5 lisäesimerkkiä Facebookin yrityskäytöstä

Aiemmin esittelin 5 esimerkillistä yrityssivua Facebookissa ja nyt ajattelin antaa viisi esimerkkiä lisää. Sosiaalisen median esimerkeille on aina tilausta ja lähinnä pyrin siihen, että inspiraatiota irtoaisi esimerkiksi pk-yrityksille. Vaikka esimerkki olisikin isolta yritykseltä, se ei tarkoita sitä etteikö pieni voisi siitä saada ideaa. Yrityksen Facebook Sivun tarkoitus on muotoilla yrityksen viestintää, markkinointia, täydentää kanssakäymistä asiakkaiden kanssa, tehdä tulosta ja vaikka mitä muuta – se on teistä kiinni!

f8

Facebook löi heti kättelyssä itse esimerkin pöytään, kun se f8-tilaisuudessaan käytti omia uusia ominaisuuksiaan hyväksi. Monilla yrityksillä ja organisaatioilla on tapahtumia tuotejulkaisuista seminaareihin ja FB Sivua voisi aivan hyvin käyttää noissa tilanteissa hyväksi. Tänä päivänä tapahtuman backchannelina käytetään yhä enenevissä määrin Twitteriä, mutta Facebookin yhteisöliitännäiset ja etenkin Live Stream mahdollistaisi FB Sivussa jonkin personoidun välilehden käytön taustakanavana tapahtumille. Asiakkaan ja yleisön osallistaminen on hyvässä osassa tässä, tapahtumasi viesti välittyy myös niille jotka eivät ole paikalla.

Tee se itse: jos jokin jännittävä tapahtuma lähestyy, työstä sille ohjelmoijan ja graafisen suunnittelijan kanssa tapahtuman oma välilehti FB Sivulle Static FBML:n ja yhteisöliitännäisten avulla. Jos saatte myös videostreemauksen kylkeen, niin aina parempi!

ssä

Social Media Examiner

Sosiaalisen median käyttöön keskittynyt porukka on tietysti omiaan esimerkiksi kokonaisuutenakin, mutta haluan eritoten osoittaa huomiota heidän tavalleen esitellä tiimi Facebookissa. He antavat tekijöille kasvot, joita voi olla helpompi lähestyä kuin firmaa. Tämä on jotain, mitä mekin harkitsemme täällä Zentossa, koska meillä on ilo palvella.

Tee se itse: Taas olisi Static FBML-sovellukselle töitä. Tarvitset kuvat tiimistä ja tietysti tekstit, sekä ihan hiukkasen html:ää.

ssä

Dunkin’ Donuts

Amerikka pyörii Dunkinin donitseilla ja he näyttävät sen myös sosiaalisessa mediassa. Tällä kertaa haluaisin alleviivata heidän tapaansa tuoda esille viikon fani profiilikuvassaan! Kyseessä ei siis ole sen kummallisempi teko kuin profiilikuvan päivittäminen viikottain fanikuvalla. Kuva on sen mallinen, että firman pikkukuvassa on kuitenkin vain DD-logo. Tämä on hyvin yksinkertainen tapa huomioida faneja, muutama kerrallaan.

Tee se itse: Voit huomioida fanin Dunkin’ Donutsin tapaan profiilikuvassa, järjestä itsellesi kuva-aihio, johon vain tietyin väliajoin päivität uuden kuvan tai sitten voit tehdä ihan oman välilehtensä, kuten edellisten esimerkkien Papa John’ Pizza on tehnyt. Jälleen siis paikka käyttää Static FBML:ää. Tärkeää on tietysti, että fanilla on kuvassa teidän tuotteenne käsissään…

ssä

Starbucks

Maailmalle levittäytynyt kahvilaketju Starbucks on levittäytynyt myös maakohtaisesti myös Facebookiin, monien maiden Starbuckseilla on omat Sivunsa. Ja se ”pelkän” Starbucksin Sivu pitää sisällään ihastuttavan Facebook-toimipisteiden kartan! Tämä olisi melko kiva idea vaikka ympäri Suomen levittäytyneelle ketjulle tai esimerkiksi yhteistyössä toimiville paikallislehdille, joilla kuitenkin omat Sivunsa on. Vähän samanoloinen ratkaisu on , joka tarjoaa ”matkustusapua” ketjunsa pisteiden välillä. Myös BlackBerry on pistänyt kansalliset Sivut kartalle ja näyttävät sen esimerkiksi Iso-Britannian Sivullaan.

Tee se itse: Static FBML:n pariin kannattaa taas kääntyä, mutta itse karttaa kannattaa ottaa rakentamaan sekä visualisti että ohjelmoija. Vanha kunnon HTML Image Mappikin vaatii pientä vääntöä, puhuttakaan sitten hienommista ratkaisuista kuten tuo Starbucksin kartta. Mutta tehtävissä tämäkin on.

ssä

Teesey Tees

Tähänkin esimerkkien sarjaan mahtuu t-paitoja myyvä yritys, t-paidat kun on hyviä mielipiteenilmaisuvälineitä aivan kuten sosiaalinen mediakin. Mielipiteiden ilmaisu ei kuitenkaan ole se esimerkillisyyden syy, vaan Sivu, joka muuttuu tarjouskoodiksi kun tykkää Teesey Teesistä! Eli tykkäämättömät kävijät näkevät eri sisällön kuin tykkäävät, tykkääville tarjotaan alennuskoodia. Spesiaalitarjouksille tämä on erinomainen lähestymistapa, kun halutaan ensin tykkääjä (ennen fani) ja sitten vasta antaa se tarjous. Voihan toki kyseessä olla jokin muukin extrasisältö.

Tee se itse: FBML eli Facebook Markup Language (vertaa HTML = Hypertext Markup Language) mahdollistaa sisällön näyttämisen tai näyttämättä jättämisen riippuen siitä onko fani. Suosittelisin tässä käyttämään ohjelmoijan apua, ihan tavallisella html:llä ei pärjää.

ssä

Jos fbml:n käyttöön kaipaatte apua, ottakaa ihmeessä yhteyttä. Tarpeen vaatiessa voimme tehdä räätälöityjä välilehtiä yhdessä ja järjestää erikseen kursseja myös tämän kyseisen asian puitteissa. Kaikki PK-yritykset ja isommatkin kaipaavat välillä tukea sosiaalisessa mediassa, sekä teknisesti että strategiassa. Ideoinnissakin olemme mieluusti mukana.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273