Läsnäolo ei ole pelkkää onnistumista

Kansallinen Epäonnistumisen päivä 13.10.Tänään 13.10. vietetään ensimmäistä kansallista epäonnistumisen päivää.

Tämä lienee siis hyvä päivä muistuttaa, että ei se suoritus sosiaalisessa mediassa voi olla aina täydellinen onnistuminen eikä sen edes tarvitse olla. Erehdyksistä nimittäin oppii. Aivan kuten netti ei ole koskaan valmis, ei se myöskään ole pelkkää onnistumista.

Anna siis itsellesi lupa epäonnistua tänään ja tulevinakin päivinä. Jos epäonnistut epäonnistumisessa tänään niin älä murehdi, huomenna on uusi päivä.

Uskalla epäonnistua aina uudella tavalla

Jos (ja kun) jokin toimintasi vaikka Facebookissa menee mielestäsi pieleen, anna sen ihan reilusti olla äläkä jää murehtimaan sitä turhan pitkäksi aikaa. Sosiaalinen media markkinointikeinona tarjoaa monta paikkaa onnistua, epäonnistua, ottaa opikseen ja yrittää muita konsteja.

Moka on lahja myös brändeille, yrityksille ja organisaatioillekin. Jos onnistut tekemään jonkin ihan hulvattoman kömmähdyksen, se voi somessa poikia tavoiteltua osallistumista! Älä siis hötkyile, vaan katso mitä lankeemuksestasi poikii.

Olet varmaan miettinyt, miten yritykset voisivat hyötyä sosiaalisesta mediasta? Vahingot, hairahdukset ja kämmit (kaikesta sosiaalisen median koulutuksesta huolimatta) tuovat paitsi klikkauksia ja liikennettä, myös inhimillisyyttä. Rehellinen, läpinäkyvä epäonnistumisesi voi tuoda lisää tykkääjiä ja seuraajia! YouTubessakin nettivideoiden parhaat palat ovat usein juuri melkoisia kömmähdyksiä, jotka leviävät kuin viraalit leviävät.

Inhimillisyys se on hyödyksi brändien sosiaalisen (median) älykkyydessä.

Tartu siihen mikä toimii

Murehtimisen ja pikaisen poistamisen sijasta tutki erheitäsi: mikä niissä virheissä sittenkin toimi?

Sosiaalinen, digitaalinen ja sähköinen markkinointi toimivat aina jostain näkökulmasta. Se kulma pitää vain löytää.

Kursseillamme ja koulutuksissamme yksi useimmin kysytyistä kysymyksistä on kuinka epäonnistuneen tilapäivityksen saa pois. Kerron kyllä mistä poistonappi löytyy, mutta varsin usein keskustellaan myös oman julkaisukynnyksen alentamisesta ja kirjoitusvirheiden hyväksymisestä. Kirjoitusvirheet nyt ovat pieniä epäonnistumisia, mutta eivät ne isommatkaan haitaksi ole.

Kohauta olkiasi ja katso kuinka käy. Mitä jos ihan tahallasi toistaisit virheesi uudella sisällöllä?

PS. ”Me emme julkaise raakaa materiaalia” vastattiin minulle kerran eräässä koulutuksessa kun puhuin Tumblrin hyödyntämisestä. Tulevaisuudessa tuokin voi olla huonolaatuista epäonnistumista sosiaalisessa mediassa.

Zento on yhteisöllisen viestinnän asiantuntijayritys, joka on toiminut vuodesta 2003. Autamme asiakkaitamme viestimään verkossa ja toimimaan työntekijälähettiläinä.

Seuraa meitä:

Ota yhteyttä:

Zento Oy
Rautatienkatu 21B
FI-33100 Tampere

zento@zento.fi
040 5656 273