmoille! Ohjastan mielelläni myös sen pariin, kuinka saat jaettua tietoa sivusta mahdollisimman monipuolisesti tai miten ja millaisilla päivityksillä voit kertyvää fanikantaasi viihdyttää, hyödyntää ja saada heidät ostamaan tuotteitasi tai tukemaan tavoitteitasi.

Ja kuten sanottua, suosittelen myös Gemilon Fanisivukonetta, jos haluat hieman erityisempiä välilehtiä. Ellet halua niitä Fanisivukoneella tehdä, voit toki myös toisenlaisena ratkaisuna tilata välilehtiä meiltä.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.