Jos kysymykset “etsitkö lahjaa” ja “mitä lahjaksi” laitetaan häkkiin, kumautetaan gongia ja annetaan niiden tapella, niin kumpi voittaa?

Kun häkki on Google Fight, kysymys “mitä lahjaksi” tyrmää “etsitkö lahjaa” selkeästi. Väitän myös, että kun puhutaan sosiaalisen median sisällöistä ja osallistavista kysymyksistä, voittaa “mitä lahjaksi” selkein numeroin.


Klikkaa kuvaa, niin saat sen suuremmaksi.
 

Kysymys on tunnetusti hyvä keskustelun herättäjä

Meillä Zentollakin opetetaan tätä aina jokaiselle sosiaalisen median kurssille ja valmennusryhmälle. Kysyminen on osa 5K:n reseptiä: kehota, kiihota, kommentoi, kritisoi, kysy.

Pidä huolta, että kysyt sellaisen kysymyksen, johon tykkääjät, seuraajat ja muu yleisö haluaa vastata. Kysy sellainen kysymys, jonka vastauksista on sinulle hyötyä. Kysy jotain sellaista, mihin vastaus on jotain muuta kuin “kyllä” tai “ei”.

Isänpäivän alla useampikin taho kysyi tilapäivityksessä “etsitkö lahjaa isälle” ja jatkoi sitten kertomalla mitä heillä olisi tarjolla isälle. Miksi kukaan olisi vastannut tuohon kysymykseen “No mutta kyllä, mistäs arvasit…”? Sen sijaan jos olisi kysytty “mitä olet ajatellut lahjaksi isälle?” tai “mikä on erikoisinta, mitä olet antanut isällesi lahjaksi?” tms., olisi yleisöllä ollut ehkä jotain kerrottavaakin.

Niin, se “mitä lahjaksi” on avainsananakin eri luokkaa kuin “etsitkö lahjaa”.

Miksi yleisön pitäisi vastata?

Jokaisesta reaktiosta (oli se sitten tykkäys, kommentointi, jako, retweettaus) syntyy elintärkeitä linkkejä sinun, yleisösi ja yleisösi seuraajien välille. Joka kerta kun minä vastaan päivitykseesi, minun kontaktini ovat myös yleisöäsi. Ja sinun kohdeyleisösi melkeinpä pitäisi olla seuraajiesi kontaktit, eivät pelkästään kertyneet seuraajasi.

Eikä pidä unohtaa, että kun kysyt, voit oppia vastauksista.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.