Jokunen tovi sitten kerroin sinulle, kuinka teet Twitterissä jakamistasi kuvista tehokkaampia. Nyt haluan näyttää sinulle jotain oleellista Facebook-kuvista.

Nimittäin pitääksesi tulta yllä ja päästäksesi tilapäivityksiä rahalla boostaamalla laajempaan jakeluun Facebook-virroissa, täytyy kuviesi kohdata tietty sääntö.

Kuvapäivitysten boostaaminen Facebookissa

Kuinka paljon Facebook-kuvassa saa olla tekstiä?

Facebook-päivityksiin ladattavat kuvat

Jos haluat tukea tilapäivityksesi menestystä rahallisesti ja olet tullut valinneeksi julkaisutyypiksi kuvan, saa kuvassa olla 20 % kuvan pinta-alasta tekstiä.

Aikajanalla peruskuva esitetään koossa 403 x 403 pikseliä, joskin kannattaa ladata aina isompia (ja täten laadukkaampia) kuvia.

Oheinen kuva on 403 x 403 pikselin kokoinen ja olen jakanut sen apuviivoilla 25 yhtä suureen osaan (80.6 x 80.6).

Jaa kuvasi 25 yhtä suureen osaan.

Kun kuvasta valitaan maksimissaan 5 yhtä suurta osaa — olivatpa ne kiinni toisissaan tai eivät — ja lisätään niihin päälle tekstiä, käytetään sallittu 20 prosenttia kuvapinta-alasta. Jos kuvassa itsessään on tekstiä esimerkiksi tuotepakkauksessa, sitä ei Facebookin pitäisi laskea kuuluvaksi tuohon 20 prosenttiin.

Valitse 5 ruutua 25:stä, niin sinulla on 20 prosenttia kuvasta.  Valitse 5 ruutua 25:stä, niin sinulla on 20 prosenttia kuvasta.

Linkkipäivityksien "pikkukuvat" eli thumbnailit

Tämä koskee myös linkkipäivityksien "pikkukuvia". Näissä thumbnail-kuvissa näytetään kuvan keskeltä tietynkokoinen alue (560 x 292 pikseliä, kuvasuhde 1.91:1) ja kun haluat buustata tuon linkin menestystä sponsoroidulla tarinalla, tuosta linkin yhteydessä näkyvästä osasta kuvaa saa tekstiä olla 20 prosenttia. Vielä näkyy myös sellaisia linkkejä, joiden yhteydessä on todella pikkuinen kuva (neliö 154 x 154 px), mutta niitä ei parane surra.

Helppoa kuin heinän teko? Jep. Tässä teoreettinen esimerkki, johon Facebookin oma grid-työkalu (esittely tämän artikkelin lopussa) ei anna apuja.

Facebookin lisättävään linkkiin nousee tietynkokoinen "pikkukuva". Jos varsinainen kuva on korkeampi kuin pikkukuvalle varattu alue, nousee kuvasta esille sen keskiosa.

Vilkaise tätä blogiartikkelia koskeva linkkipäivityksemme Facebookista, niin näet ylläolevan kuvan toiminnassa siinä tehtävässään, mitä varten se on demottukin.

Jos siis ajatellaan vaikka sen taannoisen Twitter-kuvan tehostamispostauksen Spotify-esimerkkikuvaa, jonka toimintaan kehoittava osuus osui lähes täydellisesti Facebook-linkkithumbnailiin, olisi siinä tekstiä Facebookin makuun kuitenkin selvästi liikaa.

Facebookissa on pilvin pimein eri kuvakokoja mainoksissa, onneksi Facebook-sivuamme seuraamalla olet saanut oivan linkin aiheesta.

Miten Facebookin matematiikka toimii?

Jos omat työkalusi eivät apuviivoja (grid) tarjoile, voit käyttää myös Facebookin omaa grid-työkalua asian tarkistamiseksi.

Huomaa myös, että kyseessä on todella palikkamainen matematiikka, joka on aavistuksen anteeksiantamaton ja epäreilu.

Tein esimerkkikuvan, johon kirjoitin tekstin jonka teksti kokonaisuudessaan tuskin vie 20 prosenttia kuvapinta-alasta. Latasin tämän esimerkin kuvan Facebookin omaan työkaluun. Työkalu pyytää klikkaamaan kaikkia niitä apuviivaston neliöitä, joihin tekstiä osuu. Kuten näet, näin tehtyäni tekstini kattaa 32 prosenttia kuvasta osuessaan 8 eri neliöön, vaikka teksti ei kaikki niitä varsinaisesti täytäkään.

Testikuva Facebookin grip-työkalun kokeilemiseksi
Facebookin palikkamatematiikkaa osa 1
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.

Tein kuvaani muutaman muutoksen kaventamalla riviväliä ja tiukentamalla kirjainväliä. Nyt teksti osuu viiteen ruutuun ja on näin ollen hyväksytyt 20 prosenttia.

Testikuva Facebookin grid-työkalun kokeilemiseksi
Riviväliä ja kirjainväliä tihentäessä samat tekstit osuvat 20 prosenttiin.
Klikkaa kuvaa, niin näet sen suurempana.

20 prosentin tekstisääntö koskee siis nimenomaan niitä tilanteita, kun haluat rahallisesti tukea viestisi leviämistä. Muuten tekstiä saa olla vaikka koko kuva piukassa.

Mitä vielä?

Jos olet ollut tarkkana viimeaikoina blogauksiani lukiessasi, olet saattanut ryhtyä miettimään millainen on kaikki erilaiset sosiaalisen median jaot huomioon ottava kuva esimerkiksi blogiartikkelin kuvituksena tai verkkokaupassa tuotekuvana. Toivon lujasti, että minulla olisi siihen yksiselitteinen vastaus jossain vaiheessa.

Tähän mennessä kuitenkin kannattaa ottaa ainakin huomioon tämä linkkikuvien yhteydessä nouseva kuva-alue sekä Facebookia että Twitteriä ajatellen (lähes sama kuva-alue, FB 1.91:1 ja T 2:1) ja lokakuiset Pinterestiä koskevat vinkkini.

Categories: Blogi

Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.