Tänä perjantaina haluan laittaa päähänne vireille ajatuksen näyttämällä teille ovea. Ja se ajatus on seuraavanlainen: Oletteko jo Facebookissa? Onko teillä päivystys Twitterissä? Saako teidän liikkeestänne Foursquare-pormestari alennusta tuotteista? Haetteko uudet työntekijät LinkedIn-yrityssivullanne? Näkyykö tämä kaikki yhtään mitenkään liikkeestänne itsestään?

Zenton toimiston ovessa rappukäytävässä tulijaa tervehtii Foursquare-merkki

Siis konkreettinen liiketila, antaako se mitenkään ilmi teidän läsnäolonne sosiaalisessa mediassa? Sosiaalisen median koulutuksissamme (kuten Tampereella Vauhtia Facebookissa markkinointiin tai Helsingissä Miten käytän sosiaalista mediaa tuloksellisesti? -kursseilla) tästäkin asiasta keskustellaan, kaikki ovat kyllä valmiita lisäämään ne Facebookin lyhytosoitteet esitteisiinsä ja käyntikortteihinsa. Vaihtoehtoja vain on niin paljon enemmänkin! Näitä vaihtoehtoja haluan pistää päihinne vireille.

Mietitäänpä nyt tuota ovea. Sitä ovea, jonka kahvaan uusi tai vanha asiakas tai muuten vaan utelias ihminen tarttuu avatakseen tiensä teidän todellisuuteenne ja ostaakseen teidän tuotteitanne sekä palvelujanne. Ovessa on käytettävissä olevaa pinta-alaa vaikka kuinka!

Viime keväänä Facebook lähetti joillekin yrityksille valmiita oviin ja ikkunoihin liimattavissa olevia tarroja. Tarroissa tehdään asiakkaille organisaation tykkäämisestä helppoa: tarjolla on ohjeet tekstiviestiä varten. Tekstarin lähettämällä tykkää automaattisesti organisaatiosta, jonka ovea tavaa. Suomessa kyseinen tekstari ei ainakaan vielä toimi, mutta se ei estä teitä tilaamasta jostain tarrapainosta omia läsnäolonne seuraamiseen kehoittavia tarroja! Eikä tietenkään vain Facebook-läsnäoloa, vaan myös muuta presenssiä voi tuoda jo ovella julki.

Miten sinusta läsnäoloa voidaan näyttää nimenomaan liiketilan ulko-ovissa ja ikkunoissa? Kerro rohkeasti mielipiteesi, jaa ideasi ja paranna muidenkin läsnäoloa. Tykkääjissä, faneissa ja seuraajissa on toki tärkeää laatu, mutta kaikki me haluamme tykkääjiä myös lisää. Jakoon siis ideat ja ajatukset heidän saamisekseen.

Meidän uuden toimistomme ovessa on Foursquare-tsekkaukseen kehoittava plakaatti. Se mitä näkyy kun ovesta astutaan sisälle, sen tulette oppimaan myöhemmissä postauksissa. Aion nimittäin tarjoilla teille sarjan blogauksia läsnäolon näkymisestä offline.


Hanna Takala

Hanna T edustaa sosiaaliseen mediaan kasvanutta nuorta polveamme. Tampereen ammattikorkeakoulun taiteen ja viestinnän osastolta medianomiksi valmistunut Hanna on osallistunut esimerkiksi Elonmerkki 2011 -tapahtumassa livebloggaajana kirjan kirjoittamiseen.