Sinulla täytyy olla pokkaa jakaa sisältöjäsi surutta monissa sosiaalisen median kanavissa.

Tätä kirjoittaessa kuuntelen Dingle Akatemiaa bloggaamisesta. Siellä Ville Tolvanen (jonka blogissa muuten vierailisin mielelläni kirjoittajana) sanoi, että jos et itse jaa, on sinun ihan turha kuvitella, että joku harkitsee lukevansa. Tämä on totta. Siksi tänään keskityn (bloggausten) jakamiseen.

Jos et itse jaa, näkeekö kukaan?

Miten omia sisältöjä kuten blogauksia jaetaan tehokkaasti?

Ennenkuin ryhdyt surutta jakamaan sisältöäsi, haluan olettaa sisällössäsi ihan todella olevan oikeasti Sisältöä. Siitä sisällöstä olisi siis hyvä olla jotain hyötyä lukijallesi.

Ja sitten jakamaan, joskin suosittelisin porrastamaan jakamisia pidemmälle ajanjaksolle (älä spämmää kertalaakista joka kanavaan, hillitse itsesi! Kiitos Jukalle muistutuksesta.):

1) Jaa blogauksesi tilapäivityksinä monissa eri sosiaalisessa mediassa huoletta

Jos olisit istunut jollain kurssillani tai valmennuksessani, olisit nähnyt erään jakamisen strategian. Siinä näytetään mihin kaikkiin kanaviin nämä Zento-blogaukset ainakin jaetaan — vähintään kertaalleen — ja kenen toimesta. Jotain vastaavaa pitäisi löytyä sinun organisaatiosi viestintä- ja sisältöstrategiasta sekä tietenkin päivityskalenterista.

Meillä jakaminen tapahtuu ainakin Facebook-sivullemme, Twitter-tilillemme, LinkedIn-organisaatiosivullemme, Google+-sivullemme sekä Pinterest-boardeillemme. Tämän lisäksi kukin kirjoittaja jakaa linkin omiin profiileihinsa.

Jaa sekä organisaation kanavissa, että omissasi.

Suosittelen, että:

2) Toista tuskatta

Vaikka Facebook-sivulla ei pidäkään minuutin välein huudella, se ei tarkoita sitä etteikö toistaminen toimisi sosiaalisessa mediassa. Twitter esimerkiksi on niin nopea kanava, että voit aivan hyvin syytää linkkiäsi erilaisilla avautuksilla vaikka monta kertaa päivässä.

Alussa mainitsin Tolvasen Villen. Hän on mies, joka toistaa linkkejään todella huolella. Esimerkiksi kun aamuisin käyn läpi LinkedIn-ryhmistä saamani koostepostit, Villen blogaukset nousevat isossa osassa niistä esille. Useassa sähköpostissa näkyy jotain tällaista hänen nimissään:

Ville Tolvanen toistaa linkkejään huolella

Ja kyllä, voit toistaa Facebookissakin, kunhan teet sen maltilla ja vaihdat vähän välillä muotoa. Josta päästäänkin seuraavaan kohtaan:

3) Käytä eri jakamisen muotoja murheetta

Yksinkertaisintahan on vaan heittää se oma linkki Facebookiin, mutta totuuden nimissä kannattaa kokeilla Facebookissakin eri postausmuotoja (teksti, kuva, video jne.) linkin jakamisessakin.

Tästä esimerkkinä yksi suosikeistani: uutiskirjesovellus MailChimpin Facebook-sivulla jaettiin kahdesti linkki samaan bloggaukseen samana päivänä. He bloggasivat kokemuksestaan, jossa linkki jakautui A) kolmannen osapuolen sovelluksella (RSS Graffiti) automaattisesti ja B) manuaalisesti kuvapäivityksenä.

Arvaatko kumpi miellytti EdgeRankia enemmän? Avaapa heidän blogauksestaan kuva ja katso tilapäivitysten alareunoista moniko viestit näki.

Meillä on käytössämme niin tekstiä, stilliä ja liikkuvaa kuvaa, videota ja ääntä, miksi emme käyttäisi niitä kaikkia jakamisen tukena? Mitä jos kokeilisitkin jakaessasi seuraavaksi näitä?

  • Tiivistelmä sisällöstä kalvoiksi Slideshareen, mukana tietysti tiukka linkitys alkuperäiseen ja alkuperäisessä tiivistelmäkalvot upotettuna!
  • 6 sekunnin traileri sisällöstä Vineen, jako Twitteriin
  • Jotain ihan muuta, mitä?

4) Palaa asiaan pelotta

Paitsi että näissä blogauksissani linkitän aikalailla koko ajan vanhoihin teksteihini, myös sosiaalisen median profiileissani nostan esille vanhoja juttujani. Tätä suosittelen myös sinulle ja organisaatiollesi: nosta vanhaa, mutta kuranttia, kamaa esille uudestaan ja uudestaan.

Siitä esimerkkinä eilen — 17.6.2013 — lähettämäni tweetti, jossa linkitin blogaukseen, joka on julkaistu 19.6.2012. Eli 363 päivää vanhaa asiaa. Ainoa asia, jonka tein ennen linkitystä, oli vilkaisu: onko täällä jotain selkeästi vanhentunutta. Sitten lähti:

Kun Facebook ryhtyi tuomaan hashtageja käyttäjille, palasimme 13.6.2013 Facebook-sivullamme vanhaan asiaan, joka nousi siinä sivussa ajankohtaiseksi. Hashtag ei ole rakettitiedettä -bloggaus on julkaistu 7.5.2012 eli 402 päivää aikaisemmin, mutta siihen saattoi palata aiheen noustessa pinnalle. FB-postaus ja blogaus vetivät pilvin pimein jengiä tuona päivänä.

Siispä syleile sinäkin sisäistä Teletappiasi ja sano: “Uudestaan!”

5) Keskustele ja osallistu jakamalla linkkejäsi kauhutta

Usein käy niin onnellisesti, että sosiaalisessa mediassa keskustellaan sinun aiheestasi. Jollain käyttämälläsi kanavalla on käynnissä juuri sinun kontekstiisi sopiva keskustelu. Sinun pitää aivan ehdottomasti osallistua siihen!

Jutun juoni ei ole kuitenkaan se, että vain heität linkkisi keskustelun jatkoksi. Ehei. Ennen linkkiä sinun tulee ihan todella osallistua keskusteluun, antaa siihen jotain heti siinä lisää ja vasta sitten heittää mukaan linkkisi — ikäänkuin bonuksena. Mainostaminen kun ei ole sisältöä, mutta sisällöllä voit mainostaa. Tässä esimerkki eräästä Sisältömarkkinointi-LinkedIn-ryhmässä käydyn keskustelun kommentistani ja sinä voit varmasti tehdä saman paremmin perässä:

Osallistu keskusteluun ja linkitä vasta sitten.
Klikkaa kuva suuremmaksi.

Keskusteluissa jakamisessa on tietysti se hyvä puoli, että keskusteluun osallistuvat ovat jo valmiiksi orientoituneet asiaan.

Ja nyt päästäänkin villakoiran ytimeen: Jos en nyt ryhdy jakamaan tätä, näkeekö tätä kukaan?


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.