Kuvio klinikalta: verkkokauppa-ajatus esiintyjille

Oletko miettinyt kuinka saisit verkkokaupan helposti Facebookiin?

Ensimmäisellä läsnäoloklinikalla 17. helmikuuta juteltiin lähinnä verkkokaupan tarpeesta etenkin Facebookissa ja nimenomaan käsiteltiin suomalaisen Vuole Oyn kehittämää helppokäyttöistä Savalanchea.

Klinikan ideanahan on, niinkuin Puron Hanna edellisessä blogissaan kertoi, vahvistaa ja voimistaa läsnäoloa verkossa ja se tapahtuu pienryhmässä aina tietyn aiheen pohjalta ideoiden. Heti ensimmäinen klinikka verkkokauppa-aiheellaan osoitti hienosti pienryhmän hyödyllisyyden, sillä jos sessiomme alussa verkkokaupan potentiaalinen hyöty ei kaikille osallistujille ehkä avautunut, lopussa seisoi potentiaalinen verkkokauppiuus kaikille osanottajille.

Jälleenmyynnin ideaa hyödyntämällä

Klinikan osanottajissa oli tamperelainen helmi Pikkupalatsi, joka toimii muun muassa tapahtumapaikkana erilaisille konserteille. Näissä konserteissa artisti hoitaa suurimman osan tapahtuman markkinoinnista sekä lipunmyynnin.

Pikkupalatsi kuitenkin luonnollisesti haluaa näitä tapahtumia myös tuoda esille omassa markkinoinnissaan esimerkiksi Facebook-sivullaan, mutta varsinainen myyjä on edelleen artisti taustaryhmineen. Tällöin Pikkupalatsi ei siis suoranaisesti olisi tavarantoimittaja, mutta se voisi aivan hyvin jälleenmyydä artistien tuotetta ja sen mahdollistaa Savalanche!

Ohessa on kevyt kaavio ajatuksestamme: artistit jotka hoitavat lipunmyyntiään itse voivat rekisteröityä Savalancheen niin sanottuina tuote- tai tavarantoimittajina (tähän vaaditaan se, että artisti on merkitty ennakkoperintärekisteriin) ja tapahtumapaikat eli tässä tapauksessa Pikkupalatsi voivat rekisteröityä jälleenmyyjiksi (ja lisätä tarpeen niin vaatiessa myös omia tuotteitaan, vaikkapa lahjakortteja). Artisti lisää kunkin keikkansa tuotteeksi omaan kauppaansa ja samalla jälleenmyyjä voi valita itselleen relevantit artistin keikat omaan kauppaansa jälleenmyytäväksi.

Artisti ja jälleenmyyjä

Tapahtumapaikka voi näin tehdä markkinointityötä omalta osaltaan helposti ja varsin vaivatta, artisti hoitaa ”raskaan nostamisen” mahdollisesti kevyemmin kuin aiemmin – onhan myyty e-lippu kuitenkin konkreettisempi kuin epämääräinen lippuvaraus, jonka lunastaminen riippuu säätiloista sun muusta. Tietenkin on eri asia kun kyseessä ovat artistit, joiden lipunmyynti hoidetaan raskaampien palvelujen kuten Lippupiste tai Lippupalvelu. Mutta pienemmille, esimerkiksi nuorten artistien kokoonpanoille tämä voisi olla toimivakin ratkaisu.

Eikä pidä unohtaa sitä, että jälleenmyyjäksi voi rekisteröityä kuka tahansa! Voihan artistilla olla jo faniklubi, joka omalla Facebook-sivullaan haluaa keikkoja jälleenmyydä tai kullakin bändin jäsenistä on oma bloginsa, jonka kylkeen mahtuu upotettavaksi pieni Savalanche-kauppa.

Provisioilla vauhtia

Savalanche-kaupassahan ei ole perustamis- tai kuukausimaksuja, vaan Vuole ottaa 6,85 % provision myydyistä tuotteista. Käytännössä siis vain ostetuista tuotteista tulee kuluja, ellei lasketa tuotteiden syöttämisestä ja logistiikasta itselle aiheutuvaa työtä.

Suosittaisin määrittämään myös jälleenmyyjien hyödyksi provision. Ansaitsemisen mahdollisuus kannustaa tottakai esimerkiksi niitä faneja jälleenmyymään ja ei tapahtumapaikkakaan varmasti asiaa pahakseen laita.

Tässä on nyt esimerkkinä käytetty nimenomaan artisteja, bändejä ja yhtyeitä, koska klinikalla käymämme keskustelu koski nimenomaan tämänkaltaisia esiintyjiä. En kuitenkaan sulkisi pois esimerkiksi luennoitsijoita ja muita esiintyjiä, sama kaavahan voisi toimia heille. Jos minä olisin Zenton ulkopuolellakin esiintyvä, pistäisin pikavauhtia oman kauppani pystyyn ja kertoisin tapahtumapaikoille omien tuotteideni tällaisestakin saamistavasta ja toisaalta voisin hyvinkin mielelläni jälleenmyydä oman harrasteblogini yhteydessä potentiaalisten yhteistyötahojen tuotetta. Eli tavarantoimittajat huomioikaa myös niche-blogit jälleenmyyjiä houkutellessanne!

Tällaista siis tapahtuu klinikoilla, ilmoittaudu mukaan!

PS. Toki verkkokaupan maailmassa on tällä hetkellä tarjolla myös kovasti puhuttu Brain.fi, joka keskittyy lähinnä Huuto.netiin ja Keltaiseen Pörssiin eikä hyödynnä samaan tapaan jälleenmyynnin mahdollisuutta. Mahdollisuuksia siis on, kullekin löytyy varmasti oma sopiva vaihtoehto.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Kuninkaankatu 30 B 9
FI-33200 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273