Tänään, kun mietit seuraavan tilapäivityksesi tavoitetta, vedäpä päähäsi asiakkaasi pipa.

Aikalailla jokaisessa koulutuksessa tai valmennuksessa kysyn kysymyksen: millaista viestintää sinä itse asiakkaana sosiaalisessa mediassa yrityksiltä ja organisaatioilta hyväksyt? Tai toisin päin: millainen sisältö saa sinut lopettamaan yrityksen seuraamisen yhteisöpalveluissa?

Millaista viestintää sinä yrityksen somepalvelua käyttävänä asiakkaana hyväksyisit?

Asiakkaan tarpeet, kiinnostus ja sietokyky nimittäin unohtuvat aivan liian usein hattuhyllylle. Puhumattakaan sitten siitä, minkälaisia panoksia asiakas on valmis antamaan sinulle ja pyrkimyksillesi.

Oletko valmis turinoimaan ja tarinoimaan – asiakkaana?

Viimeisimmässäkin valmennuksessa näitä samoja kysymyksiä mietittiin ja keskustelimme myös usein sosiaalisen median esimerkilliseksi käyttäjäksi nostettavasta Fazerista.

Esille nousi nimittäin Fazerin tilapäivitysten ehkä hieman pinnallinen keveä tarpeettomuus. Kysellään löyhiä asioita, joihin on helppo vastata, mutta tarvitaanko niitä vastauksia? Kiinnostaako juuri minun vastaukseni kysyjää?

Mietin asiaa vielä pitkälle seuraavaan päiväänkin, nimenomaan yhden tietyn Fazer Geisha -päivityksen kautta. Olin aiemmin käyttänyt samaa päivitystä esimerkkinä toisinaan suositeltavan keveästä linjasta. En kuitenkaan itse tuohon kysymykseen ole vastannut, miksi?

Levy, patukka vai nappirulla? Kevyt kysymys, jonka vastauksien merkitys on mikä?

Ehkä haluaisin vastata, ehkä minulla olisi jopa messevä tarina kerrottavanani aiheesta. Olenhan nainen ja naisilla on se kuusinkertainen taipumus muistella meheviä tyttöystäviensä kanssa: Geisha-suklaahan on kuin yksi parhaimmista tyttöystävistäni! Mutta turinoisinko muuten vain yritykselle, lämpimikseni? Mitä riemua minä siitä saan, mikä on se hyöty ja mitä Fazer sillä tiedolla tekee? Jos tunnustan nappirullan olevan suosikkini tietyllä tavalla syötynä, voinko olettaa tiedolla tehtävän jotain?

Esimerkiksi Ben & Jerry’s Finlandin vastaaviin silloin tällöin kommentoinkin, koska minulla on agenda saada tietty jäätelö pakastealtaisiin. Ja vastaan Fazerillekin, kun vastaustani oikeasti tarvitaan.

Kun sinun viesteilläsi on tavoite, voi asiakkaiden reaktioillakin olla tavoitteita

Toki kaikki eivät ajattele niin analyyttisesti päivitysten syvällisyydestä kuin minä. Mutta montako kaltaistani kylmän analyyttistä Kylmäkkö-Kyllikkiä on varaa jättää huomioimatta reaktioiden tavoitteettomuudessa?

Reaktioiden aikaansaaminen on sosiaalisessa sisällössä tärkeää. Paitsi, että siten tavoitetaan kommentoijien kavereita ja kontakteja, syntyy myös hakukoneiden kannalta tarpeellisia linkkejä eri profiilien välille. Onko kuitenkaan kenenkään kannalta hyvä tavoitella vain reagointia hinnalla millä hyvänsä, vai voisiko reaktioiden laadulla olla myös tavoite? Vielä parempi, jos vastineen antaja saisi kytkettyä toimintaansa tavoitteen myös. Vaikka sitten sen tietyn jäätelön junailemisen sinne pakastealtaisiin.

Ei se tietenkään aina voi onnistua, mutta jos vaikka joka kerta yrittäisi?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.