Social Fresh kertoo tuoreessa yhteisöjohtamista koskevassa raportissaan, että jo neljä yhteisömanageria viidestä toimii yrityksessä tai organisaatiossa sisäisesti. Vain 21 % community managereista ovat ulkoistettuja, kolmannen osapuolen toimijoita, esimerkiksi viestintätoimistoista. Viime vuonna sama tutkimus kertoi yhteisöpuutarhureista jopa 33 % olevan ulkoisia toimijoita.

In-house yhteisömanagerien määrä on kasvussa viime vuoteen nähden

Totuus on kuitenkin se, että kaikkien ei ole mahdollista palkata päätoimista fasilitaattoria verkostolleen. Onneksi tämä ei ole mustavalkoinen “sisäistä tai tule ulkoistetuksi” -tilanne!

Harmaan sävyissä piilee yhteisöjohtamisen hybridimalli

Mikään ei estä sinua tai työntekijääsi toimimasta parvipilottina, jolla on apunaan markkinointitoimistosta käsin toimiva perämies.

Hybridimallissa yhteisöä johdetaan sekä sisältä että ulkoa, yhteisymmärryksessä. Musta-valkoisen yhteisöjohtamisen sijasta pelataan erilaisissa harmaan sävyissä.

Johdetaan yhteisöäsi yhdessä

Toiminta Toimija

Strategia

  • “kulissien takana”
  • miten yhteisöllisyys kytkeytyy (liike)toimintaan

Yhteisön strategian on tärkeää olla yhteydessä yrityksen tai organisaation (liike)toimintaan, joten päätoimijoiden on parasta olla yrityksestä tai organisaatiosta itsestään. Tällöin ollaan varmasti kiinni yhteisöllisyydessä, joka vie kohti avainasioita.

Ulkoista toimijaa kannattaa käyttää konsultoijana, tuomassa näkemyksiä toimialan ulkopuolelta.

Jatkuva brändin edustaminen

  • brändin tarinan kertominen
  • asiakkaiden tarinan kertominen
  • asioiden ajaminen

Parhaassa tilanteessa jatkuva brändin edustaminen tapahtuu brändin omasta toimesta, mutta myös ulkopuolisen toimijan edustaja voidaan omistaa tietylle brändille. Ulkoinen toimija voi toimia tietysti myös tukena sisällöntuotannossa jne.

Tässä on nähty myös julkkiskasvoja edustamassa brändiä, esimerkiksi Kämp Spata edustaa näkyvästi muun muassa blogissa Hyvän olon lähettiläänä Anne Kukkohovi.

Tiukka yhteisön kanssa keskusteleminen

  • kysymyksien poimiminen ja niihin vastauksen hankkinen jne.
  • osallistaminen
  • verkostoituminen
  • toiminnan ohjaaminen
  • asioiden offlineen vieminen

Yhteisön kysymyksiin vastaamassa kannattaa tietysti olla brändin asiakaspalvelija, joku jolla on tuote/palvelu tiukasti hyppysissään ja varma tieto siitä missä vastauksiin tarvittava tieto organisaatiossa piilee.

Jos tätä osuutta on ulkoistetaan kolmannelle osapuolelle, on erityisen tärkeää organisaation toimesta evästää tuo osapuoli hyvin. He tarvitsevat oleelliset kontaktit toimintaasi.

Moderointi, kuratointi, analytiikka jne.

  • erilaiset “näkymättömät” taustatoimet yhteisössä
  • sisältöjen kuratointi eri kanavista kanaviin
  • perusraportointi toimien onnistumisesta
  • tekniset asiat

“Kasvottomimmat” yhteisön ylläpitotoimet on ehkä helpointa luottaa kolmannen osapuolen käsiin. Tietysti oman organisaation sisällä on syytä olla näistä asioista tietoisena.

Tietysti sekä hybridi- että täysulkoistustapauksissa se ulkoinen toimija pitää avittaa juuri sinun organisaatiosi maailmaan. Esimerkiksi Maarit Riikonen on kertonut tutustuneensa Aarikkaan historiikkien kautta ja hoitaakin Aarikan yhteisöjä esimerkillisesti!

Yhteisömanagereiden määrä ja arvostus kasvavat

Maailmalla vietettiin tammikuun 4. maanantaina neljättä Community Manager Appreciation Dayta. Suomen yhteisömanagerit kokoontuivat täällä Tampereella hotelli Scandic Rosendahlissa.

On erittäin hienoa nähdä, että yrityksissä ja organisaatioissa todella hoidetaan omia yhteisöjä — myös sisältä käsin. Onhan se asiaosaaminen nimittäin edelleenkin parhaiten hallussa siellä omassa asiantuntijajoukossa: kuka tuntee yrityksen paremmin kuin sen oma väki?

Vielä ilahduttavampaa on huomata kuinka yhteisöille on oma vetäjänsä, eikä se ole mikään “oman toimen ohella hoitelen vähän Facebookia ja Twitteriä” -homma. Vaikka kuinka järjestäisi aikaansa oman toimen ohella, niin yhteisöjen eli keskustelujen, ryhmien, ihmissuhteiden, ideoiden, yhteistyön, yhteyksen jne. johtaminen on toimensa ihan omillaankin.

Rovio hakee community manageria

Tätä kirjoittaessa esimerkiksi Angry Birds -pelistään tunnettu Rovio hakee riveihinsä community manageria.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.