Verkkosivut kauniin yksinkertaisesti

Jonkin aikaa sitten minun tarvitsi rakentaa verkkosivut nopeasti. Vaikka lähes kaikki kokemukseni verkkokehityksestä viime aikoina onkin tapahtunut Drupalilla, en edes harkinnut tuota raskasta taisteluratsua tähän tarkoitukseen. Drupal -kehityksen ohessa taitoni erinäisten verkkotekniikoiden kanssa olivat kuitenkin kehittyneet huomattavasti, ja noin kymmenessä tunnissa olin saanut rakennettua uuden sivuston, johon olin suunnitellut ja toteuttanut ulkoasun asiakkaan toiveiden mukaan ja syöttänyt sisällön tehden tähän jonkin verran muotoilua. Sivuston saaja pääsi muokkaamaan sisältöjä ja lisäämään kuvia helposta ylläpitokäyttöliittymästä sekä sai paremman hakukonenäkyvyyden.

Yrittäjän tarve kotisivuille

Mieleeni muistui, kun eräs kaverini pari vuotta sitten manasi, kun tälle yritettiin myydä kotisivuja, ja hinta oli päälle tuhannen euron. Kyseiselle kaverille olisi riittänyt yksinkertaisemmatkin sivut, eikä yksinkertaisempaa ja edullisempaa vaihtoehtoa tarjottu. Kuitenkin, jo sivujen olemassaolo ja löytyminen hakukoneista sekä siisti ulkoasu täyttää kotisivujen tarpeen monille, erityisesti pienyrittäjille. Olin jo aikaisemmin tuskaillut joutuessani netin yritysluetteloiden viidakkoon, ja olisin enemmän kuin tyytyväinen jos löytäisin tarvitsemani palvelut yritysten omien sivujen muodossa. Tunnustan kyllä, että käytän edelleen keltaisia sivuja – yksi kopio nostaa parhaillaan kannettavaani sen verran korkeammalle että näyttöä on miellyttävämpi katsella. Kun tarvitsen yrityspalveluita, käytän kuitenkin Googlea.

Jos sivuille halutaan ulkoasua, jolla tehdä vaikutus kävijään ja vaikuttaa ostoon, maksavat sivut luonnollisesti enemmän. Samaten maksaa sivujen näkyvyyden parantaminen hakutuloksissa. Hyvin suunnitelluilla sivuilla pitäisi sivujen kuitenkin nousta näkyviin jo kohtuullisesti hakukoneella, ja nimenomaan silloin kuin sivujen tarjoamia palveluita tarvitaan, ja siisti ulkoasu riittää mikäli sivut tarjoavat palvelua jota kävijä etsii. Nämä ovat kuitenkin asioita, joita kaikki eivät tarvitse heti, ja jotka eivät välttämättä edes sisälly annettuun tarjoukseen lupauksista huolimatta. Yksilöidysti suunniteltu ulkoasu ja parannettu hakukonenäkyvyys ovat asioita, jotka muuttuvat tärkeämmiksi siinä vaiheessa, kun kilpailua palveluiden tarjoajien kesken alkaa olemaan enemmän.

Esimerkiksi hyvin nopeasti kasaan heitetyistä sivuista loin mainossivun tällaisille nopeille sivuille: Zento www-tuotanto

Sivustosta erotettu mikrosivusto

Pienten yritysten näyteikkuna-sivujen lisäksi yksinkertaisia verkkosivuja voidaan käyttää myös vaikkapa Landing pageihin ja kampanjasivuihin. Sivu, jolle ei ole tarkoitus päätyä muualta kuin mainoksista ja joka käyttää erilaista sivurunkoa kuin muu sivusto on monesti helpompi tehdä erillisenä sivustona kuin muokkauksina julkaisujärjestelmään. Jos tätä erillistä sivustoa käytetään vaikkapa vain tietyn kampanjan aikana, sitä suurempi syy sivuilla on olla erillinen osa muuta sivustoa. Tilastoja varten Google Analyticsin ja vastaavat työkalut saadaan helposti liitettyä erillisiin sivustoihin, mutta jos näiden sivujen kanssa halutaan käyttää pääsivustoon itseensä rakennettua tilastointimekaniikkaa tai sivuille halutaan tuoda dynaamisesti sisältöä muualta sivustosta, eivät erilliset sivut välttämättä ole paras ratkaisu.

Sivut nyt eikä joskus

Kun oikeasti tarvitset verkkosivuja, saattaa olla myöhäistä julkaista näitä, ainakin jos toivot ihmisten löytävän sivut myös hakukoneiden kautta. Hakukoneet nimittäin suhtautuvat oletusarvoisesti epäluuloisesti uusiin domaineihin ja sivustoihin, ja pitämällä yksikertaista sivustoa linjoilla ja hakukoneille ilmoitettuna muutaman kuukauden ennen varsinaista tarvetta varmistat, että hakukoneet suhtautuvat sivustoon hieman positiivisemmin. Ja mikäli vanhat sivut alkavat jo hävettämään ja ne on suunnitelmissa uusia kokonaan, kehityksen aikainen yksinkertainen sivusto nostaa arvostusta myös kävijöiden silmissä.

Hakukoneiden arvostus koskee myös rikastettua tietoa. Ainakin Google on alkanut karsia hakijoille näkyvää rikastettua tietoa sen mukaan, miten tärkeänä tämä kyseisen sivuston ja sivun näkee. Jos siis haluaa hyötyä tästä tärkeästä ominaisuudesta, on hyvä alkaa rakentamaan sivujensa verkkovaikutusvaltaa ajoissa.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273