Onko sinulla hallussasi voimavara, jota et ole edes tajunnut olevan olemassa?

ebrand kiinnitti huomioni jo toista kertaa tällä viikolla organisaatioiden sisällä olevien sosiaalisen median osaajien käyttämiseen. ebrandin blogaus Sosiaalisen median käyttöönotto takkuilee yrityksissä kertoo Tietotekniikan liiton IT-barometrin tuloksista: “Kolme neljäsosaa yrityksistä ei myöskään kannusta työntekijöitään aktiivisesti sosiaalisen median käyttöön (!!!).”

Keskustelin myös aiemmin viikolla InFlow:n Oskari Uotisen ja “Älä keskeytä mua!” -Teemu Korven kanssa Twitterissä lyhyesti työntekijöistä sosiaalisessa mediassa. Sosiaalista mediaa käyttäviä työntekijöitä ei vaan tajuta organisaatioissa hyödyntää.

Isolla osalla suomalaisia organisaatioita on pakostikin somekäyttäjiä riveissään, onhan suomalaisia Facebook-käyttäjätilejäkin reilu 2 miljoonaa eikä Facebook ole ainoa sosiaalisen median työkalu. Monilla on kokemusta useammasta palvelusta.

Miten voin hyödyntää organisaationi sosiaalisen median käyttäjiä?

“Hyödyntäminen” saattaa kuulostaa inhottavalta, vähintäänkin hyväksikäytöltä, mutta ei sen tarvitse olla sellaista. Lähinnä ajan tässä takaa sitä, että sosiaaliseen mediaan vasta lähdössä oleva organisaatio tai yritys voi oppia henkilökunnan kokemuksista!

Millaista kokemusta heillä sitten jo mahdollisesti on?

  • Tuntemusta käytössä olevasta välineestä henkilötasolla
  • Harjoitusta lyhyiden viestien kirjoittamisesta
  • Näkemystä siitä millaisia viestejä sosiaalisessa mediassa pyörii
  • Omakohtaista kokemusta millaisiin tilapäivityksiin tulee reagoitua, jaettua eteenpäin

Keksitkö lisää? Jaa näkemyksesi ihmeessä kommenteissa.

Pieniä, mutta kuitenkin todella merkityksellisiä asioita! Eikä pidä unohtaa sitä, että kun kyse on henkilökunnastasi edustajista, on heillä jo valmiiksi tuntemus teidän organisaationne ydinviestistä. Yhdessä teidän on helpompi löytää juuri teille oikeaa sisältöä ja se oma ääni.

Ota heistä siis hyöty irti keskustelemalla heidän näkemyksistään sisällön ja ehkä myös välineen käytön suhteen.

Huomioi rohkeasti myös somessa työskenteleminen

Kaikki henkilökohtainen sosiaalisen median käyttö ei missään nimessä ole viihdekäyttöä, jota uskoisin ison osan organisaatioista pelkäävän.

Kannustakaa henkilökuntaanne, teidän osaajianne ja asiantuntijoitanne tuomaan omaa osaamistaan esille sosiaalisessa mediassa. Se, että he rekisteröityvät LinkedIniin cv:ineen ei tarkoita sitä, että he hakisivat aktiisesti uutta työpaikkaa! LinkedInissä tehdään töitä, rakennetaan brändiä sekä organisaatio- että henkilötasolla. Twitterissä taas palvellaan asiakkaita ja parhaimmillaan Facebookkikin on asiakaspalvelukanava.

Antakaa mahdollisuus henkilökunnallenne olla sosiaalisesti tärkeitä henkilöitä, siitä on hyötyä organisaatiollekin.

PS. Ensi viikolla olisi taas mahdollisuus osallistua sosiaalisen median mittaamista käsittelevälle läsnäoloklinikalle. Lupaan, että siellä keskustellaan myös henkilöiden sosiaalisen median vaikutusvallan mittaamisesta.

Kommentteja vanhojen sivujemme puolelta:

Aija Laurila: “Ongelma on suurimmaksi osaksi siinä, että organisaatiot eivät tiedä mitä yhteisöllisestä mediasta haluaisivat, miten sitä voisi hyödyntää jne. Näin he eivät uskalla kannustaa työntekijöitään someen, kun heillä ei ole tavoitteita ja suunnitelmia verkkoon. On vaikea pyytää/kannustaa sellaiseen, josta ei ole itse perillä.

Tarvitaan siis tietoudun lisäämistä ja tässä voitaisiinkin mennä nurin päin: Työntekijät, jotka jo tuntevat some-maailmaa, voisivat opettaa ja kertoa mitä hyötyä organisaatiolle olisi mennä mukaan. Yhdessä voitaisiin laatia tarkempi some-suunnitelma ja määritellä organisaation tavoitteet.”

Hanna Takala: “Aivan totta Aija, nimenomaan tässäkin asiassa he voisivat hyödyntää niitä organisaation sisällä olevia kokemuksia!”


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.