Millainen on hyvä profiili esimerkiksi Twitterissä tai LinkedInissä? Lyhyesti ja ytimekkäästi: palvelevalla tiedolla täydennetty ja aktiivisesti vuorovaikuttava.

Olet saattanut huomata, että bloggaan myös Viestijät.fi:ssä. Päivitin taannoin profiilini kuvaustekstiä, joka nousee esille jokaisessa julkaistussa artikkelissani. Profiilien päivittäminen on tietysti ollut pinnalla myös väline- ja viestintäkoulutuksissa, joten ajattelin nostaa esille muutaman luotettavan vinkin profiilien hiomiseen.

Millainen on hyvä profiili?

Törmään sosiaalisen median kouluttajana profiileissa tietynlaisiin epäkohtiin. Ne on kuitenkin varsin helppo korjata, vaikka samalta istumalta:

1. Varmista nimen esiintyminen

Twitterissä käyttäjänimi voi olla vain 15 merkkiä pitkä eikä käyttäjän oikealle nimellekään ole kuin 20 merkkiä saatavilla. Tästä johtuen pitkiä nimiä omaavien organisaatioiden ja henkilöiden kannattaa toimia tietyllä tavalla: avata se pitkä nimi kuvauskentässä.

Katso esimerkiksi Lahden kaupunginteatteri. 24 merkkinen varsinainen nimi on kirjoitettuna kuvauskenttään, kun se ei muualle kokonaisena mahdu. Samaa toimintatapaa kannattaa tietysti harjoittaa muuallakin, jos merkkimäärät tulevat vastaan. Yritetään näin varmistella löydettävyyttä.

Lahden kaupunginteatteri eli @lahdenkt Twitter-profiili

Kun mietit millainen on hyvä profiili, suhtaudu ihmisten tietämykseen epäolettavaisesti. Esimerkiksi ei voida olettaa, että jonkin nichetilin taustataho on kaikkien tiedossa. Siispä esittele se mahdollinen taustataho ristiinlinkkaamalla.

Siitä esimerkkinä alussa mainitsemani Viestijät, jolla on myös Twitter-tili @Viestijat. Kaikki eivät tiedä Viestijöiden olevan nimenomaan ProComin pyörittämä yhteisö. Se on siis hyvä tuoda profiilissa vähintään kuvauskentässä esille. Viittaamalla @ProComRy-tiliin kuvan mukaisella tavalla, Viestijat-tililtä varmistetaan helppo ohjautuminen: nimi on myös linkki.

ProComin Viestijät-sivuston Twitter-tili

2. Ohjaa muuhun tarjontaasi

Esimerkiksi Periscope on luonteeltaan sellainen palvelu, että ollaan helposti aika tiukassa ekologisessa lokerossa sisällöllisesti. Silloin kannattaa profiilissa yrittää varmistaa, että myös muualla tuottamasi arvokas sisältö on myös Periscope-käyttäjien löydettävissä.

Livevideota koskevissa koulutustilanteissa nostan usein esimerkiksi Katri Mannisen. Hän tuottaa aktiivisesti linjakasta sisältöä ja on keskusteluyhteydessä seuraajiensa kanssa, mutta on myös täydentänyt profiilinsa niin pitkälti kuin se Periscopessa on mahdollista. Kiinnitä huomiota miten hän ristiinmarkkinoi muita someprofiilejaan! Kun käyttäjänimi on sama läpi palveluiden, asiaan ei kulu juuri lainkaan merkkejä.

Hän antaa pienessä tilassa mielestäni esimerkillisesti myös muuta informaatiota. Millainen on hyvä profiili? Sellainen joka kertoo mitä siltä voi odottaa juuri tässä kyseisessä kanavassa ja mihin aikaan.

Katri Manninen eli @kutrinet ja hyvä profiili Periscopessa

3. Käytä avainsanoja

LinkedIn-profiilista löytyy nimesi alta headline, johon mahtuu 120 merkkiä informaatiota. Hyödynnä kyseinen merkkimäärä niin, että yrität mahduttaa sinne osaamistasi ja palvelujasi kuvaavia avainsanoja. Hyvä profiili osuu hakutuloksiin!

Esimerkiksi Sani Leinon LinkedIn-profiili nousee esille, kun haetaan “social selling” avainsanalla (profiiliin hakutuloksista klikattaessa osuneet avainsanat merkitään keltaisella taustavärillä). Tuon mainitun avainsanan lisäksi hän on saanut mahtumaan mukaan niin tittelinsä, edustamansa yrityksen sekä vielä muutakin informaatiota.

Sani Leinon hyvä profiili LinkedInissä sisältää avainsanoja kuten "social selling"

Avainsanojen kohdalla kannattaa tietysti miettiä mitä se tavoittelemasi kohderyhmä tulee tässä kyseisessä palvelussa todennäköisesti etsineeksi. LinkedInissä useimmat taitavat hakea englanniksi, vaikka hakisivatkin suomenkielistä palvelua. Twitterissä sen sijaan tällainen kiinnostavien aiheiden haku saattaa tapahtua hashtagilla, joten ei ole poissuljettua työntää pari puheenaiheisiisi viittaavaa häsää sinne omaan kuvaustekstiin.

Älä myöskään unohda työntää niitä avainsanoja vaikkapa siellä LinkedInissä muuallekin kuin headlineen!

Näiden lisäksi on tietysti myös muita juttuja joihin kiinnittää huomiota. Esimerkiksi hyvä, edukseen erottuva käyttäjäkuva, mahdollisen kansikuvan pinta-alan hyödyntäminen sekä ylipäätään informaation ajantasaisuus.

PS. Jos olet “sokeutunut” oman profiilisi suhteen, kysy apua vaikka kaverilta tai minulta!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.