Hyödynnä Facebookin uudet ominaisuudet huolella

Facebook se uudistuu jatkuvasti, ja on täysin ymmärrettävää, että muutosten perässä on vaikea pysyä.

Alkukesästä 2013 kansa kohisi Facebookista ja hashtageista, keväämmällä pöhinä koski etusivun virran muutoksia (vaikka tätä kirjoittaessakaan uusi virta ei ole rantautunut kaikille) eikä loppukesästäkään puutu Facebook-suhinaa.

Perässä pysymisessä auttaa tietysti Päivitä Facebook-tietosi -valmennuspaketti, mutta voit kevyesti tutustua muutamaan uutuusasiaan tässä blogauksessakin.

Hyödynnä Facebookin uudet ominaisuudet huolella

Järjestä kilpailu jossa tykätään ja kommentoidaan Facebookin omin välinein

Kilpailujen järjestäminen on ollut melkoista sääntöjen rikkomista tähän saakka, olet varmasti sinäkin pistänyt virrassasi merkille erilaiset Tykkää & Jaa -kilpailut. Se ei ole ollut sopivaa promootiokäytöstä tähän asti, mutta onko tuoreen sääntömuutoksen jälkeen?

Oikeaoppisen kilpailun järjestämiseen on ennen tarvittu kolmannen osapuolen sovellus, sillä Facebookin omien ominaisuuksien käyttö ei ole ollut suotavaa. Nyt tilanne on muuttunut niin, että voit käyttää kilpailuosallistumisen ehtona näitä:

  • tykkääminen
  • kommentoiminen

Sen sijaan et saa vaatia minkään jakamista omalle seinälle tai henkilöä merkitsemään itseään kuvaan, jossa hän ei itse todellisuudessa esiinny. Tässä vielä päivitetyt Kilpailun järjestäminen Facebookissa -kalvomme:

Edelleen kunnon kilpailulle vaaditaan tietysti kilpailusäännöt. Myös Facebookin liittymättömyys kilpailuusi pitää tuoda esille kaikin tavoin.

Upota Facebook-tarinoita vaikka blogiin

Facebook esitteli viestien upottamisen heinäkuussa 2013. Elokuussa siitä tuli mahdollista kaikille Facebook-sivuille. Myös julkiset henkilökohtaiset päivitykset ovat upotettavissa Facebookin ulkopuolelle.

Upota päivitys osa 1
Vie hiiri upotettavan Facebook-päivityksen oikeaan ylänurkkaan ja klikkaa ilmestyvästä nuolesta valikko auki. Napsauta kohtaa ”Upota julkaisu”.

Upotus osa 2
Näkyviin ilmestyy koodi- ja esikatseluikkuna. Kopioi koodi ja liitä se esimerkiksi blogiisi html-koodin puolelle. Kysy julkaisujärjestelmäsi tarjoajalta, jos et löydä koodia tekstimuokkaimestasi.

 

Upottamalla Facebook-päivityksen vaikkapa blogiin, annat yleisöllesi lisää mahdollisuuksia toimia kanssasi. Alle olen upottanut päivityksen, johon voit reagoida tässä ja nyt, menemättä sen enempää Facebookiin:

Upottamalla pidennät tarinoidesi elämää, jaat tietoisuutta sosiaalisen median läsnäolosi laajuudesta tehokkaammin ja voit tehdä vaikka mitä!

Mitä jos järjestäisit kilpailun blogissasi upotetuilla Facebook-päivityksillä?

  1. Jos esimerkiksi haluat äänestyttää seuraajillasi kahdesta eri vaihtoehdosta toisen, lataa molemmat vaihtoehdot erillisinä Facebook-päivityksinä (oleellisen selitteen kanssa, älä unohda linkkiä kilpailusääntöihin!).
  2. Upota sitten molemmat päivitykset myös blogiin ja anna yleisösi tykätä sekä Facebookissa että blogissa omasta suosikistaan. Eniten tykkäyksiä saanut vaihtoehto voittaa ja sinä arvot kaikkien tykkääjien välillä jotain kivaa.

Uutisvirran algoritmia päivitettiin

Bloggasin taannoin Facebookin etusivun uutisvirrasta ja siitä kuinka viestit sinne valikoituvat. On täysin luonnollista, että Facebook viilaa tätä kaavaansa aika ajoin ja näin tapahtui jälleen elokuun alussa.

Uutta pohdittavaa antavat seuraavat:

Storybumping

Storybumping (vapaasti suomennettuna Tarinatyöntö) nostaa etusivun uutisvirrassa esille sellaisia vanhempia päivityksiä, joita et ole vielä nähnyt edellisellä käynnilläsi. Jos sinä et ole päivitystä nähnyt (tai siis se ei ole ollut näytölläsi), sehän on sinulle uusi vaikka se olisikin ajallisesti vanhempi.

Uskoakseni tämä tulee vaikuttamaan myös Facebook-sivuilta uutisvirtoihin päässeiden viestien näkyvyyteen. Tee edelleen kaikkesi, että viestisi saavat seuraajasi kommunikoimaan keskenään sekä sinun suuntaasi.

Tämä on hyvä syy upottaa myös niitä vanhempia Facebook-päivityksiään blogeihin, uutisartikkeleihin jne. Sillä on aina joku, joka niitä ei ole nähnyt ja ehkä niillä on mahdollisuus saada uutta elämää myös siellä uutisvirrassa.

Last Actor

Last Actor (vapaasti suomennettuna Viimeinen tekijä) taas lisää yhtälöön muuttujan, joka ottaa huomioon virtaa katselevan henkilön 50 viimeisintä vuorovaikutustekoa Facebookissa.

Jos hänen 50 viimeisimmän tekonsa joukossa on siis runsain mitoin sinun sivuasi, sitä todennäköisemmin hän näkee sinun päivityksiäsi tällä hetkellä.

Tätä ajatellen tuo aiemmin mainitsemani kilpailusääntöjen muutos on hyvä ottaa haltuun, sillä tykkäykset ja kommentit ovat niitä vuorovaikutustekoja.

Huomioi myös nämä muutokset

Hyödynnä Facebook-sivusi uudet käyttäjätilastot

Kesän aikana myös Facebook-sivujen käyttäjätilastot päivittyivät uuteen uskoon. Dingle purki muutokset hyvin bloggauksessaan. Ja vielä enemmän löytyy tietoa Social Media Examinerin bloggauksesta aihetta koskien.

Huomioi kuitenkin etenkin:

  • Minkä muotoiset julkaisut (teksti, kuva, linkki, video) toimivat sivullasi parhaiten
  • Mikä julkaisuajankohta toimii
  • Millaista negatiivista palautetta julkaisusi on saanut

Pääset käsiksi yksittäisen julkaisun menestykseen klikkaamalla sitä käyttäjätilastojen ensimmäisen näkymän listassa.

Pages Manager -sovelluksella Facebook-sivun ylläpitäminen on helppoa

Jos et vielä tiedä, niin omaa Facebook-sivua voi ylläpitää myös Pages Manager -nimisen mobiilisovelluksen avulla iOS- ja Android-puhelimissa. Kyseiseen sovellukseen tuli elokuussa toivottuja päivityksiä, joten suosittelen sitä kaikille:

Henkilötilille voi perustaa jaetun albumin

Muiden muutosten joukosta löytyy myös jaetut valokuva-albumit, joita voi tehdä henkilötilillä toimiessaan. 50 käyttäjän yhteisesti ylläpidettässä kansiossa voi jakaa vaikka jonkun tapahtuman kuvat. Voit lisätä albumiin käyttäjiä omista kavereistasi ja he taas omistaan.

Mikäli käytät Facebook-tiliäsi asiantuntija- ja osaajabrändisi ylläpitoon, kannattaa ottaa tämäkin ominaisuus hanskaan. Siinä tapauksessa kannattaa tietysti sallia myös julkisten päivitystesi tilaaminen muillekin kuin kavereille

PS. Tälle Facebook-muutosten listalle olisi vieläkin lisättävää, mutta en halua uuvuttaa sinua aivan täysin. Kun haluat täyslaidallisen tietoa aiheesta, tilaa Päivitä Facebook-tietosi -valmennuspaketti.

Julkaistu: | Kategoriat:

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste