Kuinka Pinterestistä saadaan lisää liikennettä? Miten saadaan liidejä Pinterestin kautta? Miten Pinterestiä käytetään myymisessä?

Olen muutamaan otteeseen päässyt viime aikoina punnitsemaan Pinterestiä ja Instagramia yritys- ja organisaatiokäytössä. Siitä johtuen ajattelin, että näytän sinulle syyn miksi sinun kannattaa käyttää Pinterestiä bisneksissä (tai hankkiessasi vaikka lisää jäseniä järjestöösi tms).

Kaikki lähtee liikkeestä. Nimittäin mitä tulee verkkoliikenteen — eli ostovoimaisen yleisön — ohjaamiseen, on vaakakuppi kallistuva Pinterestin puoleen voimakkaasti. Kerroin sinulle taannoin, että Instagramissa eivät linkit toimi, mutta pinnaukseen niitä mahtuu yllin kyllin!

Kuinka Pinterest ohjaa verkkosivullesi

7 kohtaa Pinterest-pinnauksessa,
jotka ohjaavat liikennettä sivullesi

Oheisessa kuvassa on lavastettu tilanne (olisin käyttänyt olemassa olevaa pinnausta, mikäli sopiva olisi osunut kohdalle), jossa olen pyrkinyt tekemään mahdollisimman selvää jälkeä mahdollisuuksista. Lavastin muodin maailmasta, sillä Hanna Puro on 20.11.2013 puhumassa Muodin Päivä 2013 -seminaarissa ja toisaalta Gudrun Sjödénin kannattaisi olla Pinterestissä ominkin voimin.

[ecs-list-events cat=’seminaarit’ message=’ ‘]

Kerro kommenteissa, jos sinulla on lisäehdotuksia!

Kuinka Pinterest ohjaa liikennettä?
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.

Mitä kuvaan merkityt kohdat ovat?

1. Website button eli verkkosivunappi

Kun jotakin pinnataan vaikkapa verkkokaupasta, tulee Website-buttoniin automaattisesti linkki sille sivulle josta kuva pinnattiin. Pidä huoli etenkin omissa pinnauksissasi, että tämä vie mahdollisimman lähelle ostomahdollisuutta.

2. Brändäys kuvassa

Koska kuvan saattaa pinnata kuva tahansa, eikä hän välttämättä huolehdi siitä viekö edellisen kohdan nappi verkkokauppaasi vai pelkkään kuvaan, tee kuvassa selväksi oma brändisi logolla ja/tai verkko-osoitteella.

3. Muut pinnaukset samasta verkko-osoitteesta

Pinterestiin muodostuu automaattisesti listaa kustakin lähteestä tulevasta pinnauksesta. Jos tämä kuva olisi pinnattu esimerkiksi jonkun muotibloggaajan blogista, lähde olisi siinä tapauksessa tuo blogi ja tämän kohdan lista niin ikään viittaisi blogiin eikä verkkokauppaan.

4. Klikattavissa oleva linkki kuvauksessa

Dan Zarrellan mukaan pinnin kuvaustekstin kannattaa olla hieman alle 200 merkkiä pitkiä. Suosittelen sisällyttämään tuohon merkkimäärään myös verkko-osoitteen. Älä vie pelkästään etusivulle, vaan osoita linkki suoraan kyseiseen tuotteeseen tai toimintoon, johon yleisön haluat liikkuvan.

5. Klikattava linkki kuvan lähteeseen

Tämä kohta muodostuu samaan tapaan automaattisesti kuin kohdan 1. verkkosivunappikin. Jos lataat itse kuvan Pinterestisssä Upload-toiminnolla, käy muokkaamassa kuvaan lähdeosoite, muuten tämä kohta ei ohjaa mihinkään. Muokkausnappi löytyy omissa pinnauksissasi samalta riviltä oikeasta reunasta lipun sijasta.

6. Jokainen repinnaus eli uudelleenpinnaus edustaa uusia linkkejä

Joka kerta kun joku repinnaa sisältöäsi, hän tulee myös toistaneeksi vähintään kuvan lähdelinkit. Hän saattaa muokata kuvausta, mutta muut kohdat säilyvät mitä todennäköisimmin entisellään.

Kun yhdessä pinnauksessasi kaikki sinun linkkisi ohjaavat vaikkapa tuotteen verkkokauppasivulle ja 5 ihmistä repinnaa, linkkien määrä kasvaa kuuteen. Jos heitä kaikkia jälleen repinnataan kutakin viidesti, on linkkejä jo 26.

7. Kuva itsessään on linkki sivulle

Kohtien 1. ja 5. tapaan myös varsinainen kuva on napsautettavissa oleva linkki kuvan lähteelle ja muotoutuu automaattisesti, jos kuva on pinnattu suoraan verkkosivultasi eikä ladattu Pinterest.comissa.

Joko mainitsin, että Instagramista kuva ei linkkiydy verkkosivullesi? Niinpä.

Valitsin muuten lavastekuvaksi tarkoituksella juuri tuon kuvan. Tämä pinnaus Curalaten Pinterest-infografiikasta saattaa paljastaa usemmankin syyn valinnalleni:

Mitä tarvitset Pinterestin ulkopuolella?

Pidä huolta, että verkkosivuillasi, verkkokaupassasi ja mahdollisessa blogissasi on laadukkaita kuvia hyvässä koossa. Kuvien “leimaaminen” brändilläsi olisi erittäin hyvä asia, kuten näit sen kohdassa 2. JPG, PNG ja GIF -tiedostomuotoiset kuvat toimivat Pinterestissä, mutta mikäänhän ei estä pinnaamasta myös videota tai kalvoesityksenä (YouTube, Slideshare)!

Tarjoa hyvien kuvien lisäksi myös Pin It -napit, jotka ovat mielellään näkyvillä koko ajan (eivätkä tule esille vasta kun hiirellä mennään kuvan päälle, se ei toimi koko ajan kasvavalle mobiilikäyttäjien joukolle).

PS. Olen itse ProComin Visuaalisuutta verkkoviestintään, uutta ilmettä esitysgrafiikkaan -päivässä 3.12.2013 puhumassa muun muassa Pinterestistä. Somecon Minna Valtari puhuu samana päivänä esitysgrafiikasta.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.