Onko sinulle käynyt niin, että Facebook-sivun päivityksesi päätyvät yhä harvempien tykkääjien uutisvirtaan? Jos on, niin se johtuu siitä että Facebook on tämän syksyn aikana muuttanut jälleen omaa järjestelmäänsä ja arvottaa uutisvirtaan lähteviä viestejä nyt hieman eri tavalla kuin ennen.

Viraalisuus kertoo kuinka moni on reaktioiden ansiosta nähnyt viestisi.

Lyhyesti sanottuna sisällöllä ja sen muodolla on yhä suurempi merkitys siinä, meneekö viestisi perille vai ei. Parhaiten uutisvirtaan päätyviä julkaisuja ovat kuvat, tekstipäivitykset sekä linkit ja videot, jotka houkuttelevat toimintaan, vuorovaikutukseen. Ja mitä enemmän vuorovaikutusta syntyy tykkääjiesi ja heidän kavereidensa joukossa, sitä varmemmin viestisi menevät myös jatkossa perille. Lisäksi merkittävää uutisvirrassa esiintymisen kannalta on, miten nopeasti viestiisi reagoidaan. 

Maksetulla mainoksella
suoraan keulille

Facebookin päivityksien myötä on rapakon takana havaittu, että keskimäärin 16 prosenttia tykkääjistä näkee sivujen julkaisut uutisvirrassaan. Suomessa luku näyttäisi olevan tätä suurempi, esim. Zenton sivulla määrä vaihtelee noin 25-70 prosentin välillä. Lukua voi helposti suurentaa maksetun mainonnan avulla, mikä onkin ollut yhtenä taka-ajatuksena kun Facebook on tätä uudistusta suunnitellut.

Maksettu mainonta tehostaa näkyvyyttä.

Onhan siellä toki jalompikin ajatus taustalla: Facebook haluaa näyttää ihmisille vain relevanttia sisältöä. Meistä jokainen saa omaan uutisvirtaansa eniten niiden kavereiden tai sivujen sisältöjä, joihin olemme jollain tavalla reagoineet, tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla.

Oman vuorovaikutuksesi määrä korreloi siis suoraan siihen, kenen viestejä sinun uutisvirtaasi päätyy. Facebook-kielellä viestin rajaamisessa vain tietylle käyttäjäjoukolle puhutaan algoritmistä nimeltä EdgeRank.

Ota haltuun
oma julkaisutoiminta

Facebook ei ole tämän syksyn aikana menettänyt merkitystään viestinnän ja markkinoinnin saralla, mutta julkaiseminen on muuttunut haastavammaksi, erityisesti yrityksen tai organisaation näkökulmasta. Nyt siis viimeistään täytyy ottaa oma julkaisutoiminta hallintaan.

cc by 2.0 Danny Bollinger
CC BY 2.0 Danny Bollinger

Osa brändeistä Yhdysvalloissa on jo polttanut kääminsä Facebookille, sillä kävijätilastot näyttävät vaikuttavuuden vähentyneen uudistuksen myötä aika radikaalisti. Tästä esimerkkinä NBA-joukkue Dallas Mavericks, jolla on Facebookissa todella komea 2,36 miljoonan tykkääjän joukko. Joukkueen päivityksiä kuitenkin näkee vain n. 27 000 tykkääjää. Siis hieman yli prosentti koko tykkääjäjoukosta!

Tykkääjä voi tilata ilmoitukset kaikista sivun päivityksistä.

– Facebookissa päivitysten julkaiseminen tuntuu ajan haaskaukselta, sillä emme enää tavoita siellä fanejamme. Olemme siirtymässä agressiivisemmin Twitteriin ja vähentämässä Facebookin painopistettä. Ja aiomme laajentaa myös muihin palveluihin, esim. uusi MySpace näyttää lupaavalta, samoin Instagram ja Tumblr, toteaa Dallas Mavericksin omistaja Mark Cuban.

Neljä vinkkiä
uuteen sisältöstrategiaan

Nyt siis kannattaa viimeistään muovata oma Facebook-sisältöstrategia sellaiseksi, joka palvelee mahdollisimman isoa määrää omasta tykkääjäjoukosta. Tässä neljä vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun:

  1. Keskity sisältöstrategiassa tuottamaan sisältöjä, jotka innostavat jakamaan ja kommentoimaan. Näin saat viestisi ulotettua tykkääjien kaverijoukolle ja viraalisuus kasvaa.
  2. Panosta sisällön visuaalisuuteen. Julkaisusi kuvat, videot ja infografiikka saavat yleisön helpommin jakamaan ja kommentoimaan.
  3. Tutki, mihin aikaan sinun kannattaa viestisi julkaista, jotta saat yleisön reagoimaan heti ja pysyt näin virrassa.
  4. Suunnittele tarkemmin, miten hyödynnät maksettua mainontaa. Sillä tavoitat myös ne passiiviset tykkääjät ja saat heidät parhaassa tapauksessa sitoutettua uudelleen. Maksettu mainonta voi myös parhaimmillaan toimia ikäänkuin ohituskaistana uutisvirran ruuhkassa.

Ensi vuosi näyttää, kuinka moni isoista brändeistä on päättänyt jäädä Facebookiin ja satsata enemmän sisältöstrategiaan sekä maksettuun mainontaan.


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.