Kesän aikana ilmestyi sosiaaliseen mediaan uutuus, joka on hyvinkin ehtinyt lehtien palstoille ja puheisiin: Google+.

Esimerkiksi 3.8. julkaistiin uutinen Google+ rikkoi 25 miljoonan käyttäjän rajan ennätysajassa. Tuon kaltaiset uutiset alkavat varmaan jo herättää yrityksissä ja organisaatioissa sellaiset tunnelmat, että Google+ pitää ottaa sosiaalisen median strategiassa huomioon.

Google+ julkaistiin kesällä 2011

Ottakaa kuitenkin vielä ihan rauhallisesti!

Mitä Google+:lla voi tehdä?

Päällisin puolin G+ näyttää aikalailla Facebookilta Googlen väreissä. Perustoiminnot ovat varsin samanlaisia: jaat tilapäivityksiä, kuvia, linkkejä ja sijaintejasi.

Voit ryhmitellä seurattavat kaverisi, tuttavasi, kollegasi, ystäväsi, yhteistyökumppanisi circleihin eli rinkeihin. Sitten voit lähettää eri tilapäivityksiäsi eri ringeille. Tämäkin on tutunoloista muista palveluista. Kuka tahansa voi lisätä sinut rinkeihinsä ja sinä voit lisätä kenet tahansa, rinkeily ei ole pakotettu molemminpuoliseksi.

Mukana on tottakai myös chat Google Talkista tutussa muodossa ja heti alkuun G+ toi mukaan useamman ihmisen (max 10) videokeskustelut: hangoutit.

Eli siis ei mitään uutta?

Suurin voittomomentti minusta Plussassa on ehdottomasti se, että Google aikoo yhdistää ison osan irrallisista palveluistaan Plussaan. Esimerkiksi näkisin paljonkin iloa Google Analyticsistä tai Docsista osana Plussaa!

Voisin kuvitella, että osallistuminen Google-plussailuun vaikuttaa myös Google-hakukoneen tuloksiin nyt ja tulevaisuudessa. Ei ole siis ihan merkityksetöntä onko mukana vai ei.

Kolmas suuri positiivinen asia on se, että G+-sisältösi on omaasi ja saat sen palvelusta lähtiessä mukaasi. Yksityisyyden hallinta on myös selkeää ja yksinkertaista. Voit helposti blokata seuraajat, joita et halua.

Plussassa on siis paljon samaa kuin aikaisemmissa palveluissa, mutta luvassa on todennäköisesti paljon extramahdollisuuksia. G+:n lisääminen sosiaalisen median strategiaan kannattaa.

Google+ julkaistiin kesällä 2011

Google+-tilit ovat toistaiseksi henkilökohtaisia

Toistaiseksi Google+:ssaan pääsee vain kutsulla ja sittenkin kyseessä ovat nimenomaan henkilökohtaiset tilit. Ja kuten kilpailevassa Facebookissakin, ovat G+:ssa henkilötilit kiellettyjä yrityksien profiileina. Toisin on Twitterissä, jonka minä näkisin enemmän olevan uhattuna G+:n ollessa kyseessä.

Yrityksille on tulossa Plussaan oma ratkaisunsa, joka vastannee jollain tasolla Facebookin Sivuja. Ratkaisu on odotettavissa käsittääkseni alkusyksystä, tällä vuosineljänneksellä.

Eli organisaatioprofiilit ovat odotettavissa, älä hätäile!

Mutta huomaathan, että voit valjastaa bisnesmielessä myös henkilökohtaiset profiilit? Mikäänhän ei estä organisaatiosi osaajia, ammattilaisia ja asiantuntijoita tekemään työtään Google+:ssa jo nyt: henkilötasolla!Tiedän hangouteissa jo järjestettävän pieniä palavereita jne.

Eikä niiden kutsujenkaan kanssa iäisyyttä pelata, vain tässä alkuvaiheessa. Pian Google+ on avoin kaikille. Muista kuitenkin miettiä missä sinun yleisösi on!

Kunhan organisaatiotilit tulevat, alamme varmasti me Zentollakin järjestää koulutusta, kursseja ja klinikoita Google+:n ympärille. Ota yhteyttä, jos kiinnostus jo heräsi!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.