Oletko laittanut Facebookissa merkille pienet logot jne. ihmisten profiilikuvissa? Tämä ilmiö on ottanut tulta etenkin SM-liigan playoffien aikana ja vaalien alla, ihmiset haluavat olla läpinäkyviä tukijoita ja tunnustaa väriä!

Pienet logot profiilikuvissa toimivat kolmannen osapuolen sovellusten kautta, yhtenä esimerkkinä PicBadges. PicBadgella on esimerkiksi allekirjoittaneen profiiliin lisätty Planin pankkiautomaateilla huomiota herättäneen Koska olen tyttö -kampanjan badge. Tämä tuo vähän ulottuvuutta profiilikuviin.

Profiilikuvalla voi tunnustaa väriä ja tukea kampanjaa

Käytännössä sovellukseen kirjaudutaan FB-tunnuksilla, lisätään omaan FB:hen ladattuun kuvaan merkki ja sitten kuva tallentuu FB-profiiliin, jossa se itse täytyy vaihtaa käyttäjäkuvaksi. PicBadges mahdollistaa merkin lisäämisen myös Facebook-sivun käyttäjäkuvaan tai Twitter-avatariin.

Oman organisaation merkki?

Eikö vähän kiehdokin oman kampanjan badge? Jos sinusta tuntuu, että ajamasi asia on sellainen mitä ihmiset haluavat käyttäjäkuvissaan näyttää, mikään ei estä tekemästä omaa merkkiä. Ajatusta siinä kuitenkin on oltava, mieti mitä itse omassa henkilökohtaisessa profiilissasi kannattaisit!

Kampanjasi ei tosin tarvitse välttämättä olla “vakava”, voithan hyvin ajaa asiaasi huumorin kautta. Erilaiset kampanjat, tapahtumat, ajetut asiat, uskomukset, ympäristöasiat, julkkikset, musiikki, urheilujoukkueet, eläinten oikeudet, muistamiset… mahdollisuuksia on pilvin pimein. Jotkut haluavat näyttää tukensa vaikka kuluttajatuotebrändille, jos vain uskovat asiaan riittävän kovasti: Coca-Cola vs. Pepsi?

Oman merkin luominen onnistuu vaikka tällä mainitsemallani PicBadges-sovelluksella: luo oma merkki. Twitteriin samankaltaista toimintaa tarjoaa esimerkiksi Twibbon, joka lisää Twitter- tai Facebook-käyttäjäkuvaan merkin. Oman kampanjan tekeminen ei ole vaikeaa.

Älä unohda, että tätäkin luomaasi mahdollisuutta sinun pitää todennäköisesti rummuttaa yleisöllesi, kerro oman merkkisi olemassaolosta!

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.