Voiko FB-sivun nimen muuttaa? Pitääkö Facebookissakin käyttää hashtageja? Millaiset viestit lähtee parhaiten uutisvirtaan? Tämäntyyppisiä kysymyksiä ropisee meille viikottain.

Jostain syystä juuri Facebookiin liittyvät kysymykset ovat olleet tällä viikolla pinnalla, niin valmennuksissa kuin viesteissä. Kun Zenton blogikirjoitusten aiheet yleensäkin kumpuavat yleisöstä, niin ajattelin nyt silpaista listaksi ne 5 viimeisintä ja yleisintä kysymystä liittyen Facebook-sivun ylläpitoon.

Vastauksetkin on tietty aika olennaisia, jotta tästä listasta olisi sinulle hyötyä FB-sivun ylläpitäjänä. Ja vielä sellainen kaino muistutus, että Facebook muuttuu aika sukkelaan tahtiin ja nämä vastaukset pätevät vain tällä hetkellä. Huomisesta ei kukaan tiedä:)

1. Voiko Facebook-sivun nimen vaihtaa ja miten nimi vaihdetaan?

  • Jos sivulla on alle 200 tykkääjää, niin ylläpitäjä tai editoija voi vaihtaa nimen seuraavasti: mene kohtaan Asetukset –> Sivun tiedot –> Valitse nimi ja anna uusi nimi –> Tallenna muutokset.
  • Jos sivulla on yli 200 tykkääjää niin vain ylläpitäjä voi vaihtaa anomuksesta nimeä ja vain yhden kerran, katso ohjeet täältä.

2. Mitkä ovat sopivat kuvakoot FB-sivun kansi- ja profiilikuvalle?

  • Profiilikuvan koko pitää olla vähintään 180 x 180 pikseliä. Profiilikuva näkyy 160 x 160 pikselin kokoisena pöytäkoneissa ja 140 x 140 pikselin kokoisena älypuhelimissa
  • Kansikuvan pitää olla vähintään 399 pikseliä leveä tai 150 pikseliä korkea. Kansikuva näkyy tietokoneella 851x 315 pikselin ja älypuhelimissa 640 x 360 pikselin kokoisena

3. Pitääkö hashtageja (#) käyttää Facebookissa ja miksi?

  • Hashtagit rantautuivat Twitteristä myös Facebookiin viime vuonna ja niiden käyttö on lähtenyt liikkeelle hitaasti mutta varmasti. Niitä siis kannattaa oppia käyttämään/hyödyntämään
  • Ideana on, että syöttämällä FB:n hakukenttään risuaidan ja avainsanan, esim. #talvivaara, voit seurata Talvivaarasta käytävää keskustelua Facebookin sisällä (samaan tyyliin kuin Twitterissä)
  • Hashtagit ovat hyödyllisiä kun haluat tulla löydetyksi tai osallistua keskusteluun. Mieti oman tuotteesi tai palvelusi markkinoinnin kannalta, mitkä ovat ne olennaisimmat avainsanat ja ryhdy käyttämään niihin liittyviä hashtageja

4. Millainen sisältö/tilapäivitys menestyy parhaiten FB:n uutisvirrassa?

  • No, tämähän on asia joka liittyy FB:n algoritmiin, joka muuttuu jatkuvasti. Ikävää on sivujen kannalta se, että yhä useammin täytyy edistää omia tilapäivityksiä rahalla jotta yleisö näkisi ne. Ilman rahaa jopa alle 10 prosenttia tykkääjistä näkee julkaisemasi päivitykset.
  • Tällä hetkellä algoritmi suosii esim. tilapäivityksiä, jotka sisältävät linkin ja erityisesti vielä linkin johonkin mediaan, esim. sanomalehden verkkosisältöön
  • Lisäksi nyt menestyvät tilapäivitykset, jotka linkitetään Facebookin sisällä eli tägätään (@-merkillä) ja tilapäivitykset, jotka ovat saaneet paljon tykkäyksiä tai kommentteja sekä tilapäivitystyypit (valokuva, video, linkki, pelkkä teksti) joihin sinun yleisösi on eniten reagoinut aikaisemmin (tutki tämä asia kävijätiedoista!)
  • Ota huomioon että tilapäivityksen suosioon vaikuttaa myös aika eli julkaise sisältöä silloin kun sinun yleisösi on parhaiten paikalla. Tämän voit tarkistaa FB-sivulta kohdasta Kävijätiedot –>Julkaisut. Yleensä suosituimmat ajat ovat aamulla 9-10 ja illalla 20-22

5. Kannattaako ylläpitäjän reagoida FB-sivunsa päivityksiin omalla henkilöprofiilillaan?

  • Tästä asiasta on keskusteltu monien asiakkaiden kanssa viime aikoina. Keskustelu lähti liikkeelle kun monet sivun ylläpitäjät huomasivat, että tilapäivitys menestyy paremmin eli leviää laajemmalle yleisölle jos he päivityksen julkaisemisen jälkeen käyvät tykkäämässä, kommentoimassa tai jakamassa sen omalla henkilöprofiililla (jonka vaihtaminen on nykyään helppoa, koska valikko löytyy nyt tilapäivityskentän oikeasta laidasta)
  • Eli kevyen empiirisen kokeen perusteella voi todeta, että ainakin tällä hetkellä voit edistää FB-sivujen tilapäivitysten perillemenoa reagoimalla niihin henkilönä – tuntui se sitten tyhmältä tai ei. Mene ja kokeile niin huomaat toimiiko sinun kohdallasi!

Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta annan mielummin puheenvuoron sinulle. Kysymykset ja varsinkin vastaukset ovat enemmän kuin tervetulleita!


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.