Sosiaalinen media mullistaa arvoja myös rahallisesti. Olen Zenton Facebook Sivulla availlut keskusteluja omien tuotteiden “maistattamisesta” ja myös muiden ilmaismateriaalien suosittelusta. Ja juuri nyt kiinnostaa kovasti erityisesti materiaalien maksaminen sosiaalisesti ja mitä te siitä olette mieltä. Kaikki keskustelut siis koskevat ilmaistuotteita, joita esimerkiksi sosiaalisen median asiantuntijayritykset jakavat lisätäkseen myyntiä.

Freemium ei ole enää mikään uusi asia, mutta ehkä se on kuitenkin melko tuntematon käsite. Periaatteena on siis antaa asiakkaalle jotakin ilmaiseksi ja siten vaikuttaa hänen mielikuviinsa ja kuten Wikipediakin kertoo, synnyttää kiinnostus ja luottamus tarjoamiinne palveluihin, tuotteisiin ja asiantuntijuuteenne. Parhaassa tapauksessa samalla asiakas sitoutetaan mukaan, jos ilmaismateriaalista “maksetaan” liittymällä sähköpostilistalle tai tweettaamalla siitä omille seuraajille. Antamisen strategia on yleistynyt 2000-luvulla ja sosiaalisen median aikakaudella se on puhjennut kukoistukseen.

Olen aiemminkin kirjoitellut aiheesta jos haluu saada on pakko antaa, sillä uskon lujasti profeettamme MC Nikke T:n julistukseen. Freemium-malli toimii nimenomaan verkkopalveluissa ja ladattavissa digitaalisissa materiaaleissa, mutta miksi se ei voisi toimia myös muunlaisissa tuotteissa? True Lemonkin jakaa maistiaisia sitrustuotteistaan (tosin vain USA:n sisäisesti). Verkkopalveluissa freemiumia edustaa peruskäyttäjien osuus, kun premiumkäyttäjät maksusta saavat lisäominaisuuksia ja vielä parempaa palvelua: esimerkkinä Skype.

Digitaalisessa materiaalissa on tässä tilanteessa oma huomattava helppoutensa. Mari Uusitalon sivuillaan jakama Porot kurkussa -viestintäopaskin käytännössä jakanee vähän niinkuin itse itseään ja Marin sähköpostilistan koko kasvaa, samaan malliin toimii moni muu viestintäyritys. Kyseinen viestintäopas on 17 sivua pitkä – tiukkaa asiaa, mutta ei mitaltaan mikään Sota ja rauha. Eikö saman verran kirjallista informaatiota irtoaisi melkeinpä kenen tahansa tuotteesta, viestintäkentän ulkopuoleltakin? Eikä tämä tietenkään rajoitu vain kirjalliseen informaatioon, Dave Navarron ilmaistuote Probloggerin lukijoille oli The Launch Coachin 78 minuuttinen video blogin muokkaamisesta tuotejulkaisualustaksi. Miten on, näetkö sinun tuotteesi taipuvan tähän? Jos et näe, haluat ehkä jutella kanssani 😉

Sekä Mari että Dave antoivat ilmaismateriaalinsa sähköpostilistalle liittymisen hinnalla, mutta esimerkiksi OH MY GOD WHAT HAPPENED AND WHAT SHOULD I DO? -kirjan hinta on valmiiksi saneltu tweettaus. Kyseinen sivusto käyttää Pay with a Tweet -palvelua. Facebookissa on mahdollista näyttää sisältöjä vain tykkääjille, joten periaatteessa sekin voi maksuna toimia. Ideana tietysti olisi, että kunkin lataajan ystävä-/seuraajajoukossa leviää tieto hänen tekemisistään.

Tiedä vaikka Zentokin jotain ilmaista tämän blogin lisäksi ryhtyisi tarjoilemaan, se nähdään tulevaisuudessa.

” frameborder=”0″ allowfullscreen>


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.