Onko teillä valjastettu Facebookissa markkinointiin ryhmä vai sivu?

Moni yritys ja organisaatio on lähtenyt Facebookiin tekemällä itselleen sivun sijasta ryhmän. Esimerkiksi Vuoden tähtituote 2011 -kisassa finaalissa pipareineen kisailleella Kanniston Leipomolla on ryhmä ja supersuosittuja chilitarvikkeita myyvällä Poppamies.fi:llä on ryhmänsä.

Ryhmiä on jonkin tovin ajan ollut kahta mallia, mutta nyt Facebook on ilmoittanut muuntavansa vanhoja ryhmiä uuden mallisiksi. Se tarkoittaa entistä tiukemmin suljettuja ryhmiä, joihin ei voi tilapäivityksissä tägätä eli käyttää @mentions-toimintoa.

 

Vanhat Facebook-ryhmät konvertoidaan uudenmallisiksi

 

Mitä muutoksessa tapahtuu?

Muutoksessa Facebook sanoo “arkistoivansa” vanhat ryhmät uuteen malliin. Uusi malli on tarkoitettu Facebookin sanojen mukaan elämän jakamista pienen ryhmän kesken yksityisessä tilassa. Ei siis ehkä ihan sovellu yrityksille ja organisaatioille avoimiin markkinointitarpeisiin.

Muunnoksessa siirtyvät:

  • ryhmän kuvat ja seinäpostaukset
  • ryhmän keskustelupalstan viestit siirtyvät seinäviesteiksi
  • ryhmän kuvaus

Muunnoksessa eivät siirry:

  • tuoreimmat uutiset
  • ryhmän ylläpitäjien tittelit
  • infolaatikko ryhmän käyttäjäkuvan alta
  • ryhmän verkosto
  • ryhmän jäsenet (huomaa erityisesti tämä!)

Ilmeisesti, jos ryhmän perustaja siirtää ryhmänsä itse vanhalta pohjalta uudelle, siirtyvät mukana myös jäsenet. Eli aktiivisuutta vaaditaan siinäkin tapauksessa! Jos FB arkistoiduttaa ryhmäsi, jäsenet eivät siirry. Siitä huolimatta yrityksille suositan markkinointiin sivua ryhmän sijasta.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Mainitsemallani Poppamies.fi:llä on jo esimerkillisesti olemassa sivu ja samaa ratkaisua suosittelisin nyt kaikille niille yrityksille ja organisaatioille, joilla on toistaiseksi ollut ryhmä Facebookissa markkinointia varten. Sivun luominen on varsin vaivatonta, kuhan muistat 4 asiaa jotka Facebook-sivulla tulisi olla kunnossa.

Yrityksen kannattaisi nyt, ennen sivun luomista, tarkistaa onko olemassa jo esimerkiksi asiakkaiden ansiosta Facebook Places -sivu jonka voi ottaa haltuun. Esimerkiksi tamperelaisella Ravintola Mylläreillä, jolla on ollut käytössään ryhmä, on olemassa jo paikkasivu. Paikkasivulta löytyy vasemmasta palstasta linkki “Onko tämä yrityksesi?”, josta sivun voi ottaa haltuunsa. Kannattaa tehdä näin, ettei tule turhia tuplasivuja.

Kun teillä on sivu, voitte liikkua Facebookissa sivuna – aivan kuten maaliskuiset muutokset mahdollistavat. Sivuanne voi tägätä ja se on muutenkin paremmin esillä kuin ryhmä. Luo siis nyt heti sivu ja kehoita ryhmäsi jäseniä siirtymään sivullenne tykkääjiksi ennen kuin menetät heistä jokaisen!

Jos sinulla ryhmän ja sivun sijasta on yrityksen käytössä henkilökohtainen profiili, on senkin muuntamiseen olemassa oma työkalunsa. Menetelmssä menetät kuitenkin melkolailla kaiken, joten suosittaisin tässäkin tilanteessa luomaan sivun ja kehoittamaan yrityksesi ystäviä siirtymään tykkäämään sivusta. 

Sivu on olennainen osa myös tapahtumien ja messujen sosiaalisen median markkinointia sekä näkyvyyttä. Vinkkinä kesäkuinen kurssimme Helsingissä: Tehosta messuviestintää ja -markkinointia.

Kommenteissa keskusteltiin seuraavaa:

TarjaO: “Kiitos vinkistä. Tämä tieto ei näy vielä omassa vanhassa ryhmässäni, joka on tarkoitettu kokoamaan usean organisaation viestejä.

Kumpikohan kannattaisi tehdä: muuttaa oma-aloitteisesti vanha, melko vähäjäseninen (775 jäsentä) ryhmä uudeksi, jolloin jäsenet tulevat mukaan vai perustaa Sivu? Uudenmallisen ryhmän näkyvyys saattaa tuntua vähän ylimitoitetulta jäsenille, kun se oletusarvoisesti lähettää kaikista viesteistä sähköpostia. Uusryhmässä on kuitenkin kaikenlaista kivaa, esim. jaetut dokumentit. Ryhmään liittyminen taas ei ole yhtä yksioikoista kuin sivun fanittaminen, koska liittyminen pitää anoa ylläpitäjältä. Ja kuten sanoit, Sivu on paremmin näkyvillä ei-vielä-jäsenille.

Englanninkielisessä ohjeessa on tällainen kohta:
If the admin of an old group decides to upgrade, the group will be converted to the new groups format. …

Things that will be available in the new group include:

* Group photos and Wall posts
* Group discussion threads, which become Wall posts
* The group description, which can be found at the top of the page when you click “See All” members in the new group
* Members of the old group will be migrated to the new group

https://www.facebook.com/help/?page=18966&hloc=en_US

Christa: “Olen omalla profiilillani FB:ssä ja sen kautta tehnyt sivun yritykselleni ( liikuntakeskus kuntoileville Masku ) Ylläoleva asia menee hivenen yli ymmärrykseni.. Onko olemassaoleva sivuni ryhmä vai sivu.. Eli pitääkö minun tehdä asian eteen jotain :O ?”

Hanna Takala: “Tarja ovat sitten muuttaneet mielensä jäsenten siirtämisen suhteen, perjantaina tilanne vielä todellakin oli se etteivät jäsenet siirtyisi. Hyvä juttu jos siirtyvät! Sitä en kyllä osaa näin äkkiseltään sanoa kuinka juuri teidän tilanteessanen kannattaisi tehdä.

Christa Sivu ja ryhmä ovat keskenään eri asioita, vaikka usein sivuistakin puhutaan etenkin suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa, että “liity FB-ryhmäämme”. Liikuntakeskus KuntoileVille Masku on sivu, eli ylläoleva ei koske sitä.”

Christa: “Kiitos avusta. Itse kun en enää perässä pysynyt… panikoin vain sitä, että millä ilveellä saan kaikki ihmiset siirtymään mukana uuteen paikkaan :O ! No nyt sitä ongelmaa ei onneksi ole 🙂 Jotain olen joskus tehnyt oikein siis.”

Hanna Takala: “Tuo jäsenasia on kyllä mielenkiintoinen, edelleen väitetään etteivät siirtyisi: What happens to my old group when it gets archived? Ehkä tilanne on eri jos muutoksen tekee itse eikä odota FB:n tekemisiä?”

TarjaO: “Näköjään on niin, että vain jos ryhmässä on nappi, josta sen voi upgradeta uudeksi ryhmäksi, sen voi admin tehdä.. Jos admin tekee sen ajoissa, jäsenet siirtyvät. Jos taas ryhmä ei ole ollut FB:n mielestä riittävän aktiivinen, muutosta ei edes ehdoteta. Tämä löytyy englanninkieliseltä ohjesivulta: https://www.facebook.com/help/?page=18966&hloc=en_US

Ratkaisin oman ongelmani niin, että perustin sivun ja laitoin sitten vanhasta ryhmästä viestin kaikille jäsenille, että muutamme Facebookissa.”

Hanna Takala: “Huomasin saman, eli ryhmän ylläpidolta vaaditaan aktiivisuutta ja ryhmältä itseltäänkin. Monelle yritykselle voi kohta tulla ylläri… ikävä sellainen. Ikävä aloittaa seuraajien kartuttaminen alusta.

Ja hieno homma, että löysit ratkaisun!”

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.