Kysymyksessä ovat avainsanat

Asiakkaallasi on ongelma, kysymys vailla vastausta. Sinä annat siihen ratkaisun, mutta muistatko vastauksesi yhteydessä esitellä myös sen kysymyksen?

Tämän päivän ohjelmistossa Zentolla on esimerkiksi Hanna Puron Skypellä etänä vedettävä läsnäolovalmennus, jonka aihepiiriin kuuluvat muun muassa avainsanat. Minä tein tuohon valmennukseen muutamia harjoituksia koskien avainsanoja.

Mitä avainsanat ovat? Avainsanoilla tehdään verkkosisällöistä merkityksellisempiä. Jos nyt haet hakukoneella sanaa ”avainsana” tai ”keyword”, saat tulokseksi muun muassa hakukoneoptimointia, tiedonhakua ja indeksointia. Epäilen, että moiset tulokset aiheuttavat tavallisessa ihmisessä lähinnä pelkoa, inhoa ja halun karata Las Vegasiin.

Siksipä kehottaisin ajattelemaan näin: Avainsanat ovat kysymys, jota sinun asiakkaasi kysyy hakukoneeltaan. Sisällytä sinä vastauksesi (blogaus, tilapäivitys tms.) yhteyteen siis avainsanat eli kysymys, jotta asiakkaasi löytää vastauksesi.

Tämän artikkelin avainsana on avainsana

Toki olisi aivan huippua, jos avainsanojen käyttösi kehittyy niin, että pääset hakukoneissa kärkituloksiin. Hakukonetuloksen ovat yksi syy miksi avainsanoja käytetään.

Miten harjoitella avainsanoja?

Miten avainsanoja sitten käytetään? Niitä sisällytetään tekstiin sellaisenaan. Niin otsikoihin ja väliotsikoihin kuin leipätekstiinkin.

Jos haluat nyt harjoitella avainsanojen käyttöäsi, tässä on sinulle yksi yksinkertainen harjoitus: Vahvista synonyymien avulla avainsanojasi.

  • Valitse avainsana, jota haluat vahvistaa.
  • Käytä seuraavaa lausetta hakukoneessa ”site:kotisivu.fi avainsana” (korvaa osoite oman sivusi osoitteella ja avainsana on tietysti valitsemasi avainsana). Näin löydät avainsanan parhaat esiintymät sivultasi.
  • Avaa sitten synonyymisanastotyökalu (esimerkiksi Wordista) ja etsi avainsanalle vaihtoehtoisia ilmauksia eli synonyymejä.
  • Muokkaa sitten hakukoneen tuloksina 2-10 saamiisi sivuihin sisältöön näitä vaihtoehtoisia ilmauksia varsinaisen avainsanan lisäksi.
  • Linkitä noita uusia vaihtoehtoisia avainsanoja eli synonyymejä sivuihin, joilla tuo vahvistettava avainsana pääsee oikeuksiinsa eli ainakin siihen hakukonetulosten ensimmäiseen sivuun.

Näin kanavoit liikennettä lisää synonyymien avulla.

Pääasia kuitenkin on, että laitat asiakkaan hatun päähäsi ja yrität toimia hakukoneella niinkuin hän toimisi. Hänellä on mitä todennäköisemmin kysymys, ei selkeää vastausta eli sinun brändisi nimeä tai muuta vastaavaa. Muista ettei hänen kysymyksensä aina välttämättä ole tiettyjä sanoja tietyssä muodossa!

Jos avainsanalistasi ammottaa vielä täysin tyhjänä, aloita vaikka tarkastamalla verkkosivusi tilastot. Monet statistiikkapalvelut, kuten Google Analytics tarjoavat tiedot hakusanoista joilla sivuille on päädytty. Siellä on monta monituista avainsanaa jo valmiiksi.

Kommentteja vanhojen sivujemme puolelta:

Jarno W: ”Terminologialla pääsee aika hyvin eroon asiakkaiden peloista. Itse käytän sisältökeskustelujen yhteydessä avainsana-termin sijaan herätesana-termiä. Sitähän se sisällössä kuitenkin tarkoittaa; sanoja ja sanamuotoja, jotka herättävät sivuilla kävijän tekemään / tuntemaan jotain. Optimointihan ei tosiaan ole pelkkää hakukoneita varten tehtävää toimintaa, vaan lukija pitää myös ottaa huomioon.

Sori mainos, mutta Cuutiolla voidaan aika simppelisti seurata synonyymivariaatioidenkin toimivuutta (www.cuutio.fi).”

Hanna Takala: ”Hyvä huomio Jarno, termi ”avainsana” voikin olla kyllä ahdistava. Pidän todellakin termistä ”herätesana”! Sen viljeleminen ei olisi ollenkaan huono asia.

Ja hei, ei meillä nyt pistetä tuollaista mainosta pahaksi.”

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273

Tietosuojaseloste