5 asiaa joilla huomioit Googlen sisällöissäsi

Kolibrihan ei ole linnuksi kovin kummoinen, suurinkin kolibriheimon edustajista painaa 20 grammaa. Siitä huolimatta yhden tietyn kolibrin siipien väpätys järjestelee uusiksi 90 % Googlessa tehdyistä hauista ja niiden tuloksista.

Kyseessä on tietysti Googlen hakualgoritmi, jota kutsutaan Google Hummingbirdiksi (suom. kolibri). Jos Facebookin ennen EdgeRankina tunnettu uutisvirta-algoritmilla on tänä päivänä kolmen sijasta 100 000 muuttujaa, niin Googlen Hummingbird ja sen takana oleva Knowledge Graph eli Tietograafi pyrkii lukemaan hakijan ajatukset.

Että ei sitten sen enempää eikä sitä vähempää. Väistämättä tämä vaikuttaa sinun toimiisi, julkaisetpa sitten yrityksenä, organisaationa tai vaikka asiantuntijabrändinä.

5 asiaa joilla huomioit Googlen sisällöissäsi

Mitä Googlen hakualgoritmi tekee?

Käytännössä Google Hummingbird pyrkii vastaamaan hakijan pitkiin kysymyksiin paremmin. Siis kysymyksiin, joita meillä Zentossa on ajateltu ja opetettu avainsanoina tai avaintermeinä, jotka pitää löytyä sisällöstä ja joihin pitää vastata siinä sisällössä.

Nyt entistä vahvemmin ei ole enää kyse yksittäisistä avainsanoista, vaan avainlausekkeista, herätelausekkeista, ratkaisulausekkeista. Nyt on kyse semanttisuudesta.

Nyt on kyse siitä, että tarjoat laadukasta sisältöä sitä tarvitseville. Vaikka hakija hakisikin yhdellä sanalla ”roosa”, Google pyrkii hänen edellisten hakujensa ja toimiensa perusteella selvittämään ja antamaan tulokseksi juuri ne tietyt Roosa nauha -kampanjat joita hän näin lokakuussa saattaisi kaivatakin.

Sinun tehtäväsi on mennä pidemmälle kuin ”kuvailla” tekstiäsi avainsanoilla. Sinun tehtäväsi on kytkeä sisältösi osaksi keskustelua.

5 keinoa, joilla helpotat menestystäsi Googlessa jatkossakin
eli Google Hummingbird -tsekkauslista

1. Mene pidemmälle avainsanatutkimuksessasi

Enää ei ole iloa siitä, että tsekkaisit Google Analyticsistä hakutermit, joilla sivulle on tultu ja Google Adwordsin Keyword Plannerkin on laiha lohtu. Mene pidemmälle!

Tutkaile miten käsittelemästäsi aiheesta on jo keskustelu verkossa ja sisällytä tämän tutkimuksen sisältö viitteineen ja linkkeineen omaan sisältöösi. Luo keskustelevaa, laadullista sisältöä keskustelemalla muiden luoman sisällön kanssa. Älä kuitenkaan unohda niitä halutun kohderyhmän mieltä vaivaavia kysymyksiä eikä sinun missään nimessä kannata täysin unohtaa kaikkea mitä hakukoneoptimoinnista jo osaat.

2. Luo hauskaa ja hyödyllistä monimuotoista sisältöä

Kuten Zenton blogin lukijana tiedät, eivät kaikki ole kirjoittajia luontaisesti, vaan esimerkiksi bloggaaminen voi olla muutakin kuin kirjoittamista. Ole siis monimuotoisempi rohkeasti!

Vloggaamisesta eli videobloggaamisesta on tulossa kovaa vauhtia iso juttu. Infograafeja käyttävät julkaisijat vetävät puoleensa 12 % enemmän liikennettä kuin ne jotka eivät graafeja käytä. Julkaise hyödyllistä, hauskaa ja kohdan 1. huomioivaa sisältöä videoina, kuvina, graafeina, teksteinä, kalvoina ja kaikkena mahdollisena. Se on mettä kolibrille se.

Kun tarjoat paljon hyödyllistä sisältöä esimerkiksi blogin muodossa, tulet luoneeksi paljon sisääntulosivuja ja se on Googlelle mieleistä. Jos tarjoat tasaisen aktiivisesti hyvää sisältöä, jengi alkaa palata ihan ilman Googleakin sivuillesi.

3. Kasvata yleisösi tuottaman sisällön määrää sivuillasi

Totuus on se, että ihmiset tykkäävät puhua itsestään. Ja yleisö etsii hyvin usein nimenomaan vertaistensa mielipiteitä asioista. On siis erityisen hyvä, jos päästät kävijät, yleisöt, käyttäjät, asiakkaat ja muut ääneen!

Yksinkertaisimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että blogissasi pääsee kommentoimaan tai tuotteihisi pääsee lisäämään tuotearvioita. Tai anna mahdollisuus kysyä mitä tahansa antamasi (avain)aiheen ympäriltä Q&A-vimpaimilla. Muista myös upottamisen mahdollisuus: toisten tweettejä, kalvoja, videoita jne. Keskustelevuudesta esimerkkinä Toni Nummelan vlogissa videoina käytävä keskustelu.

Tämä myös automaattisesti lisää yleisösi kaltaista ääntä sivullasi.

4. Jaa omaa keskustelevaa sisältöäsi sosiaalisesti ja osallistu muiden keskusteluihin

Kun olet julkaissut ratkaisevaa linkittyvää monimuotoista keskustelullista sisältöä, jaa se itse sosiaaliseen mediaan. Avaa keskustelu asiasi ympärille myös muissa kanavissa!

On hyvä asia, että hajautat ja hallitset. Liity aiheeseen sopiviin keskusteluihin muissa välineissä ja anna lisäarvoa keskusteluun. Näin paitsi pidät huolta asiantuntijaprofiilistasi, annat Googlen kolibrille lisää materiaalia. Arvaat varmasti, että erityisesti Google+-toiminta on hyväksi?

Huomaa, että pelkkä linkittäminen ei riitä, vaan vuorovaikutusta on syytä syntyä.

5. Kohdenna sisältöäsi myös aihealueesi vaikuttajiin

Ulota ensimmäisen kohdan tutkimuksesi myös henkilöihin, ja pyri havaitsemaan joukosta erityisesti sinun kannaltasi sosiaalisesti tärkeät henkilöt. Sinun verkostoitumisesi tietää myös sisällöllesi verkostoja!

Ajatuksena ei ole hengailla vain peesissä, vaan rakentaa omaa auktoriteettia osallistumalla. Eikä tee huonoa sekään, että mainitset sisällöissäsi merkittäviä henkilöitä (kontekstiin sopien), mainitset heidät sisältöjä jakaessasi (edelleen kontekstiin sopien) jne. Katso vaikka mitä Janhosen Johanna sai aikaiseksi.

Google Hummingbird -tsekkauslista

PS. Miten Knowledge Graph konkreettisesti näkyy hakutuloksissa? Muun muassa siten, että hakutuloksissa näytetään artikkelin kirjoittajan kasvot ja kytky Google+-profiiliin. On siis olemassa myös teknisempiä asioita, joita kannattaa tehdä. Pääasia kuitenkin on, että keskityt luomaan Oikeasti Hyvää Sisältöä.

” frameborder=”0″ allowfullscreen>

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273