Kannusta keskustelijoita käyttäytymään kunnolla

Sen perusteella mitä joka päivä Aamulehden tekstiviestipalstalta luen (sillä täytyyhän minun tietää mitä mieltä asioista kuuluu olla), väittäisin ainakin pirkanmaalaisten kaipaavan kuria ja järjestystä. Tai siis sääntöjä ja lakeja kanssaihmisille. Uskoakseni tämä koskee muitakin kuin pirkanmaalaisia tämä lainkirjaimen jano?

Henkilökohtaisesti haluaisin uskoa monessa asiassa järjenkäyttöön ja väittäisin, etteivät ne vähemmän järkevät kuitenkaan niitä sääntöjä tai lakejakaan huomioi.

Tästä huolimatta ei välttämättä ole huono idea tehdä vielä yksiä sääntöjä tähän maailmaan. Nimittäin keskustelun ohjenuoraa sille ylläpitämällesi sosiaalisen median kanavalle.

Kannusta keskustelijoita käyttäytymään kunnolla

Mihin keskustelun ohjenuoraa oikeasti tarvitaan?

Luin lomalla Finnairin sosiaalisen median päällikön Aku Varamäen ajatuksia otsikolla Suomalainen, herää! Olet brändilähettiläs. Aku vertasi miten saman aiheen Facebook-postaukseen reagoitiin suomenkielisessä päivityksessä ja globaalisti. Arvaat varmaan saattoiko suomalaisia kommentoijia todella kehua esimerkillisiksi brändilähettiläiksi?

Olen pistänyt saman merkille muillakin brändien kanavilla: jengi kommentoi avaukseen kuin avaukseen lähinnä negatiivisesti ja todennäköisesti avauksen aiheen vierestä. Koska tällä avoimuuden aikakaudella voivat.

Tämä on yksi syy sille, miksi voisi harkita keskustelun ohjaamista säännöillä takaisin raiteilleen. Toki se vaatii sitten myös sääntöjen rikkomisesta rankaisemista: viestien poistoja ja mahdollista keskustelijan estämistä.

Kun pohdin mitä palautteeseen pitää vastata sosiaalisessa mediassa, toin keskustelun ohjenuoran antamisen esille. Nyt rakentamaan omat lyhyet ja ytimekkäät keskustelusäännöt Facebook-sivulle, blogiin, LinkedIn-ryhmään tai mikä kanavasi ikinä onkaan!

Mistä on hyvät keskustelusäännöt tehty?

  • Julista kanavan olemassaolon tarkoitus
  • Kannusta kommentoimaan, jakamaan kuvia ja videoita
  • Rajaa ulos epäsopiva, loukkaava ja asiaankuulumaton postaus
  • Kehoita pitäytymään aiheessa ja rakentavin mielin
  • Kerro mitä sääntöjen rikkomisesta aiheutuu
  • Liitä mukaan mahdollinen linkki pidempiin käyttöehtoihin, jos koet sen tarpeelliseksi
  • Ole positiivinen!

Tsekkaa esimerkiksi massiivisen Coca-Colan Facebook-sivun House Rulesit, jotka ovat massiivisuuteen nähden yllättävän ytimekkäät. Tai hae ideoita vaikka Huzzah! -blogin ja sen lukijoiden ajatuksista.

Voi olla hyvä idea lisätä mukaan myös tieto siitä, koska asiakaspalvelija on kanavan kautta saatavilla. Ehdoton suosikkini tämän asian ilmaisemisessa on muuten lentoyhtiö KLM Twitterissä, mutta harva pystyy samaan, eli älä ota stressiä aiheesta.

Äläkä nyt hitto hemmetti piilota niitä sääntöjä mihinkään, vaan tuo ne esille ja toistuvasti! Paitsi, että teet ytimekkään version Facebook-sivun Tietoja-näkymään tai Twitterin Kuvaus-kenttään, tee aiheesta tilapäivityksiä ja jututa ihmisiä yhteisistä pelisäännöistä. Suosittelisin muun muassa visuaalista esitystapaa tavanomaisen tekstin lisäksi, inspiroidu vaikka tästä:

Ps. Tottakai siitä syntyy myrsky, jos nyt tyynen rauhallisesti ryhdyt poistamaan asiaan liittymättömät kommentit langoilta. Ole hyvä, ja varoita keskustelijaa ensin!

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273