Mikä on optimaalinen blogiartikkelin pituus, vai onko sillä väliä?

Mikä on optimaalinen blogiartikkelin pituus, vai onko sillä väliä?

Blogiartikkelin pituus on aina sellainen asia, joka kiinnostaa blogivalmennuksieni osallistujia. Niin se kiinnosti taannoin Mainostajien Liiton Blogibrekkarissakin.

Minä hitto soikoon pidän siitä myytistä, että alle 300 sanaa tekee sisällöstä ohuen Googlen mielestä. Oli se sitten faktaa tai fiktiota, tarjoan sitä yhtenä ohjenuorana kun koulutuksissa kysytään miten pitkä blogikirjoituksen kannattaa olla. Zenton blogiartikkeleissa on keskimäärin 479 sanaa per artikkeli, eli ylitämme tuon myyttisen rajan.

Ne meidän artikkelimme voisivat kuitenkin ilmeisesti olla merkittävästi pidempiäkin, mikäli tutkimuksiin on sellaisenaan uskominen.

Mikä on tyypillisen blogiartikkelin pituus sanoissa?

Orbit Media Studiosin blogikyselyn tuloksien mukaan se on merkittävästi pidempi kuin tyypillisessä Zenton postauksessa. He esittelevät tyypillisen postauksen pituuden kehittymistä vuodesta 2014 vuoteen 2016. Vuoden aikana tyypillisen blogiartikkelin pituus on kasvanut melkein 20 %:

Tyypillinen blogiartikkelin pituus

Kun nyt tarkastelen omia artikkeleitani tältä vuodelta, on minun tyypillinen artikkelini noin 500 sanaa pitkä. Käyttämäni sanamäärä ei ole ollut merkittävästi pienempi vuonna 2014. Vertailun vuoksi Hanna Puron 28.10.2016 julkaistu Pölyt pois someohjeesta – Kela näyttää esimerkkiä! on 801 sanaa pitkä. Se pääsee siis noihin kyselyn vuoden 2014 lukuihin suomeksi.

Se tässä nimittäin täytyy huomioida, että suomeksi sanamäärät ovat luonnollisesti jonkin verran pienempiä. Smarpin blogissa julkaistu artikkelini How to crush lurking employee advocacy challenges on 686 sanaa siinä, missä saman suomenkielisen blogiartikkelin pituus Zentossa (Kuinka murskata vaanivat työntekijälähettilyyden haasteet) on 523 sanaa.

Onko sanamäärällä merkitystä blogin tulosten kannalta?

Vaikuttaako blogiartikkelin pituus jotenkin merkittävästi blogin tavoittelemien tuloksien saavuttamiseen? No, lyhyiden artikkeleiden kirjoittajat raportoivat Orbit Media Studiosille huomattavasti vähemmän merkittävistä tuloksista kuin pitkiä artikkeleita julkaisevat.

Mittava blogiartikkelin pituus voi tuottaa tuloksia

Tietenkään se ei ole se pituus mikä ratkaisee, vaan artikkelin sisältö ja laatu. Yksi ohje, jota blogivalmennus kanssani sisältää on se, että otat aiheelle niin paljon tilaa kuin aihe tarvitsee. Hyvä bloggaaja varmistaa, että artikkelissa on lihaa luiden ympärillä.

Googlen John Mueller kertoi 2014 ettei sisällölle ole minimipituutta. Sen sijaan hän kehottaa keskittymään laatuun.

There’s no minimum length, and there’s no minimum number of articles a day that you have to post, nor even a minimum number of pages on a website. In most cases, quality is better than quantity. Our algorithms explicitly try to find and recommend websites that provide content that’s of high quality, unique, and compelling to users. Don’t fill your site with low-quality content, instead work on making sure that your site is the absolute best of its kind.
– John Mueller

Olen 100 % varma, että tämä pätee vielä näin vuoden 2016 lopussakin. Aktiivisena tiedonhakijana todella toivon, että millään sivun sanamääräkikkailulla ei pysty ajamaan laadukkaan tiedon ohi.

Mitä muuta mediaa bloggajat sisällyttävät mukaan?

Tietysti mitä pidemmästä jutusta puhutaan, sitä varmemmin tasaista tekstimassaa rikkomaan tarvitaan muutakin kuin kappalejako. Tyypillisin tekstimaton rikkoja on tänäkin vuonna kuva ja useampaa kuvaa per artikkeli käyttää yli puolet bloggaajista, mutta esimerkiksi listojen käyttö näkyy nousseen merkittävästi viime vuodesta.

Mitä muuta mediaa blogauksiin upotetaan?

Videoupotukset ovat myös kevyesti koholla viime vuoteen verrattaessa. Tämän minä odotan kasvavan blogeissa 2017, kun esimerkiksi live-videolähetyksiä uudelleenhyödynnetään.

Sitä paitsi ne bloggaajat, jotka raportoivat vahvoista tuloksista kertovat myös sisällyttäneensä erityisesti videota blogauksiinsa.

Vahvoja tuloksia blogista syntyy erityisesti sen sisältäessä videota

Video on se sisältö, joka kulutetaan läpikotaisin ja ehkä juuri se sisältö, joka niitä pitkiä blogijulkaisuja silmäillessä nappaa lukijan silmäluomesta kiinni. Kehotan huomaamaan, että videota sisältävän blogiartikkelin pituus on todennäköisesti mittava: tieto on todennäköisesti saatavilla kahdessa eri formaatissa artikkelin sisällä.

Miten pitkä se video sitten voi olla? Wistian tutkimusten mukaan 2 minuutin jälkeen vuorovaikutuksen määrä alkaa laskea, mutta 6-12 minuutin välillä on toinen herkullisen tasainen ajanjakso sitoutumisen suhteen.

Videon pituus

Aivan varmasti sisällön laatu on se mikä videoissakin todellisuudessa ratkaisee, eikä sekuntikellon kanssa vahdattu pituus.

Tämä artikkeli on 547 sanaa pitkä, jos ihmettelit.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273