Bloggasin viime viikolla LinkedIn-suosittelusta, koska suomalaisten LinkedIn-käyttäjien käyttöön oli rantautunut uusi ominaisuus LinkedIn Endorsements. Väitin LI:n olevan Suomessa nosteessa ja nyt viikkoa myöhemmin olen asiasta entistä vakuuttuneempi: siksi annan sinulle heti yhdet pienet, mutta voimalliset LinkedIn-vinkit lisää.

Pian LinkedIn-ohjeita on luvassa myös Kirsin rakentamalla Myyjän LinkedIn -kurssilla, tiedustele lisää.

Alta löydät vinkit, jotka toimivat myös LinkedIn-profiilien uudistuvassa ulkoasussa melkolailla sellaisenaan. Oikeastaan tuo uusi LinkedIn-profiili on yksi hyvä syy ottaa nämä ohjeet käyttöön mitä pikimmiten.

Klikkaa itses ineen – Kehota toimintaan LinkedIN-profiilissasi

Päivitä ja paranna LinkedIn-profiiliasi

Minun LinkedIn-tarinani alkoi vuosia sitten. Liityin LinkedInin käyttäjäksi sunnuntaina 24. kesäkuuta 2007 (oli ilmeisen vauhdikas juhannus). Olen siis käyttänyt tätä verkostoitumisvälinettä nyt 1940+ päivää, pidempään kuin olen käyttänyt esimerkiksi Facebookia. Profiiliani kuitenkin päivitin ja parantelin viimeksi eilen.

Ja nyt lyön vaikka vasemman jalan varpaani vetoa, että sinunkin käyttäjäprofiilissasi olisi jotakin päivittämisen arvoista. Sinne nimittäin mahtuisi aivan varmasti hyppysellinen Call-to-Actionia eli CTA:ta eli toimintaan kehottamista. Tämä tarkoittaa siis sitä, että ohjaat profiilissasi käyviä klikkaamaan, soittamaan tms. Liidien generoimiseksi tämä CTA on tänä päivänä melko olennainen työväline!

Kehota toimintaan LinkedIn-headlinessasi

Mitä toimintaa haluat profiilissasi tapahtuvan?

Oletko oikeastaan miettinyt mitä toimintaa haluat profiiliasi katsovissa saada aikaiseksi? Mitä hyötyä sinä LinkedInissä tavoittelet? Tämä tietysti riippuu sinusta ja tavoitteistasi kontaktiesi suhteen, mutta minulla on muutamia ehdotuksia:

  • Haluat heidän menevän verkkosivuillesi
  • Haluat heidän lukevan blogiasi
  • Haluat heidän tilaavan tweettisi Twitterissä
  • Haluat heidän katsovan videosi YouTubessa tai Vimeossa
  • Haluat heidän kuuntelevan podcastisi
  • Haluat heidän lataavan lisäinformaatiota sisältävän tiedoston
  • Haluat heidän ottavan sinuun yhteyttä sähköpostilla, puhelimitse tai vaikka savumerkein
  • Haluat heidän tekevän sinulle ohittamattoman ehdotuksen
  • Haluat heidän haluavan sinun kontaktiksesi

Keksit varmasti itse ainakin muutaman lisää, vai mitä? Kerro ideasi vaikka kommentilla.

Kehota toimintaan LinkedIn-websites -osiossa

Miten kehottaa toimintaan LinkedIn-profiilissa?

Epäilemättä sinulle herää nyt kysymys, kuinka nämä asiat ovat liitettävissä LinkedIn-profiiliisi? Profiilissasi on monta hyvää paikkaa, joissa käskeä ihmisiä toimimaan. Annahan kun kerron niistä lisää:

  • Headline eli “otsikko”, joka löytyy profiilista nimesi alta
    120 merkkiä tilaa kehottaa toimintaan
  • Summary eli yhteenveto
    2000 merkkiä tilaa käskeä tekemään asioita
  • Websites eli 3 verkkosivulinkkiä
    30 merkkiä klikkauskehotuksiin
  • Applications eli sovellukset
    • SlideShare
      Esim. käytä SlideShare PRO -tiliä ja hanki kalvojesi yhteyteen “Get in touch” -lomakkeet Capture Leads -ominaisuudella
    • WordPress
      Kustakin blogauksesta nousee otsikon lisäksi tekstin alku, jossa voit käyttää kehotteita esim. kommenttien saamiseksi
    • jne.
  • Profile Sections eli lohkot
    • Projects eli projektit
    • Publications eli julkaisut
    • jne.

Älä unohda Call-to-Actioneita LinkedIn-yhteenvedostasi

Et ehkä saa näihin mainitsemiini kohtiin varsinaisia Call-to-Action -nappeja, mutta sanallisesti voit asiaan vaikuttaa. Käytä verbejä!

Äläkä unohda päivittäistä tilapäivitystäsi! Sinulla on LinkedInin etusivulla mahdollisuus lähettää max 700 merkin mittaisia tilapäivityksiä ja suosittelen käyttämään sen tilaisuuden vähintään kerran päivässä hyväksesi. Toimintaan kehottaen!


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.