Tänään jälleen kuuleviin korviini kantautui lause “sitten kun nämä sivut ovat valmiit” ja melkein jo pudistelin päätäni – eiväthän nettisivut ole ikinä valmiit!

Ehkä sivujen, yhteisöjen ja portaalien kehitystyö ja visuaalisen ilmeen viilaaminen näennäisesti loppuu, mutta itse sivun sisällön ei tule missään nimessä jämähtää lopullisille sijoilleen. Eikä näin tietenkään tulisi tapahtua sen kehitystyön tai graafisen suunnittelunkaan suhteen, sillä vasta sivuja käytettäessä todella nähdään risut ja männynkävyt joihin kompastua. Samahan se on myös sosiaalisessa mediassa viestimisen suhteen, ei riitä Facebook Sivun luominen tai Twitteriin rantautuminen; siellä pitää tehdä asioita eikä vain jäädä tuleen makaamaan!

Keväällä 2005 minä olin itse valmis, valmistuin Tampereen ammattikorkeakoulusta medianomiksi ja olin jo valmiiksi työllistynyt Zentoon. Nyt kun 5 vuotta on kulunut, minä valmis medianomi olen oppinut ammatistani ehkä triplasti sen verran lisää kuin mitä 4 vuoden ammattikorkeaopintojeni aikana. Eli se valmiina olosta sitten 😉 Olin siis ehkä valmiudessa, mutta en takuulla valmis enkä valmis ole nytkään.

Sama pätee nettisivuihin olivatpa ne sitten yritysten tai muiden organisaatioiden. Ne ovat projektin meidän käsistämme lähtiessä tietyssä valmiudessa, mutta eivät suinkaan valmiit. Sitten se viestintä ja kulttuurien välinen viestintä vasta alkaakin, kun asiakkaat ja käyttäjät pääsevät kokemaan yhteisöä tai portaalia. Oppia ikä kaikki, nettisivuillakin.

Verkkoviestintä on suunnaton kehittämisprojekti, ei edes graafinen käyttöliittymä ole kiveen kirjoitettu vaan ilmettä tulee muotoilla jos yhteisö ei sen käyttöön opi. Ja jos sivun ylläpitäjät eivät ole vuorovaikutuksessa yhteisönsä kanssa, sivu on todellakin valmis – valmis poistumaan takavasemmalle ja bittien taivaaseen. Verkkosivujen evoluutio on kuin luonnonvalinta, hyödylliset ominaisuudet runsastuvat ja haitalliset harvinaistuvat.

Kivikautisille yrityksen verkkosivuille tulee siis näyttää hieman palvelualttiutta ja lähteä ronskisti uudistamaan sekä niiden ilmettä, että niiden kautta tapahtuvaa viestintää ja markkinointia. Älkää kuvitelko, että ne ovat valmiit vaan tehkää niille ihmeitä!

PS. Tsekkaa Vierityspalkin artikkeli avoimen lähdekoodin top-10 julkaisujärjestelmistä Suomessa 2010! Julkaisujärjestelmät ovat oleellinen osa “valmiissa maailmassa” toimimista, eivätkä nekään koskaan ole valmiita vaan päivityksiä tulee säännöllisen epäsäännöllisin väliajoin.

Vanhojen sivujen puolella vastaanotimme seuraavia kommentteja aiheesta:

Anja Alasilta: “Olen samaa mieltä: “Verkkoviestintä on suunnaton kehittämisprojekti.” Ikuinen projekti se on,ellei organisaatio katoa kartalta. Ja upea oppimisen mahdollisuus. Menetin muuten noin 15 vuotta sitten ystävän. Hän kertoi, että nyt heidän intranet-palvelunsa sitten valmistui. Minä siihen: “Niinhän sinä luulet.” Surullista kyllä, en ole saanut vieläkään anteeksi, vaikka olen kauniisti pyytänyt.”

Hanna Takala: “Melkoinen ystävä, ehkä palautteen olisi pitänyt olla rakentavaa :)”

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.