Vietin välipäivät lukien. Lukeminen on parasta mitä asiantuntija voi tehdä tunteakseen itsensä vielä asiallisemmaksi. Luin muun muassa Tammen BusinessPokkareita “Ravistettava, omskakas” (Saku Tuominen ja Katja Lindroos) ja “Pölli tästä” (Jari Parantainen) sekä Seth Godinin teoksen Linchpin. Luin ja ajattelin sinua.

Kyllä, luit oikein: ajattelin sinua vapaalla ollessani.

Batgirl CC BY-ND ChelseaAsiantuntijat esille

Minua on jo pidemmän aikaa kiinnostanut sosiaalisessa mediassa erityisesti asiantuntijat. Eivät siis vain sosiaalisen median asiantuntijat, vaan minkä tahansa alan ammattilaiset ja asiantuntijat tuomassa sosiaalisessa mediassa asiantuntijuuttaan esille. Ongelma on siinä, että aktiiviset asiantuntijuustoimet käsitetään lähinnä työnhakutoimiksi ja organisaatioiden läsnäolosta puuttuu henkilökohtainen ote: kun henkilöt eivät juuri millään tavalla näy!

Väitän, että jokaisen yrityksen ja organisaation sosiaalisen median strategiassa on tilaa myös asiantuntijoiden näkymiseen verkkoyhteisöissä. Sillä asiantuntijoiden ja ammattilaisten esilletuominen on parasta markkinointia ja suoranainen lahja asiakkaillenne.

Sinutkin olisi hienoa nähdä yhteisöllisessä mediassa sinä ammattilaisena ja asiantuntijana, joka olet!

Henkilöbrändeistä voimaa organisaatiobrändeihin

Bryan Clark bloggaa Personal Branding Blogissa, että 2012 on henkilöbrändin vuosi. Mashablessa sen sijaan Gerrit Hall kirjoittaa, että Facebook Timeline on kuin ansioluettelo. Olen taipuvainen olemaan näistä asioista samaa mieltä.

MCM Comic Con CC BY-ND Rob SchofieldAmmattilaisuuden ja asiantuntijuuden esitteleminen sosiaalisessa mediassa ei tänä päivänä voi olla enää pelkkää työnhakua, eivätkä organisaatiot saisi sitä (uhkaavasti) sellaisena työntekijöiltään nähdä. On arvokasta kaikille osapuolille, että et ole vain hammasratas hammasrattaiden joukossa. 

Etkö olisi mieluummin tekijä, jonka osaamisen vuoksi yrityksenne puoleen käännytään tai jota erikseen osataan toivoa palvelemaan? Minä ainakin olisin ja muun muassa siksi Zenton blogissa blogataan työntekijöinä omilla nimillä, eikä geneerisesti Zentona.

Henkilöbrändeistä on viime vuosina julkaistu meillä Suomessakin useampikin kirja: Tee itsestäsi brändi – asiantuntijaviestintä livenä ja verkossa (Katleena Kortesuo), Löydy – Brändää itsesi verkossa (Tuija Aalto, Marylka Yoe Uusisaari) ja Brändikäs (Lisa Sounio). Minä olen vakuuttunut, että lukeminen tekee minusta entistä paremman ja halutumman asiantuntijan ja olen näihinkin teoksiin siksi tutustunut. Ja jokaisesta teoksesta löytyy jotakin asiantuntijoille ja ammattilaisille hahmottelemaani valmennukseen.

Ratkaisija olet kuitenkin sinä, aiotko someilla vain organisaation logon takaa vai haluaisitko olla omalla ammattitaidollasi sosiaalisessa mediassa asiantuntija-supersankari?

Kuvat: Batgirl CC BY-ND Chelsea & MCM Comic Con CC BY-ND Rob Schofield


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.