Facebook-sivujen ylläpitäjät purkavat nyt kiukkuaan eri sosiaalisen median areenoilla, sillä yleisön tavoittaminen on yhä vaikeampaa – ilman rahaa.

Facebook muutti viime vuoden lopulla algoritmiaan, jonka seurauksena yhä harvemmat orgaaniset päivitykset päätyvät tykkääjien etusivun uutisvirtaan.

Muutosta Facebook perusteli sillä, että sisältömäärän jatkuvasti kasvaessa käyttäjille halutaan tarjota relevanttia ja haluttua sisältöä. Mark Zuckerbergin sanoin: “Facebook wants to give the world the best personalized newspaper.

Facebook turhauttaa myös Social Media Examinerin keskusteluissa
Facebook aiheuttaa turhautumista myös Social Media Examinerin kommentoijien keskuudessa.

No, totta toinen puoli eli emme me Facebookin käyttäjät halua oman uutisvirtamme tukkeutuvan sisällöistä, jotka eivät meitä kiinnosta. Mutta en käyttäjänä myöskään halua Facebookin muuttuvan sanomalehdeksi, jonka uutiset on höystetty kavereideni kommenteilla. Tämä hoituu hyvin jo Twitterissä.

Se toinen puoli liittyy rahaan. Oli vain ajan kysymys, että Facebookissa toiminta muuttuu organisaatioille ja brändeille maksulliseksi.

Mitä kannattaisi nyt FB-sivun ylläpitäjänä tehdä, jotta oma päivitys jatkossa päätyisi mahdollisimman monen tykkääjän ja heidän kaveriensa uutisvirtaan?

Kääri hihat ja ryhdy hommiin, kannustan ja evästän muutamalla vinkillä:

#1 Muuta suhtautumista Facebookiin ja luovu viimeistään nyt siitä ajatuksesta, että FB on ilmainen markkinointikanava.

Valmistaudu jatkossa maksamaan päivitysten leviämisestä ja panosta säännöllisesti maksettuun mainontaan. Onneksi pärjäät vielä pienemmilläkin panoksilla: meidänkin asiakaskunnastamme löytyy esimerkkejä, jotka ovat onnistuneet kasvattamaan yleisöään alle 20 eurolla viikossa.

#2 Julkaise sisältöä, joka on yleisöllesi hyödyllistä, kiinnostavaa ja kannustaa tykkääjiä JAKAMAAN sisältöä eteenpäin omalle kaverijoukolleen.

Vinkkinä: kentältä kuuluu, että lyhyet tekstipäivitykset, kysymykset ja lyhyet (alle 100 merkkiä) päivitykset linkillä ovat menestyneet parhaiten viime aikoina. Jotkut ovat jopa onnistuneet kasvattamaan yleisöään ilman rahallista panostusta, tutkimalla millaiset viestit ovat menestyneet parhaiten.

Tutki siis ajoittain millainen sisältötyyppi (kuva, tekstipäivitys, video, teksti linkillä) parhaiten menee perille ja saa reagointia aikaan omassa yleisössä. Näet tulokset helposti ja sukkelasti FB-sivun kävijätiedoista.

#3 Julkaise sisältöä Facebook-sivulla silloin kun yleisösi on parhaiten paikalla.

Tämä voi olla jopa elintärkeää, sillä FB-sivujen päivitysten keskimääräinen “elinikä” on reilut 3 tuntia. Tsekkaa siis FB-sivun Kävijätiedot/Julkaisut/Milloin fanisi ovat paikalla ja julkaise kreivin aikaan!

Facebook kertoo blogissaan, että yksi algoritmin uudistuksen tavoitteista on tarjota oikeaa sisältöä oikeille ihmisille oikeaan aikaan (“Right content to the right people at the right time“).

#4 Opi suhtautumaan uudella tavalla myös tykkääjämäärän kasvattamiseen, koska et voi enää käyttää Facebookia tehokkaasti sisällön ilmaisena jakelukanavana. Nyt kasvatat omaa yleisöä, siksi että maksettu mainontasi toimisi tulevaisuudessa paremmin. Tähän liittyy Facebookin mainontauudistus, jossa tykkääjien toiminnalla on yhä suurempi merkitys.

#5 Suojaa jatkossa oma selustasi Facebookin algoritmin muutoksilta tutkimalla säännöllisesti FB-sivusi kävijätietoja. Näin pysyt ajantasalla siitä, mikä omaa yleisöäsi kiinnostaa.

Ja jos Facebook kertakaikkiaan rupeaa tökkimään liikaa, niin kokeile myös välillä panostamista muihin kanaviin, sen mukaan missä oma yleisösi on.

Jos haluat olla hyödyksi muille FB-sivun ylläpitäjille niin kerro, millaisia seurauksia Facebookin uudistuksella on ollut sinun sivusi toimintaan? Oletko kadottanut vai kenties saanut uutta yleisöä ja millaisilla keinoilla?

Categories: Blogi

Hanna Puro

Hanna P on viestinnän ammattilainen, joka hallitsee sekä digitaalisen että printtimedian. Hannan kanssa yhteistyössä syntyy käytännöllinen viestintäsuunnitelma tai someohje niin yritykselle, virastolle kuin järjestölle. Hannalta voit tilata myös sisältöä verkkosivuille, someen tai printtimediaan.