Ketään ei kiinnosta sun omahyväiset jutut!

Tavoitteellisen bloggaamisen Facebook-ryhmässä nousi esille Copybloggerin artikkeli 11 Common Blogging Mistakes That Are Wasting Your Audience’s Time (yleisiä blogatessa tehtäviä virheitä).

Haluan nyt nostaa tuolta Henneke Duistermaatin listalta erityistarkasteluun yhden kohdan, joka koskee meitä kaikkia sosiaalisen median sisältömarkkinoijia.

Tämä Henneken listaama bloggaamisvirhe #2 on ”You’re self-indulgent” eli vapaasti suomennettuna ”Olet omahyväinen”. Ei kuulosta hyvältä tuo ”omahyväinen”, eihän?

Silti nimenomaan siihen omahyväisyyteen sorrutaan monissa organisaatio- ja yritysblogeissakin.

Ketään ei kiinnosta sun omahyväiset jutut

Miten vältät blogissa omahyväisyyden?

Omahyväisyyteen ei ole kuitenkaan erityisemmin varaa, jos tavoitteenasi on tehdä vaikka kaupat blogilla tai jollain sosiaalisen median kanavalla. Siinä tapauksessa, päin vastoin, sinun tulisi

  • kuunnella suopeasti yleisöäsi,
  • opettaa avokätisesti heitä
  • ja vaihtaa lempeästi ajatuksia heidän kanssaan.

Tiesitkö, että tuo ”indulgent” kääntyy myös ”avokätinen, lempeä, suopea”? Kaikki hyviä juttuja, toisin kuin omahyväisyys.

Älä ole omahyväinen, ole hyvä (omaksi hyväksesi)

Omahyväisyyttä välttääksesi ota Marcus Sheridanin — joka on kenties mallikkain esimerkki tavoitteellisesta bloggaamisesta (onhan hänen lasikuituisia uima-altaita koskevat bloggauksensa noteerattu New York Timesissakin) — ohjenuora käyttöösi.

Se kuuluu näin: He kysyvät, sinä vastaat.

Voitko kuvitella tuhansia ihmisiä kysymässä mitä yrityksenne pikkujouluissa tapahtui? En minäkään, sillä en ole tapahtumajärjestämisbisneksessä enkä yritä myydä mitä erinomaisinta pikkujoulujen järjestämistaitoani.

Ole suopeasti, avokätisesti ja lempeästi persoonallinen

Älä lue tätä nyt niin, että et saisi puhua itsestäsi ollenkaan. Ei tämä niin mustavalkoista ole.

Sinun ja organisaatiosi pitää kertoa itsestänne, jotta sisällössä olisi persoonallisuutta. Blogisi tai muun sisältökanavasi täytyy erottua mahdollisesti satojen samanlaisten joukosta ja se tapahtuu sinun kokemuksien kautta. Kokemuksien kautta syntyy suhteita ihmisiin, eikä pelkkää sisältöä hakukoneille.

  • Vaikka käsittelisit Sheridanin oppien mukaan ”5 Suurta” blogiaihetta (hinta, ongelma, vastakkainasettelu, arvostelu ja paras), lisää mukaan sinun tuore perpektiivisi.
  • Vaikka vastaisit lukijan kysymykseen, vastaa oman henkilökohtaisen kokemuksesi kautta opastaaksesi häntä.
  • Vaikka Snoobin ohjeen mukaan sivistäisit asiakasta sisällön avulla, lisää siihen ripaus huumoriasi.

Se tekee sinusta uniikin ja omaperäisen, ei omahyväistä.

Saat siis kertoa itsestäsi, yrityksestäsi, organisaatiostasi, asiantuntijoistasi ja menestyksestänne, menetyksistänne sekä merkkipaaluistanne, mutta kysy ensin itseltäsi: Miten tämä tarina auttaa yleisöäni?

Mitkä ne muut 10 bloggaamisen yleistä virhettä ovat?

Henneke Duistermaatin lista kokonaisuudessaan kuului näin, huomaa myös kohta #11:

  1. Rakastat monimutkaisuutta
  2. Olet omahyväinen
  3. Ajattelet, että pitäisi julkaista päivittäin
  4. Kirjoitat puhtaasti hakukoneoptimoidaksesi
  5. Keskityt sanamäärään
  6. Et kirjoita selkeällä suomella
  7. Päätelmäsi ovat väljähtäneitä
  8. Et tiedä kenelle kirjoitat
  9. Et välitä (enää) aiheestasi
  10. Toimitat artikkelisi alle viidessä minuutissa
  11. Et näytä persoonallisuuttasi

PS. Vaikka tutkitusti Facebookissa sanan ”minä” viljeleminen tuottaisikin enemmän tykkäyksiä, ei sekään tarkoita sitä, etteikö sinun tulisi ensisijaisesti ajatella tykkääjiesi tarpeita.

Julkaistu: | Kategoriat:

Kommentit on suljettu.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273