Vaikka markkinointi- ja viestintäosastot osaisivatkin sosiaalisen median välineitä käyttää, se organisaatiosi luotetuin voimavara eli tavallinen työntekijä ei välttämättä osaa.

Jos olet ollut tarkkana, olet saattanut huomata kuinka olen sekä täällä Zenton blogissa että ainakin omalla Twitter-tililläni ryhtynyt painottamaan työntekijälähettiläiden asiaa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sisältö-, koulutus- ja valmennusrepertuaarissani yhä edelleen olisi sosiaalisen median palveluiden käyttöopastusta.

Oikeastaan asia on nimenomaan päinvastoin.

Kutsu mua rehtoriksi ja kampita työntekijälähettilyyden haasteet

Mikä on työntekijälähettilyysohjelmien suurin haaste?

Nimittäin kun Social Chorus eräässä webinaarissaan kysyi osallistujilta mikä on heille suurin haaste työntekijälähettiläsohjelman käynnistämiseksi, lähes 38 prosenttia piti työntekijöiden sosiaalisen median käyttökoulutusta suurimpana haasteena.

Koska olisi kiinnostavaa tietää mitä sinä noista pidät suurimpana haasteena, voit vastata minikyselyyn:

Create your free online surveys with SurveyMonkey , the world’s leading questionnaire tool.

On siis edelleen tarpeellista kouluttaa sosiaalisen median käytössä. Onko sinulla aikaa tehdä se, vai ottaisitko minut tekemään sen?

[sc:kysely]

Miten työntekijöitä voidaan kouluttaa?

Perinteinen tapa on tietysti istuttaa työntekijä koulutukseen ja ehkä samalla päästää vähän tuulettumaan työympäristön ulkopuolelle. Välinekoulutus saattaa kuitenkin kuullostaa lähinnä rangaistukselta, lähtisin lähestymään asiaa uran kehittäminen ja motivointi edellä.

Sitten on tietysti se vaihtoehto, että tiputellaan sinne työpäivään erilaisia opastavia sisältöhippuja. Ei siis pusketa työntekijöille pelkästään uutta sisältöä jaettavaksi, vaan sisältöä josta heillä on mahdollisuus oppia ja olla parempia lähteitä.

Video-opastukset

Esimerkiksi AT&T kouluttaa työntekijöitään lähettilyydessä muutaman minuutin videoilla.

Videota työntekijöiden sisäiseen opastamiseen käyttää myös Alma Media, tsekkaa CMAD-tapahtumassa näytetty esimerkki!

Videoilla voi tietysti antaa sekä ohjeistusta siitä mitä on suotavaa jakaa ja mihin hashtagiin liitettynä, niinkuin AT&T tuossa yllä tekee. Toisaalta video voi olla myös käytännön opastus siitä, miten jonkin sosiaalisen median palvelun tilapäivityskenttä toimii.

Sisältöreseptejä vaikka infografiikkamuodossa

Sisäisellä sähköpostikampanjalla tai vaikka Yammerin kautta voi työntekijää pikkuhiljaa opastaa vaikka tehokkaamman tweetin kirjoittamiseen.

Tällöin hän voisi saada nenänsä eteen vaikka samanoloisen pohjan tweetille, kuin tämä Hootsuiten Tweet Template:

Hootsuiten tehokkaan tweetin kaava
Kuva: Hootsuite

Tämän kaltainen sisältö voi olla paitsi resepti tehokkaan tilapäivityksen tai otsikon kirjoittamiseksi, myös vaikkapa tilastotietoa siitä kuinka video tällä hetkellä leviää Facebookissa sisältönä paremmin kuin mikään muu.

Kaikki voittavat

Kun työntekijöitä autetaan sosiaalisen median käytössä ja luontevissa markkinointitoimissa eteenpäin, väitän kaikkien tahojen — työntekijöiden, organisaation ja asiakkaiden — voittavan.

Työntekijä saa kehittää osaamistaan ja viestejään terävöittämällä saada saavuttamastaan yleisöstä enemmän irti organisaatiotaan ajatellen. Organisaation saavuttavuus tietysti kasvaa, mutta epäilemättä on vain hyvästä kun omista työntekijöistä kehittyy sosiaalisessa mediassa paremmin näkösällä olevia, fiksusti viestiviä osaajia.

Entä se asiakas sitten? Hän saa briljanttia arvoa.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.