Kun vuosia sitten ruokabloggasin, minua kevyesti ärsytti jokajouluinen piparkakkuinvaasio.

Tottakai ymmärrän, että bloggaaminen on alkujaan päiväkirjan pitämistä ja varsin monen joulunalusvalmisteluihin kuuluu piparkakkujen leipominen. Silti se söi minua noiden blogien lukijana: en saanut noista toisiaan toistavista piparkakkupostauksista yhtään mitään uutta.

Tänä päivänä toivottavasti ruokablogi jos toinenkin etsii piparkakkuihinsa toisenlaisen näkökulman kuin naapurissa. Oli se näkökulma sitten raakaruoka, ruokahybridi tai jotain ihan muuta.

Organisaatiobloggaamisessa on tätä samaa ongelmaa, etenkin jos toimialalla on paljon tekijöitä. Miten sinä voit tarjoilla blogiartikkelillasi enemmän — parempaa — kuin nuo kilpailijat?

Tee omalla tulokulmalla, kohdehenkilöllä ja äänellä originaalia viestintää

Avasin koulutuskauden kertomalla Vierumäen urheiluopistolla Taloudellisen tiedotustoimiston väelle tehokkaasta bloggaamisesta. Yleisössäni mietittiin muun muassa tätä samaa: miten kirjoittaja voi tuoda blogiartikkeliinsa jotain omaa.

[ecs-list-events cat=’blogit’ message=’ ‘]

Jotta onnistuisit tuomaan sitä jotain omaa tiettyyn aiheeseen, ota itsellesi aikaa ajatella ja ole enemmän proaktiivinen kuin reaktiivinen. Erityisesti tähän kannusti TAT:in toimitusjohtaja Kari Väisänen.

Valikoi nyt ensiksi vaikka aihe, joka herättää juuri sinussa sisällöntuottajana jotain intohimoa!

Bloggaa omasta uniikista tulokulmastasi

Minä puhuin TAT:ille muun muassa tunteiden herättämisestä ja sen yhteydessä omien kokemuksien esilletuomisesta.

Oma käytännön kokemus ja siitä kumpuavat “toimi näin” tai “älä tee noin” -vinkit ovat hyvä lähtökohta sille artikkelilla enemmän antamiselle. Kirjoittajan omilla kokemuksilla aiheesta tuodaan mukaan se oma näkökulma: sitä jotain omaa.

  • Tarkastele mitä sinulla on aiheesta: mitä olet oppinut, millaisia muistiinpanoja, mitä ideoita?
  • Kehitä riskinottokykyäsi asiassa: luovu vanhasta tavastasi tehdä ja kokeile jotain erilaista tekniikkaa.

Mikä on sinun tulokulmasi?

Bloggaa valikoituneelle joukolle

Mainitsin tehokkaan bloggaamisen pikaistunnoissa myös sanasen yleisön persoonallisuudesta. Erilaisille persoonille bloggaaminen auttaa myös sen jonkin oman kehittämisessä.

  • Keskustele ajatuksistasi vaikka kohderyhmään sopivan työkaverin tai muun luottohenkilösi kanssa: kuuntele ja käytä.
  • Haastattele jotakuta kohderyhmään sopivaa: kirjaa ylös kysymyksiä, tarpeita ja mielenkiinnonkohteita.

Mitä sinun kohdehenkilösi tarvitsee sinulta?

Bloggaa omalla persoonallisella äänelläsi

Yritän opettaessani olla puuttumatta kenenkään ilmaisutapaan. Annan esimerkin hyvän blogikirjoituksen anatomiasta, mutta en erityisemmin ota kantaa esimerkiksi sanavalintoihin (paitsi muistuttamalla kohderyhmän mieltymyksistä ja hakukoneista).

Tämä johtuu siitä, että on olennaista antaa bloggaajan oman äänen kuulua. Omalla äänellä asian esittäminen on tärkeää myös samasta syystä kuin työntekijälähettilyys: yleisö luottaa tiettyihin joukkoihin enemmän (huomaa erityisesti “kaltaiseni henkilö”!). Omaa ääntä täytyy harjoittaa, se hioutuu ajan kanssa.

  • Koeta kirjoittaa niinkuin puhut: menemättä aivan rennoksi, sanele juttusi vaikka ensin ääneen ja kirjoita se vasta sitten ylös.
  • Tutkiskele äänesi tuntomerkkejä ja ole jotain mieltä avoimesti: tuo perustellen esille eriävä mielipiteesi, oli se positiivinen tai negatiivinen.

Miten sinä asiasta kertoisit?

Ota vastuu sisällöntuotannostasi

Jos yrityksen kaikkien kirjoittajien kaikki artikkelit yritetään umpata samaan muottiin, tulee todennäköisesti vain takeltelevalta liukuhihnalta kuivaa piparkakkua.

Minä en sinulle pysty antamaan valmiina tulokulmaa, tarpeita tai ääntä. Voin auttaa sinua reseptin kanssa tai vaikka ideoimaan, jopa olla se sinun haastateltava kohderyhmän edustajasi, mutta tärkein sinun on tehtävä itse. Organisaatiosta bloggaaminen ei muuta tätä.

Ota siis sisällöntuottajana vastuu sisällöntuotannostasi, se auttaa huomattavasti muun muassa asiantuntijabrändisi rakentumisessa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.