5 tapaa varmistaa koulutuksen laatu

Sosiaalisen median koulutusta, konsultointia tai valmennusta tilattaessa on hyvä tarkistaa tilattavan tuotteen laatu ja ammattilaisen osaaminen. Erityisen tärkeää laadun varmistaminen on kun tilataan koulutusta suuremmalle porukalle esimerkiksi julkisin varoin tai yhteisön nimissä. Halutaanhan kaikille koulutuksesta maksaneille osallistujille paras mahdollinen hyöty panostuksestaan.

Peruslaadun lisäksi on hyvä myös tutkailla miten kouluttajan tai valmentajan suuntautuminen sopii koulutettavien toimintaan ja tavoitteisiin. Esimerkiksi akateemisen tutkimuksen lähtökohdista toimiva kouluttaja ei välttämättä ole paras taho opastamaan miten hyödyntää sosiaalista mediaa liiketoiminnassa.

  1. Googleta koulutusta tarjoava yritys
    Sosiaalisen median tehokas käyttö tukee yrityksen löytymistä hakutuloksista, joten osaajat löytyvät parhailta paikoilta! Tuloksissa tulee tulla esille myös yrityksen sosiaalisen median läsnäolo.
  2. Hae yritystä Facebookista ja muista sosiaalisen median palveluista
    Suomalaisella sosiaalisen median osaajalla on Facebook-sivu, joka on julkinen myös kirjautumattomille käyttäjille. Todennäköisesti tekijällä on myös presenssiä muissa palveluissa, kuten Slidesharessa. Haluat tietää onko yritys todella läsnä ja viestii, vai onko sanoman virta kuivunut.
  3. Katso yrityksen viralliset nettisivut
    Hyvällä todennäköisyydellä yhteisöllisen median taitaja on perustanut myös perinteiset kotisivut, joilta voi hyvinkin löytyä ammatillista osaamista esittelevä blogi. Tarkista se!
  4. Googleta kouluttajan nimi
    Jos tarjolla on kouluttajan nimi, tarkista myös häneen liittyvät hakutulokset huomioiden etenkin blogikirjoitukset sekä sosiaalisen median palveluiden läsnäolo tuloksissa että osallistuminen keskusteluun ammatillisissa verkoistoissa, kuten LinkedInin sosiaalisen median osaajien ryhmissä.
  5. Tarkasta referenssit
    Tarkastamalla referenssit näet onko yritys keskittynyt sosiaalisen median akateemiseen, viestinnälliseen vai kaupalliseen hyödyntämiseen. Pyydä referenssejä, some-osaaja on läpinäkyvä osaamisensa suhteen.

Tutkailemalla mitä tarjolla oleva yritys ja sen osaaja tosiasiassa sosiaalisessa mediassa ovat tehneet kertoo omaa tarinaansa myös tilatusta tuotteesta. Onko mahdollista saada konkreettisia neuvoja ja ehkä jopa suunnitelmaa sosiaalisen median käyttöön, vai vilautetaanko vaikkapa Twitteriä pintapuolisesti? Onko todella tarjolla kykenevä ohjaaja, joka näyttää sosiaalisen markkinoinnin vaikuttavuuden ja opastaa osallistamisen mahtiin. Ja onhan tarjolla hyviä esimerkkejä sosiaalisen median hyödyntämiseen, sekä teknistä apua tarvittaessa.

Parhaan mahdollisen tuloksen saat varmistamalla, että kouluttajan osaaminen, taidot sekä referenssit vastaavat juuri sinun ryhmäsi tarpeita.

Ostoksilla on hyvä muistaa, että oikein suunnattu ja laadukas koulutus on investointi, joka kannattaa ja tuottaa ostajalleen tulosta. Tuloksellisia koulutus- ja valmennusostoksia kaikille!

Julkaistu: | Kategoriat:

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273