Kommentoi ja opi: Mikä on kuluneen 30 päivän menestynein blogiartikkelisi — miksi?

Niin, haluan sinun nyt hyödyntävän linkittämisen mahdollisuuden ja kertovan minulle kommenteissa: mikä edustamasi blogin artikkeleista on ollut suosituin kuluneen 30 päivän aikana? Mikä blogissa tekemistäsi valinnoista on todennäköisesti kyseisen artikkeliin suosioon johtanut?

Toivon sinun nyt suuntaavan blogisi tilastoihin ja konkreettisesti tutkailevan mittareita. Voit itse valita nyt menestyksen mittariksi jonkun seuraavista:

  • Mikä artikkeli on vetänyt eniten lukijoita?
  • Mikä sisältö on saanut yleisön eniten kommentoimaan?
  • Mikä postaus on tuottanut eniten yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta?

Tee hieman johtopäätöksiä ja kommentoi sitten tätä postausta. Kerro linkillä mistä artikkelista on kyse ja analysoi sitten ihan omin sanoin miksi se onnistui. Älä pelkää, en pakota sinua paljastamaan mitään numeroita: sinä itse määrität menestyksesi numerot!

Jos kaikki jaamme havaintomme, voimme vähän vertailla onnistunutta toimintaa ja oppia jotakin bloggaamisesta yhdessä. Bloggaaminen on nimittäin muutakin kuin sisällöntuottamista.

Kommentoi ja opi: Mikä on kuluneen 30 päivän  menestynein blogiartikkelisi — miksi?

Mikä on suosituin artikkeli ja miksi?

Mene tilastoissa sisältöihin ja järjestä ne sivukatselujen mukaan

Esimerkiksi tämän Zenton blogin suosituimmaksi artikkeliksi osoittautuu Google Analyticsimme mukaan Hyödynnä Facebookin uudet ominaisuudet huolella.

Mikä on blogisi suosituin artikkeli?

Se on itseasiassa julkaistu kuluneen 30 päivän aikana, kun taas seuraavaksi suosituin artikkeli Hashtag ei ole rakettitiedettä on julkaistu toukokuussa 2012 eli voidaan jo pikkuhiljaa tulkita ikivihreäksi sisällöksi.

Jos taas ajatellaan sosiaalisen median jakoja (Analyticsissä Yleisö > Sosiaalinen > Aloitussivut), osoittautuu Zenton blogin 30 päivän jaetuimmaksi samainen Hyödynnä Facebookin uudet ominaisuudet huolella. Meidän artikkelimme kohdalla sitä on erityisesti jaettu Facebookissa (se selviää Sosiaalisen verkoston viittauksista), kun taas esimerkiksi Twitterissä jaetuin on Twitteriä koskeva Onko Twitter-tilisi hyvä, huono vai hyvin huono?

Mille sivulle sosiaalisesta mediasta päädytään?

Analysoi vähintään ”mutulla” mitä kyseisen artikkelin kanssa tehtiin erityisen hyvin

Mieti taaksepäin mikä blogisi valinnoista on erityisesti onnistunut:

  • Kuka artikkelin kirjoitti, mikä voisi tehdä hänestä erityisen kiinnostava bloggaajana?
  • Mikä kohderyhmä mielessä artikkeli tehtiin, missä valinnoissa se näkyi?
  • Mikä teki aihevalinnasta osuvan, miten tämä voidaan toistaa jatkossa?
  • Miten artikkelia promottiin, voiko tämän markkinoinnin vielä viedä pidemmälle?
  • Millaisia tahoja artikkelissa linkitettiin, kerrottiinko näille tahoille?
  • Mihin toimintaan lukijaa kehotettiin, mihin he päätyivät lukemisen jälkeen?

Meidän Facebookin uudistuksia koskevassa postauksessamme aihevalinta oli erityisen ajankohtainen. Tässä tietysti avainsanoittaminen termeillä kuten ”Facebook muutokset”, ”Facebook uudet ominaisuudet” ja ”Facebook hashtagit” iskee hakukoneen käyttäjään ajankohtaisuudellaan. Uudet ominaisuudet -termi tuli esille heti otsikossa.

Toinen merkittävä asia oli artikkelin promoaminen sosiaalisessa mediassa: koska aihe oli Facebook, valitsimme promota sitä vahvemmin nimenomaan Facebookissa.

Blogijulkaisu jaettiin Facebook-sivullamme poikkeuksellisesti kahdesti lyhyen ajan sisällä. Ensin julkaisupäivänä tavanomaisena linkkipostauksena, jota tuettiin rahalla eli boostattiin. Sitten päiviä myöhemmin kuvapostauksena, jonka kuvatekstissä tarjottiin linkki. Jälkimmäistä tilapäivitystä ei tuettu rahalla. Artikkelin kohderyhmän jäsenien ominaisuuksiin kuului tietysti Facebook-tili, joten promoamisessa tehtiin kohderyhmän perusteella valintoja. Jos mietit miten saada lisää seuraajia blogiin, suosittelen vahvaa kohderyhmäajattelua.

Nyt on sinun vuorosi: kommentoi oman blogisi artikkelin menestyksestä, älä unohda linkkiä! Olipa kyseessä B2B tai B2C -yritysblogi tai organisaatioblogi, miksei jopa harrastusblogi, kaikki kokemukset ovat tervetulleita.

Eikö blogissasi ole tilastoja?

Etkö pysty osoittamaan mikä artikkeleistasi on ollut kuluneen 30 päivän aikana suosituin? Kuulostaa siltä, että sinulla ei ole tilastoja raksuttamassa blogisi takana.

Siinä tapauksessa suosittelen sinua ensitilassa — eli heti tämän luettuasi — asennuttamaan tai asentamaan itse esimerkiksi ilmaisen Google Analyticsin blogisi tuloksia mittaamaan. Tule sitten 30 päivän kuluttua kertomaan omasta oppimiskokemuksestasi 😉

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste