Esimerkillisestä toiminnasta saa palautetta aivan liian vähän, ja sitä myöden jää myös toivottavaa toimintaa jää myös esittelemättä muille. Onneksi voidaan aina jatkaa esimerkillisten tapausten esittelyä. Tarjoilemme siis jälleen 5 esimerkillistä tapausta sosiaalisen median yrityskäytöstä, tällä kertaa valitsimme kuitenkin Twitterin puolelta Facebookin sijasta. Esimerkeille kun on aina tilausta ja inspiraatioon tarvitaan joskus pientä boostia ja välineitä verkkopresenssille on valtavasti!

@VallilaInterior

Vallila Interior on erittäin edukseen yritykseksi Twitterissä. Sieltä ei vain jorista sisustustuotetarjouksia ilmoille, vaan osallistutaan keskusteluun, retweetataan toisten sisältöä samoin kuin kerrotaan omista päivityksistä ja muista ajankohtaisuuksista. Esimerkillistä on myös visuaalisen ulkoasun brändinäköisyys, logo erottuu muiden logojen virrasta avatarissa ja osataan käyttää myös listoja hyväksi. 

ssä

Tee se itse: @VallilaInteriorissa toimii kokonaisuus! Panosta siis kokonaisuuteen, visuaalisissa elementeissä muista brändinäköisyys, viesteissä muista Twitterinkin olevan useampisuuntainen väylä.

@Veikkaus_fi

Veikkaus on hyvä esimerkki, koska se kommunikoi seuraajiensa kanssa esimerkiksi sen lisäksi, että heittää virtaansa myös arvonnan jälkeen lottojen oikeat rivit. Kommunikaatioyhteys Veikkauksen kanssa on melkein kuin kioskintädin tai -sedän kanssa asioisi kuponkiensa kanssa. 

ssä

Tee se itse: Seuraa Twitterissä tarkasti sitä, kun organisaatiosi mainitaan joko @nimimerkki-taktiikalla tai muuten vain sisällössä. Esimerkiksi TweetDeck-ohjelmalla on helppo seurata miten tiettyä sanaa esiintyy tweeteissä.

@theswitchenergy

Vantaalainen Uuden Energian edelläkävijä The Switch on esimerkillinen etenkin siitä syystä, että se omalla kotisivullaan tuo isosti tiettäväksi Twitter-virtansa. Tähän pätee se, että eihän sana leviä ellei sitä levitä. Kun viesti tuodaan tiettäväksi myös muualla, se leviää paremmin. Toinen esimerkillinen asia The Switchissä on orastava hashtagien käyttö, tagilla #wind tulee heiltä lähinnä uutisia. 

ssä

Tee se itse: Näytä virallisilla sivuillanne, että yrityksenne Twitterissä ja tee se niin, että virta näkyy. Twitterin omalla widgetillä homma hoituu varsin helposti.

@FSecure

Virustorjuntaa tarjoavan F-Securen nostaisin mallikkaaksi esimerkiksi bionsa takia. F-Secure on saanut Twitter-profiilinsa lyhyeen bioon nostettua tehokkaasti toimintansa kannalta oleelliset avainsanat ja vieläpä tarjottua tuotettaan kokeiltavaksi ilmaiseksi. Käytössä on todennäköisesti potentiaalisten asiakkaiden hakemia sanoja monta kappaletta pienessä tilassa! 

ssä

Tee se itse: Bio-kenttä löytyy asetuksista eli settingseistä kohdasta Profile. Tiivistä yrityksesi ydin 160 merkkiin käyttämällä sellaisia avaintermejä, joilla yritystäsi haetaan hakukoneissa. Muodosta sanoista toimintaan kutsuva järkevä lausunto, ehkäpä sinullakin olisi jotain ilmaista maistiaista tarjottavaksi?

@veenwaters

Viimeinen esimerkillinen tapaus on tällä erää vettä myyvä VEEN Waters, jonka Twitter-profiilissa on selvästi taustakuvan keinoin tuotu esiin mistä muualta VEEn Watersista saa tietoa. Profiilin virallisiin asetuksiinhan ei saa kuin yhden nettiosoitteen ja tänä päivänä niitä on lähes kaikilla yrityksillä ja organisaatioilla enemmän kuin yksi. Bio-kentän syömä informaatio on rajallinen ja se on syytä käyttää oleellisille avainsanoille. Siispä taustakuvassa kannattaa kertoa selvästi ja erottuvasti mistä sitä tietoa saa vieläkin enemmän. Brändin suuntalinjat mielessä siis informaatiota mukaan. 

ssä

Tee se itse: Taustakuvan näkyvyys toki riippuu siitä millaisella resoluutiolla käyttäjä sivua selailee ja Twitterissä vyöryy parhaillaan uusi ulkoasu läpi koko palvelun, mikä muuttaa hieman taustakuvan tilannetta. Älä anna asian häiritä, vaan teetä taustakuvastasi ensinnäkin brändisi näköinen ja toiseksi ujuta sinne lisäinfoa. Hyvä paikka on kuvan vasemmassa laidassa ylhäällä.

Twitterissä välineet ovat toistaiseksi aikalailla samat kaikille, joten mitä isommat tekevät voivat pienemmät tehdä perässä ja toisin päin. Tarkkaile siis kuinka muut toimivat! Toki valtaosa yrityksistä Twitterissä tällä hetkellä on mediatoimistoja ja vastaavia, mutta se ei tarkoita sitä etteikö sinun tuotteellesi olisi Twitterissä näkijöitä. Käyttäjäjoukko on kasvava Suomessakin ja kaikenlainen tarjonta kiinnostaa.

Koska Twitterissä voivat kaikki käyttäjät tehdä omia listojaan, ovat monet tehneet myös yrityksistä listoja. Tutustu esimerkiksi @johnsalminen/finnihs-companies tai @PetteriSaarva/oy-ry-etc -listoihin.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.