“Joo, on se meillä tehty ja löytyy jostain arkistosta. Pitäisikö sitä välillä päivittää?”

Näin asiakas vastasi kun kysyin, onko tavoitteet ja kohderyhmät kaikkien viestijöiden tiedossa ja onko ne kirjattu sosiaalisen median suunnitelmaan/strategiaan (huh, aika sanahirviö)? Tämä tilanne on tyypillinen ja arkipäivää monissa organisaatioissa.

Arkistot
CC BY-SA 2.0 Tom Murphy VII cropped by BenAveling

Palataan siis hetkeksi takaisin perusasioihin tai perustuksiin/kivijalkaan, jonka päälle somestrategia rakentuu. Mistä lähdetään liikkeelle?

Markkinointi sosiaalisessa mediassa ei voi keskittyä vain brändiin. Keskeistä on oman sosiaalisen yleisön valloittaminen ja sitouttaminen. Se tapahtuu tarjoamalla yleisölle hyödyllistä ja laadukasta sisältöä: sekä omin voimin tuotettua että muiden tuottamaa.

Isot edellä

Isot brändit, kuten Coca Cola  tai Red Bull ovat jo näyttäneet tietä miten muuntaudutaan myös sisällöntuotanto- ja mediayhtiöiksi. Molemmat ovat sitouttaneet laajan asiakasyhteisön, joka tuottaa sisältöä ja vie brändin viestiä eteenpäin.

Verkosta löytyvän sisällön määrä on jo todella massiivinen. Massasta erottautuminen vaatii sinulta markkinoijana – jos ei taikatemppuja – niin vähintäänkin määrätietoista toimintaa. Strategia on se työkalu, jonka avulla voit toteuttaa tavoitteellista markkinointia ja viestintää. Se on myös työkalu, joka pitää aika ajoin päivittää.

Lyhyt on kaunista

Kun teet tai päivität somestrategiaa, niin pidä mielessä, että lyhyestä ja selkeästä virsi kaunis. Näin suunnitelma on myös helpompi jalkauttaa koko tiimille.

Päivitä/kirjaa suunnitelmaan vähintään nämä perusasiat: kohderyhmät/yleisö, tavoitteet, sisällöntuotanto ja mittaaminen.

1. Yleisö

Tutkaile säännöllisesti omia kohderyhmiäsi ja opettele ymmärtämään, miten he verkossa käyttäytyvät ja mitä tietoa he etsivät. Määrittele ostajapersoonat, mikä auttaa sinua kohdentamaan sisältösi tarkemmin.

  • Mitkä ovat ne ongelmat, jotka sinun tuotteellasi tai palvelullasi voidaan ratkaista?
  • Mistä sinun yleisösi tietoa etsii?
  • Missä sosiaalisen median palveluissa yleisösi toimii?

2. Tavoitteet

Kirjaa ylös, mitä tavoittelet sosiaalisen median toimintasi avulla. Laita tavoitteet tärkeysjärjestykseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi:

  • Enemmän liidejä somen avulla
  • Brändiä tunnetummaksi
  • Verkkoliikennettä lisää somesta verkkosivuille, blogiin, verkkokauppaan
  • Enemmän uutiskirjeen tilaajia

3. Sisällöntuotanto

Kun olet määritellyt tavoitteet, yleisön ja ostajapersoonat niin tuottamasi sisällön tehtävänä on ratkaista asiakkaan ongelmat, vastata hänen kysymyksiinsä ja toimia ostopäätösten tukena.

  • Päätä millaista sisältöä julkaiset (tilapäivitykset, kuvat, videot, blogit, kuratointi jne.)
  • Missä kanavissa toimit
  • Tee julkaisukalenteri (mitä, kuka, milloin, missä)
  • Muista tehdä kaikesta sisällöstä helposti jaettavaa

4. Mittaaminen

Tie tuloksiin on tavoitteellisen viestinnän lisäksi mittaaminen. Eli seuraa ja mittaa säännöllisesti omaa toimintaasi somessa. Voit mitata tavoitteiden mukaisesti esimerkiksi:

  • Keskustelun/puheen määrää
  • Seuraajien/tykkääjien määrää
  • Liidien määrää
  • Liikenteen määrää verkkosivuillaja blogissa

Jos tilanne on se, että ei ole olemassa edes sitä pölyttynyttä versiota somestrategiasta, niin ei muuta kuin hihat kääryleiksi. Puhtaalta pöydältä on hyvä aloittaa. Aloita A:sta eli asiakkaasta!


Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.