Kilpailulla tunnetuksi sosiaalisessa mediassa?

82,4 % Facebookissa kilpailun järjestäneistä organisaatioista kokee kilpailujen järjestämisen täyttävän niille asetetut tavoitteet. 44 prosentilla tavoitteena on ollut nimenomaan tykkääjien määrän kasvattaminen. Näin kertoo ShortStack.comin infografiikka.

Kilpailujen järjestäminen on suosittu tapa kerätä huomiota, niin se on ollut aikalailla aina ja näin se on tottakai myös sosiaalisessa mediassa. Moni on tähänkin blogiin päätynyt hakemalla sanoilla ”kilpailun järjestäminen Facebookissa”.

Facebookille on kuitenkin vaihtoehtoja.

Vaihtoehtoja Facebookille kilpailun järjestämisessä

Flickr

Yhden asiakkaan kanssa on mietitty kuinka heidän vuotuinen valokuvakilpailunsa voitaisiin siirtää sähköpostista sosiaaliseen mediaan. Kyseiselle asiakkaalle ehdotin kilpailuvälineeksi Flickriä, jossa muiden muassa VR järjesti kesällä kuvakisan.

Flickrin erityisen hyvä puoli on se, että kuvat voi ladata sisälle erityisen laadukkaina ja kuvaaja voi halutessaan määrittää käyttöoikeudet Creative Commons -lisenssillä.

VR:n kilpailu Flickrissä

Pinterest

Pinterest on selvästi alkanut kiinnostaa viestijiä ja markkinoijia. MTV3 povaa, että Pinterestistä Suomi sekoaa seuraavaksi!

Kävi niin tai ei, Pinterestiäkin voi käyttää kilpailujen pyörittämiseen. Kotimaisia esimerkkejä ei ikävä kyllä vielä ole, mutta Land’s End Canvas on pyörittänyt kisan Pin it to win it!

Lands End Canvas kisaa Pinterestissä

Foursquare

Paikkatietopalvelu Foursquaren voi niin ikään valjastaa kilpailuunsa, esimerkkinä Northeastern Universityn Snell Libraryn eli yliopiston kirjaston tervetuloviikon kilpailu.

Sosiaalinen media on parhaimmillaan, kun se nivoutuu osaksi ympäristöä ja tällainen kilpailu, jossa pitää tsekata itsensä tiettyyn paikkaan ja toteuttaa jokin tietty tehtävä on hyvä tapa tutustuttaa väkeä uusiin juttuihin. Suomalaiset Foursquare-kilvat on vielä näkemättä.

Northeastern University Foursquaressa

Muut

Tottakai kilpailuja järjestetään esimerkiksi Twitterissä ja YouTubessa. Erinomaista esimerkkiä Facebookissa kilpailujen järjestämisestä näyttää Fazer. Kysymys kuuluukin, missä palvelussa sinusta kilpailun voisi järjestää?

Sääntöjä kilpailujen järjestämisestä?

Jokaisella palvelulla on omat sääntönsä promootioiden suhteen. Tutustumalla palvelun ehtoihin, löydät myös mahdolliset säännöt kilpailujen, promojen yms. suhteen.

Esimerkiksi Foursquaressa voi olla tarpeen kysyä kilpailuun lupa. Älä lannistu, heidänkin toiveensa tottakai on palvelun käytön laajentuminen! Twitterissä sen sijaan ovat antaneet ihan omat ohjenuoransa, kannustaen kilpailujen järjestämiseen.

Facebook-kilpailuja koskeva ohjenuora sen sijaan on katsottavissa tästä:

 

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273