Toistaiseksi hashtag Facebookissa on vain näyttänyt typerältä. Uutiset kuitenkin kertovat, että Facebook valmistelee hashtagien käyttöönottoa.

Sinä tietysti blogauksieni lukijana tiedät, etteivät erityisesti Twitteristä tutut hashtagit ole mitään rakettitiedettä. Nyt haluaisin sinun miettivän hashtageja käytetään hyödyksi vaikkapa liiketoiminnan kasvattamiseksi. Hashtageja käyttämällä nimittäin saavutat todennäköisesti muitakin kuin omat seuraajasi, seuraajiesi määrä saattaa jopa kasvaa ja kauppa käydä.

Muistutuksen vuoksi kerrataanpa mitä hashtag tarkoittaa: Hashtag on risuaidalla (#) merkittävä avainsana. Kun joukko viestejä merkitään termillä #avainsana, on kyseiseen avainsanaan liittyvää asiaa helpompi seurata hakemalla vain niitä viestejä joissa #avainsana esiintyy. #avainsana on kuin keskustelukanava avainsanan aiheesta.

Hyödy hashtagista

Luo omia seuraamisen arvoisia hashtageja ja analysoi olemassa olevia

Kuten sanottua, hashtagien käyttö ei ole kirjoittamista kummempaa. Jos mietit miten luoda uusi hashtagi, käytännössä vain kirjoitat risuaidan (#) ja valitsemasi avaintermin yhteen. Esimerkiksi Instagramissa lisäät hashtagin yksinkertaisesti kuvatekstikenttään.

Kun haluat hyödyntää hashtageja liiketoiminnassasi, älä hyppää hashtageihin suin päin, vaan analysoi hieman kunkin hashtagin hyödyllisyyttä liiketoiminnallesi. Käytä uuden hashtagin luomiseen hieman ajatusta.

  • Onko hashtagin aihepiiri toimintasi kannalta merkittävä vai ei?
  • Kuinka paljon hashtag-keskusteluun osallistuu tai voidaan olettaa osallistuvan henkilöitä?
  • Minkä aihepiirisi erillinen seuraaminen voisi olla seuraajillesi miellekästä, mitä he tavoittelevat?
  • Onko sinun tavoitteillesi olennaista luoda (jatkuvaa) keskustelua kyseisen aihepiirin ympärille?

Muodosta vaikka nelikenttä hashtagin merkittävyyden suhteesta potentiaaliseen seuraajamäärään, johon heität tarpeelliseksi olettamiasi hashtageja.

Huomaa, että suuri osallistujamäärä ei välttämättä tee hashtagista osallistumisen arvoista. Aiheen merkittävyys on ratkaiseva tekijä. Parita viestiisi kaksi hashtagia, joista toisella on korkea osallistujamäärä ja toinen keskittyy tiukemmin edustamaasi ekologiseen lokeroon. Malta kuitenkin mielesi: älä käytä 2-3 hashtagia enempää per viesti.

Käytä harkittuja hashtageja viesteissäsi tavoitteellisesti! Jos päädyt luomaan omia niche-hashtageja, älä unohda kertoa mikä niiden tarkoitus on. Esimerkiksi emännöidyillä Twitter-chateilla on usein oma erillinen selostava verkkosivunsa.

Pidä silmällä kuumia hashtageja

Toni Nummela on tehnyt meille suomeksi tweettaaville kokeellisella projektillaan suunnattoman palveluksen, josta sinunkin kannattaa ottaa hyöty irti! Tonin Suomi-Twitter -sivu nimittäin kertoo viimeiseltä 7 päivältä kultakin top 10 -häsät. (Ja jotta voisimme kollektiivisesti närkästyä: top 30 -“gatet”.)

Tätä kirjoittaessa näkyy suomalaistweettaajien reagointi Bostonin maratoniin kohdistuneeseen pommi-iskuun useammallakin myös kansainvälisesti trendaavalla hashtagilla (#boston, #prayforboston, #bostonmarathon). Se on tietysti keskustelu johon liiketoimintamielessä tarttuminen osoittaisi vain huonoa makua. Sen sijaan voisin kuvitella, että juuri nyt kuumottavat jääkiekkohäsät (#smliiga, #jääkiekko) ovat monellekin yritykselle aiheellisia keskusteluja seurattavaksi ja osallistuttavaksi. Miten listalla oleva hashtag osuu nelikenttääsi?

Listoilla pyörii kyllä tasaisen varmasti liiketoimintasi kannalta merkittäviä hashtageja, joissa on jo valmiiksi tarkentunut kiinnostuneiden joukko keskustelemassa. Olennaista on, että nimenomaan keskustelet etkä tuputa vain omaa agendaasi. Tule osaksi yhteisöä, älä tuhlaa aikaasi spämmäämiseen!

Vaikka Tonin palvelu koskeekin nimenomaan Twitteriä, trendit todennäköisesti peilautuvat osittain myös muihin hashtageja tukeviin palveluihin ja Facebookiin. Kansainvälisesti nousevia ja laskevia hashtag-trendejä voit seurata vaikka Hashtags.orgissa.

Pidä silmällä myös seuraajiesi käyttämiä hashtageja

Yksikään sosiaalisen median kanava ei saisi olla sinulle vain oman agendasi ulostuuttaamista varten. Tämä tarkoittaa tietysti sitä, että sinun tulisi myös kuunnella seuraajiasi.

Tässä hashtagien hyödyntämisessä sinun pitäisi erityisesti huomioida seuraajiesi käyttämät hashtagit. Tässä apuna voi käyttää esimerkiksi mentionmapp-työkalua.

PS. 140 merkin tilaa säästääksesi käytä hashtageja lauseissa sisällä, huomaa kuitenkin etteivät taivutusmuodot käy (erikoismerkit kuten – ja : katkaisevat hashtagin, eli voit toimia vaikka näin: “Onko suosikkisi #smliiga:n voittajaksi #Tappara vai #Ässät?”)


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.