Blogikirjoittajan arki: verta, hikeä ja kyyneleitä

Kääk! Mistä tänään kirjoittaisin? Toisin sanoen: mitä hyödyllistä sisältöä voisin tänään yleisölleni tarjota?  
 

 

Aloitteleva tai lomalta palaileva blogikirjoittaja  kohtaa usein tyhjän paperin kammon. Vaikka aiheita olisikin pilvin pimein, niin aloittaminen tuntuu hankalalta.

Jos tunnistat itsesi ylläolevasta kuvauksesta, niin tarjoan muutaman vinkin, miten saada lukot auki ja kiinnostavat sisällöt virtaamaan juuri oikealle yleisölle.

Ensin muutama vinkki luomisen tuskaan ja kirjoittamisen tekniikkaan:

1. Älä odota inspiraatiota
Ei ammattikirjailijatkaan sitä tee. Kääri hihat ja ryhdy hommiin. Bloggaaminen on raakaa työtä siinä missä ojan kaivuu ja edistyy kyllä kun vaan ryhtyy toimeen.

2. Listaa puheenaiheet
Luonnostele ensin asiat/aiheet, jotka haluat blogikirjoitukseen sisällyttää. Sen jälkeen voit laittaa ne järjestykseen, jos se helpottaa kirjoittamista.

3. Kirjoita ensimmäinen lause
Kun olet saanut ensimmäisen lauseen valmiiksi, on lukko avattu ja voimaa alkaa virrata kirjoittamiseen! Jatka ja kirjoita ensimmäinen kappale valmiiksi. Sen ei tarvitse olla blogikirjoituksen aloituslause tai kappale ja voit vaikka myöhemmin poistaa sen, jos siltä tuntuu.  Tärkeintä on saada juna liikkeelle.  

4. Pidä Blogin rakenne kevyenä
Muista että blogeja silmäillään skannaamalla ja sitten vasta luetaan jos siellä näkyy kiinnostavia väliotsikoita. Siksi on äärimmäisen tärkeää pitää kappaleet lyhyinä ja käyttää usein väliotsikoita.

Hyvät sisältölähteet

Sitten vielä se tärkein asia eli sisältö. Mistä ammennat hyviä aiheita? Muista, että sinun tehtäväsi blogikirjoittajana on palvella yleisöä hyödyllisillä sisällöillä.

5. Kysy yleisöltä
Ihan paras keino löytää näkökulmia ja uusia aiheita on kysyminen yleisöltä. Voit tehdä sen verkossa esim. Facebookissa, Twitterissä tai uutiskirjeen avulla. Muista kysäistä asiakkailta myös kun tapaat heitä.

6. Tutki kävijätilastoja
Katso millä hakusanoilla kävijät ovat tulleet verkkosivuillesi. Näet sen helposti esimerkiksi Google Analyticsin avulla. Hakusanojen avulla voit päätellä kävijöiden tarpeet ja kysymykset. Vastaako yrityksesi tai organisaatiosi niihin?    
   
7. Seuraa mitä muut bloggaavat ja reagoi
Koska olet viimeksi etsinyt uusia kiinnostavia blogeja? Oletko käynyt kommentoimassa muiden kirjoituksia? Harrasta reagointia/jatka keskustelua eli perusta aina välillä oma blogikirjoituksesi toisen asiantuntijan aloittamaan aiheeseen.

8. Muista lehdet ja kirjat sisältölähteinä
Kun luet lehtiä ja oman asiantuntija-alueesi kirjoja, niin tee samalla muistiinpanoja hyvistä blogiaiheista. Voit kommentoida tai jatkaa keskustelua aiheesta tai vaikka arvostella kirjan.

Toivottavasti näillä vinkeillä viimeistään padot murtuu ja sanavirrat lähtee liikkeelle. Lopuksi vielä extravinkki: jos tekstivoittoinen blogi alkaa kyllästyttää niin kerro vaihteeksi asiasi kuvilla tai videoilla

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273