Kivikon kyntämisestä mielekkääseen ylläpitoon

Zenton työtehtäviin on kuulunut palveluiden tekemisen lisäksi myös erilaisten vanhojen palveluiden ylläpito. Vastaan on tullut vuosia vanhoja, niin kammottavan epäkäytettäviä käyttöliittymiä, että asiakkaiden haluttomuus koskea näihin itse edes pitkällä tikulla on täysin ymmärrettävää.

Käyttöliittymät, erityisesti ylläpidon näkökulmasta, ovat kehittyneet vuosien aikana kovasti. Kymmenen vuotta sitten riitti, että sivuston ylläpito-puolella pystyi tekemään jotain, jos tiesi tarkalleen mitä teki. Nykyään sivustojen ylläpito-toiminnoista pyritään tekemään mahdollisimman helppoja, loogisia ja miellyttäviä käyttää. Kehitys on jo vienyt sivustojen ylläpidon kammottavasta käytettävään, nykyään käyttäjille voidaan tarjota jo käytettävän sijaan miellyttävää käyttöliittymää.

Ylläpito-osion käyttöliittymällä on paljon merkitystä; Huono käyttöliittymä vie paljon työaikaa, eikä monesti vain itse tekijältä, vaan myös muilta joiden pitää opastaa ja avustaa käyttäjää. Vastenmielinen käyttöliittymä saa käyttäjän välttelemään merkityksellisten päivitysten tekoa, stressaa ja vaikuttaa heikentävästi tekijän työmoraaliin.

Jo pienissäkin sivustoissa ylläpidon helppoudella ja mielekkyydellä on merkitystä. Suuremmilla sivustoilla tämä merkitys onkin jo kokonaan omaa luokkaansa.

Julkaistu: | Kategoriat:

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273