Pysyvää on vain muutos, on joku viisas joskus sanonut. Ei ole myöskään Instagramin algoritmi ensimmäinen eikä viimeinen muutos sosiaalisen median saralla. Älä huoli, selviät siitäkin ennalta-arvattavilla keinoilla.

Instagram rullasi (ainakin minulle) epäkronologisen virran käyttöön viime viikolla. Virtaan tullessani päällimmäinen viesti oli 7 tunnin takaa ja rullatessani virtaa alaspäin, tuli kymmenien julkaisujen jälkeen kuva, joka oli julkaistu vain 10 minuuttia sitten. Eli Instagramin algoritmi vaikutti silmin nähden.

Mitä se Instagramin algoritmi sitten tarkoittaa markkinoijille? Samoja tuttuja asioita, mitä algoritmi tarkoittaa esimerkiksi Facebookissa: keskity vuorovaikutuksen aikaansaamiseen, älä pelkkään seuraajamäärään.

Voita Instagramin algoritmi panostamalla vuorovaikutukseen

Sinun ei tarvitse hätäpäissäsi kannustaa seuraajiasi ottamaan julkaisuilmoituksia käyttöön. Ne nimittäin todennäköisesti aiheuttavat enemmän ärsytystä kuin voittoja viivan alle.

Paljon luotettavampi ratkaisu algoritmin tuomiin muutoksiin piilee sisällössäsi. Sisällön tehostamiseen on useampiakin keinoja — kuten linjakkuuden vaaliminen — mutta erityisesti kannattaa panostaa vuorovaikutuksen kasvattamiseen.

Instagram pyrkii nostamaan virrassa kärkeen sisältöä, josta olettaa käyttäjän olevan kiinnostunut. Miten Instagram sitten laskee käyttäjän kiinnostusta? Pitämällä silmällä mm.

  • mistä sisällöistä hän tykkää,
  • mitä hän kommentoi,
  • mihin profiileihin hän itsensä kuvista klikkaa,
  • mitä kuvia hän klikkaa profiileista auki
  • ja muita napautusreaktioita.

Tuttu juttu niin Facebookista kuin Twitteristäkin. Brändille olennaista on luoda kuvistaan paitsi linjakas, myös reagointiin kannustava virta. Lie lohdullista, ettei sinun tarvitse murehtia ovathan julkaisuilmoitukset tilattuna vai ei?

Näin kasvatat vuorovaikutusta Instagramissa käytännössä

Sen lisäksi, että pidät oman kuvavirtasi vakaana, suosittelen sinua lisäämään Instagram-toimintaasi seuraavia asioita:

  • Anna kuvissasi jotain jonka kanssa vuorovaikuttaa. Säännöllisen (min. 1/päivä) postaamisen ohessa käytä kuvaustekstiä. Sinulla on 2200 merkkiä käytettävänäsi, joten
    • kysele
    • käytä toimintakehoitteita (yksi komento per julkaisu)
    • uskalla olla jotain mieltä (herätä tunteita)
    • pingaa relevantteja tahoja mukaan (siis mainitse heitä @instagramnimimerkeillä)
    • lisää ideaaliyleisösi kannalta toimivia hashtageja (yritä väistää liian isoiksi paisuneita tageja, tarkenna!)
  • Ole vuorovaikutuksessa toisten sisällössä. Tämä ei tarkoita pelkästään omien kuvien kommentteihin vastaamista, vaan reagoimista muiden — etsi osuvista hashtageista ideaaliyleisöäsi — kuviin. Yksikin kommentti saattaa muuttua seuraajaksi, toinen ostajaksi asti.

Instagramin algoritmi epäilemättä tarkkailee myös sitä miten nopeasti noita reaktioita alkaa kuvillesi tulla. Ehkä sinun kannattaa kiinnittää ensin huomiota muutamien osuvien henkilöiden kuviin ja välittömästi sen perään julkaista oma kuvasi ennaltamietityn vuorovaikutukseen pyrkivän saatteen kanssa. Koska koko saate ei tule heti näkyville, aloittaisin sillä kysymyksellä tai väittämällä.

Koska kertaus on opintojen äiti: anna yleisöllesi eväät vuorovaikutukseen ja vuorovaikuta itse.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.