Joka minuutti YouTubeen ladataan 35 tuntia videota. 60 päivässä YouTubeen ladataan enemmän videota kuin 3 suurinta yhdysvaltalaista televisioasemaa tuottaa 60 vuodessa. (ReelSEO)

Asiakkaamme kysyi taannoin kuinka YouTube-kanavasta tehdään hyvä. Zentollahan ei YouTube-kanavaa ole, mutta eiköhän tähän muutama nyrkkisääntö siitä huolimatta saada aikaiseksi.

Mikä on YouTube-kanava?

Jokaisella rekisteröityneellä YouTube-käyttäjällä on oma kanavansa. Kanavalla näkyvät niin itse palveluun ladatut videot kuin muiden videot, joita käyttäjä on merkinnyt suosikeikseen tai ryhmitellyt soittolistoihin.

Kanavalla niin ikään näkyvät myös kanavan tilaajat, käyttäjän kaverit ja profiili-informaatio (tilastoja, yhteystietoja yms.). Myös käyttäjän tuoreet toimet, kuten videolataukset listataan kanavalla.

Kanavaa voi myös kommentoida, onhan kyseessä sosiaalinen media.

Pala Plastirollin YouTube-kanavaa

Kanava on siis “kokoelma” siitä, mitä YouTubessa teet. Parhaimmillaan se on hyvinkin monipuolinen kokonaisuus.

Millainen on hyvä YouTube-kanava?

Erityisen hyvän YouTube-kanavan salaisuus ei ole edes salaisuus: hyvällä kanavalla on hyvä sisältö.

Sisältöä tässä tilanteessa ovat tietysti videot, mutta myös videoiden kuvaustekstit, luokka ja tunnisteet. Eikä pidä unohtaa kanssakäymistä katsojien ja käyttäjien kanssa! Sisältöä ovat myös kommentit ja se mitä merkitään omalle kanavalla suosikkisisällöksi.

Yrityksille ja organisaatioille on myös epäilemättä tärkeätä kuulla, että kanavan visuaalista ilmettä voi muokata brändin näköiseksi. Teeman ja värin vaihtaminen voi tottakai tukea kanavan suosiota.

Eikä pidä unohtaa kanavan markkinointia: sinun pitää kertoa siitä ja videoistasi säännöllisesti.

Tämä on minun mielestäni resepti hyvälle YouTube-kanavalle:

  • Lataa palveluun hyvää sisältöä säännöllisesti: ytimekkäitä, selkeitä, originaaleja videoita!
  • Kerro sisällöstäsi ja kanavastasi muualla: linkitä videosi Facebookiin, Twitteriin jne ja upota se blogiartikkeliisi.
  • Reagoi muiden YT-käyttäjien tekemisiin säännöllisesti: kommentoi, merkitse asioita suosikiksi
  • Muokkaa kanavan asetuksia: ulkoasu brändin näköiseksi, perustiedot kuntoon ja kanavalle omat avainsanat.
  • Nosta kanavalla parhaimmat tuotoksesi esiin: esittele tietoisesti “Featured video” -kohdassa parasta sisältöäsi.
  • Pyydä reaktioita: Sekä videoiden kuvausteksteissä, että kanavan Moderaattori-työkalulla voit hyödyntää 5K:ta ja kehottaa katsojia reagoimaan.

Suosittelisin ottamaan muutamia kanavia tarkasteluun: mitä kanaville ladataan, miten ne reagoivat muihin ja miten ulkoasua on muutettu? Samaan aikaan miettisin sitä omaa sisältöä asiakkaan hattu päässä, sillä heillehän niitä videoita tehdään.

Saapuneita kommentteja, osallistu keskusteluun alla:

Vesku: “Aluksi hassulta tuntuvan kysymyksen kysyjä osoittaa itse asiassa olevansa hyvinkin valistunut verkkoviestinnän suhteen.

Vielä tapaa ihmisiä (joskin yhä vähenevissä määrin), jotka tarjoavat markkinoinnin ratkaisuksi sosiaalista mediaa varsin yksinkertaisella periaatteella. “Laitetaan se mainosvideomme Youtubeen ja sinne sosiaaliseen mediaan, niin ei tarvitse ostaa kallista mainosaikaa”.

Sisältömarkkinoijan ensimmäinen askel kohti valoa on ymmärrys siitä, että homma ei toimi kuten tv:ssä. Youtube ei ole mainoskatko, johon tuutattu video tavoittaa automaattisesti yleisönsä. Kysyessään laajan kysymyksen hyvän Youtube-kanavan ominaisuuksista, kysyjä osoitti olevansa oikealla raiteella. Seuraava steppi onkin ymmärtää, että kanavan luominen on vasta pisara meressä. Avain asemassa ovat kiinnostavat sisällöt ja aktiivinen toiminta Youtubessa ja muualla verkossa.

Hannan kirjoitus kertookin Youtube-kanavan toiminintaperiaatteista ja hallinoinnista tavalla, josta varmasti on hyötyä monelle Youtube-markkinoinnista kiinnostuneelle.”

Hanna Takala: “Sama todellakin pätee YouTube-kanavan lisäksi moneen monituiseen muuhun juttuun, profiilin/kanavan/tms luominen on vasta alku pitkällä matkalla.”

 

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.