Etsi oma sosiaalisen median ilmaveivi

Tähän päivään mennessä varmasti jokainen on vähintään kerran nähnyt nuoren jääkiekkoilijan Mikael Granlundin hämmästyttävän maalin 13.5. Suomi-Venäjä -ottelusta? Vain 19-vuotiaan Mikken ilmaveivi tunnetaan nyt myös nimillä Zorro-maali ja Lacrosse-maali.

Miten tämä sitten liittyy sosiaaliseen mediaan ja etenkin siinä markkinointiin ja toiminnan tehostamiseen? Paljonkin.

Ota oppia ilmaveivistä

Ensin on tärkeää huomata se, että ilmaveivi on ilmeisesti lähtöisin aivan toisen lajin parista: ilmaveivin on kehittänyt salibandy-pelaaja Janne Tähkä. Janne ja Mikael eivät ole ainoat jotka tekniikkaa ovat käyttäneet, jäälläkin ilmaveivejä nähty ennen Granlundiakin. Amerikkalaista selostajaa Granlundin temppu muistutti lacrossesta eli haavipallosta.

Toinen huomion arvoinen seikka on se, ettei tämä ollut Mikael Granlundin ensimmäinen ilmaveivi.

&feature=player_embedded”>Hän on todistettavasti käyttänyt sitä aiemminkin.

Kolmanneksi haluan teidän huomaavan sen, että hyvää kannatti odottaa. Ei Granlundkaan ole joka matsissa kokeillut vastaavaa temppua.

Tästä voidaan oppia:

  • temppuja ja kikkoja pitää haalia omaan repertuaariin oman laatikon ulkopuolelta
  • harjoitellaan nöyrästi, jotta onnistutaan tiukassa paikassa
  • käytetään herkullista kikkaa oikealla hetkellä tilaisuuden tullen

Tämä toimii sosiaalisessa mediassakin.

Käytä oppeja

Suuntaa katseesi jo tänään oman alan markkinoinnin ulkopuolelle. Esimerkiksi Probloggerin Darren Rowse kehoittaa bloggaajia parantamaan blogejaan aikakauslehtien avulla: How to Use a MAgazine to Improve Your Blog.

Katso kauemmas, älä siis takerru siihen mitä kilpailijasi sosiaalisessa mediassa tekevät. Käytä välineitä eri tavalla kuin kilpailijasi.

Kun löydät sopivan konstin, älä pelkää kokeilla sitä yleisöösi. Harjoittele jippoa säännöllisesti, etenkin jos se liittyy seuraajiesi ja tykkääjiesi määrän kartuttamiseen ja heidän aktivoimiseensa! Juju on tempun hienosäätämisessä ja kasvattamisessa.

Kokeile temppua rohkeasti olemassa oleviin seuraajiisi. Toista ja hienosäädä palautteen perusteella. Avain on yleisön palautteessa.

Granlund totesi itse maalistaan, että ”Se oli vain yksi maali”. Hänellä on hyppysissään herkullinen temppu, joka ylitti uutiskynnyksen ja huudatti isoja miehiä naurun sekaisiin kyyneleihin asti. Siitä huolimatta hän onnistuu olemaan nöyrä ja todennäköisesti kasaa taito-ohjelmistoonsa muita hienoja juttuja koko ajan.

Ja lopulta hän pystyy pitkän harjoituksen ja nöyryyden tuloksena nappaamaan kikan käytäntöön kun oikea hetki tulee.

Käytä kikkaa oikealla hetkellä, älä hassaa herkullista tempausta liian usein – temputkin kokevat inflaation. Sosiaalisessa mediassa virtaus on kuitenkin nopea, voit toistaa kuhan et toista aivan päivittäin.

Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, että uusia ässiä peliin tulee kun joukkuetta rohkeasti uudistetaan. Mitä jos ottaisit niksin etsintään mukaan sen kaikkein tuoreimman työntekijänne?

PS. Jos joku kopioi sinun sosiaalisen median ilmaveivisi, sehän on vain kunnianosoitus. Jos joku tekee sen huomattavasti paremmin kuin sinä, treenaa lisää tai kokeile toista temppua.

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273