Talouselämä uutisoi, että Halpalentoyhtiö Ryanair avaa uusia reittejä Turkuun. Turkuun pääsee pikapuoliin halvalla myös Lontoosta ja Brysselistä Tukholman, Kööpenhaminan, Gdanskin, Riikan ja Tallinnan lisäksi. Eikä pidä unohtaa, että Ryanair lentää myös tänne Tampereelle sekä Lappeenrantaan.

Miksi nostan tämän uutisen Zenton — sosiaalista mediaa kouluttavan ja valmentavan yrityksen — blogissa? Siksi, että monen matkailualan yrittäjän kannattaa tällaisten uutisten kohdalla ryhtyä tarkastelemaan sosiaalisen median läsnäoloaan tositarkoituksella.

Haluan tarjota matkailumarkkinointiin ja muiden alojen yrittäjille heti yhden vinkin Facebookia koskien.

Kohdenna viesti

Jos minä olisin juuri nyt Turussa pyörittämässä vaikkapa pientä erikoisliikettä, käyttäisin tuoreet uutiset hyväkseni. Kohdentaisin Facebook-sivulla erityisen viestin esimerkiksi kohti Lontoota ja muita sen lähiympäristössä olevia kaupunkeja. Kohdentamistyökalussa voi lisätä useampiakin kaupunkeja ja saada siten segmenttiä hieman suuremmaksi.

Toivottaisin arvokkaat ja toivotut vieraat tervetulleiksi uutisen varjolla. Tietysti myös tägäisin viestissä ainakin Ryanairin sivua. Mitä osallistamiseen kehottavampi viesti, sitä parempi!

Keväällä, kun reitti varsinaisesti avautuu, kannattaa potentiaalisia Lontoosta tulijoita muistaa vaikkapa erikoistarjouksella. Tietysti myös muiden reittien potentiaalisia käyttäjiä kannattaa lähestyä ja houkutella kohti Turkua. Pidä yhteys maiden ja kaupunkien välillä lämpimänä!

Luonnollisestikin tämä vinkki pätee myös Tampereella tai missä tahansa. Ota ehdottomasti huomioon myös kotimaan sisäinen matkailu! Jos bussiyhteyden päässä on Pori, miksi et lähestyisi erityisesti porilaisia?

Tavoittele maittainkin, kaupungeittain ja kielittäin eri ihmisryhmiä

Matkailu on pinnalla nyt muutenkin, Pirkanmaalla esimerkiksi järjestettiin 8.11. Pirkanmaan matkailuparlamentti yhteistyökumppanimme Tredean toimesta.

Matkailuparlamentissa esitti kommenttipuheenvuoron Tiina Mörttinen Särkänniemestä ja Särkänniemen kaltaisille matkailukohteille viestien kohdentaminen toimisi sekin mainiosti! Miten olisi viesti vaikka Italiaan milanolaisille, pisalaisille ja roomalaisille lapsiperheille ja laite-entusiasteille? Voisikohan Ryanairin kolmannesta Suomen kohteesta eli Lappeenrannasta vaikkapa Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metku viestiä Düsseldorfiin lapsiperheille ja siten edistää monikulttuurista lastenkulttuurin tarjontaa?

Matkailuyrittäjien ja selkeiden kohteiden lisäksi suosittelisin muitakin tahoja lähestymään erilaisten kulkuyhteyksien päässä olevia. Juna-, lento- ja laivareitit tuovat mukavasti lisäyleisöä. Mitä viestiä heille kannattaisi lähettää? Kaikkea ei aina kannata suunnata kaikille.

Viestin kohdentaminen maittain, kaupungeittain ja kielittäin on tietysti vain pieni vinkki Facebookin yritys- ja organisaatiokäytöstä. Valmennuksissa ja koulutuksissa muodostetaan asiakaskohtaisesti kokonaisuuksia sosiaalisen median hyödyntämiseen, joten älä pelkää ottaa yhteyttä.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.