Ideat pois parkista – tuuria sosiaaliseen kaupankäyntiin

Samaan tapaan, kuin sosiaalinen media + kiinnostava sisältö voi tehdä jokaisesta julkaisijan, voi sosiaalinen media + verkkokauppa tehdä sinusta seuraavaan Vesa Keskisen tai Topi Sukarin.

Sosiaalisen kaupankäynnin ennustetaan kasvavan ja porskuttavan erityisesti vuonna 2013. Sosiaalistahan kaupankäynti on ollut iän kaiken, mutta verkko ja sosiaalinen media on luonut uusia jännittäviä mahdollisuuksia.

Ostajan uusia kujeita

Yhdessä ostaminen ei ole mitään uutta auringon alla, mutta sosiaalisen median välityksellä se vain on paljon helpompaa ja hankintojen sortimentti monipuolisempi. Terveyskimppa on kotimainen esimerkki aiheesta, mutta voin kuvitella, että maailmalta löytyy eksoottisempiakin kimppoja.


CC by 2.0 Anthony Easton

Mobiililaitteet vaikuttavat ostajan mahdollisuuksiin ja käyttäytymiseen monella tavalla. Kaupassa, hyllyn äärellä voi helposti kännykällä tehdä hintavertailun tai saada second opinionin netistä. Lisää löylyä lyö mobiilimaksamisen kehittyminen. Ostaa voi pian missä vaan, vaikka vessassa. Harmi vaan, että terveyssiteitä ei voi vielä tulostaa kännykällä.

Hei tyttö, sinä olet myyjä!

Koska ostaa voi missä vaan, niin myös myydä voi missä vaan ja melkein kenet vaan. Esimerkiksi Facebook on kaupallistamassa käyttäjiensä syntymäpäivätiedot rakentamalla lahjakaupan, josta voi lähettää synttärilahjoja päivänsankareille. IBM:n synkkäsävyinen social commerce -raportti sanoo asian kauniisti ja osuvasti ”Helping people shop where they socialize and socialize where they shop”.

Kauppiaaksi voi ryhtyä nykyään kuka vaan, koska verkkokaupan voi käynnistää ilman alkupääomaa ja globaalit markkinat ovat somen kautta käden ulottuvilla.

  • Harrastaja-käsityöläiset ja muut pienyrittäjät voivat kaupata tuotoksiaan Facebookissa ja blogeissa laajennetulle tuttavapiirille.  
  • Tuore yrittäjä voi heti aloitettuaan päättää, että haluaa toimia Skandinaviassa, eikä se ole juttu eikä mikään. Kunhan vain on hakukoneissa kärkeen puskevaa sisältöä på skandinaviska ja hyvin sisältöön kytketty kauppa ja tuotteet.
  • Paikalliset toimija esim. mediat voivat perustaa kauppakeskuksia verkkoon ja tarjota paikallisyrittäjille matalan kynnyksen ”verkkokauppaliiketilan”. Paikallismedioilla on puolellaan myös ilmoitusmyynti ja ehkäpä Facebookin tapaan kaupallistettavaa sisältöä kuten syntymäpäivät tai vaikka kastejuhlat.

Tuore kotimainen esimerkki paikallisesta verkkomediasta ja kauppakeskuksesta on Alma Media Kustannuksen Savalanche verkkokauppa-alustaa hyödyntävä www.yourlaplan.com -palvelu.

Kauppa se on joka kannattaa – vai kannattaako?

Verkkokauppiaaksi voi tulla kuka vaan, mutta tuloksen tekeminen onkin ihan toinen juttu. Olen kuullut monta kertaa verkkokauppiaan pettyneen purkauksen siitä, että kukaan ei tullutkaan kauppaan. Tässä suhteessa, mikään ei ole muuttunut sitten kivijalkakaupan. Kukaan ei astu sinnekään sisään ja avaa lomapakkoaan, jos a) ei tiedä kaupan olemassa olosta, b) kauppa ei houkuta, c) myyjä ei ole myymässä d) tuotteet eivät kestä vertailua. Onnistuneeseen verkkokaupan käyntiin tarvitaan ainakin:

  • Kiinnostavaa verkkosisältöä (siksi esim. blogeista myydään).
  • Asiakaskunta tai sosiaalinen verkosto tai some-palvelun käyttäkunta, jolle voi ”markkinoida” ja joka markkinoi tuotettasi.
  • Läsnäolon taitoa verkossa, jonka avulla osaat tyrkyttämisen sijaan puhutella ihmisiä oikaan aikaan, oikeassa paikassa ja oikella tavalla.
  • Verkkokaupan myyjän taitoja, joiden avulla osaat asettua asiakkaasi saappaisiin, tuoda tuotteesi tarjolle oikein ja tehdä ostamisesta helppoa.
  • Mittaamista ja pelisilmää toimia mittaustulosten mukaan.

Mittaaminen vaatii kauppiaalta selkärankaa ja aitoa halua kehittyä, mutta varsinainen haaste on mittaustulosten tulkinta ja sen keksiminen miten kaupan tekoa voisi tiedon pohjalta parantaa. Me muuten Zentossa autamme sinua tässäkin asiassa mieluusti. Ota yhteyttä.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273